hch
Jan Halfar, vedoucí Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, k poslednímu prosincovému dni rezignoval na svou funkci. Ekolistu to sdělila Karolína Šůlová, tisková mluvčí Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, pod níž Správa CHKO Jesníky spadá. V CHKO se právě rozhoduje o výstavbě lanovky na Praděd.
Podle vyjádření AOPK rezignoval Jan Halfar z osobních důvodů. Správu CHKO Jeseníky povede až do doby, než proběhne výběrové řízení. "Mohu potvrdit, že jsem k 31. 12. 2011 skončil ve funkci vedoucího Správy CHKO Jeseníky. Požádal jsem o uvolnění z funkce z osobních důvodů," sdělil dnes Jan Halfar Ekolistu.
V současné době se rozhoduje o nové sedačkové lanovce na horu Praděd, kterou chce vybudovat firma Figura. Správa zatím k lanovce zaujímala spíše negativní stanovisko. Může být za odchodem Jana Halfara z vedení CHKO právě spor o lanovku? "Dovoluji si své osobní důvody dále nerozebírat a ostatní nekomentovat," napsal dnes Jan Halfar e-mailem Ekolistu.
Nová čtyřsedadlová lanovka by měla nahradit stávající vlek, měla by ale být o 90 metrů delší. Stavba se však moc nelíbí ochráncům přírody - jednak by kvůli ní mělo dojít k pokácení necelých čtyř desítek stromů, jednak lanovka s větší kapacitou přiláká více lidí, kteří budou více ovlivňovat prostředí. Plánovaná lanovka by se nacházela v první zóně CHKO, na území evropsky významné lokality Praděd a zároveň na území ptačí oblasti Jeseníky. Stavbu hodnotí v rámci procesu EIA (zkoumání vlivu na životní prostředí) Moravskoslezský kraj.
Aby proběhlo řízení jako na stavbu, která bude mít velký vliv na životní prostředí, požádala v dubnu správa CHKO Jeseníky. Vyjádřila se tak v připomínce ve zjišťovací fázi procesu EIA (tzv. malá EIA). Správě chyběl především průzkum aktuální stavu flóry, fauny a dotčených ekosystémů a také vliv nové stavby na krajinný ráz.
Nicméně v listopadu zveřejněné zkoumání vlivu na území Natura konstatuje, že stavba by měla mít jen „mírně negativní vliv”, což schválení záměru nevylučuje. Podle hodnocení vypracovaném firmou Ecological Consulting a.s. mírně negativní vliv podle definice znamená, že dojde k mírnému rušivému vlivu na stanoviště či populaci druhu, nebo k mírnému narušení ekologických nároků stanoviště nebo druhu, či k okrajovému zásahu do biotopu nebo do přirozeného vývoje druhu.
Posudek rovnou navrhuje 26 opatření, která mají negativní vliv minimalizovat. Ta se týkají zejména co nejšetrnějšího průběhu stavby, včetně doporučení dopravovat materiál vrtulníkem nebo lanovkou namísto nákladních aut. Pro provoz nové lanovky je nutné nezvyšovat stávající povolenou přepravní kapacitu areálu, dodržovat zákaz instalace osvětlení, reprodukované hudby a chemické úpravy sněhu. Provozovatel má také zabránit návštěvníkům lyžařského areálu vjíždět mimo sjezdové tratě.
Zástupci firmy Figura na svých internetových stránkách žádají o podporu záměru „k realizaci lanové dráhy s odpojitelnými vozy ve stávající trase trvalé stavby lyžařského vleku „C” ve ski areálu – Praděd – Jeseníky”.
Ve zveřejněném textu žádají návštěvníky, aby dali vědět krajskému úřadu Moravskoslezkého kraje, že stavbu podporují. V navrženém textu se říká: „Jelikož patříme ke stálým návštěvníkům lyžařského střediska, dovolujeme si potvrdit, že případná realizace lanové dráhy pozitivně ovlivní životní prostředí v dané lokalitě.”
Provoz současného lyžařského vleku a sjezdové tratě umožňuje usnesení vlády z roku 2005. Podle něj může vlek vyvézt maximálně 1200 lyžařů za hodinu, usnesení reguluje provoz vleku jen při určité sněhové pokrývce a také stanovuje maximální počet podpůrných sloupů na devět.