Monika Huberová
Manipulativní průzkum je vyčítán i oponentovi šumavského parku: Hnutí Duha.
Správa Národního parku Šumava (SNPŠ) nemá jediného „černého Petra” v podobě manipulativního průzkumu, za nějž sklízí odbornou kritiku (viz M&M 38/2011). Také její častý oponent, Hnutí Duha, letos vytvořil nekorektní dotazník. Ten měl prostřednictvím názorově zabarveného úvodu a sugestivních otázek dojít ke zjištění, že lidé nesouhlasí s tím, aby správa šumavského parku zasahovala proti kůrovci, a také, že nesouhlasí se stavbou nových sjezdovek a lanovek. Leták s dotazníkem byl letos v květnu vložen do vydání časopisů Respekt a Příroda. O dotazníku informovala naši redakci agentura Bison & Rose, která pro SNPŠ pracuje.
Byla to součást kampaně
Podle Jaromíra Kyzoura z Hnutí Duha si je sdružení vědomo toho, že nejde o objektivní průzkum veřejného mínění. Přiznal, že dotazník měl být součástí komunikační kampaně k získání příznivců. Zároveň ale M&M řekl, že prostřednictvím dotazníku chtělo hnutí zjistit názor veřejnosti.
S tím ovšem nesouhlasí Martin Souček z výzkumné agentury GfK, podle něhož se tento dotazník nesnaží cokoli zjišťovat, ale slouží jako manipulační kampaň a zdroj zavádějících pseudoinformací pro další ovlivňování veřejnosti. „Výzkum je zcela zatlačen do pozadí, jde o informační kampaň, navíc jednoznačně jednostranně zaměřenou. Celá situace mi připomíná protikuřáckou kampaň se snímky dehtem prolezlých plic kuřáků, snímky CT s červeně zakroužkovanými zhoubnými nádory – po kterých následují otázky typu Myslíte si, že je kouření škodlivé?” pokračuje Souček.
Dále kritizuje to, že za vyplnění dotazníku slibuje Hnutí Duha dárek, který respondenty navádí k odpovědím ve prospěch hnutí: „Organizátor pravděpodobně ví, že takovým slibem nepřímo podporuje loajalitu k subjektu (,když mi dají dárek, to bych měl odpovídat, jak si asi přejíâ€).”
Obdobný názor má i Jan Kučmáš z agentury Ami Communications, který kritizuje Hnutí Duha za způsob, jakým interpretuje výsledky této ankety (viz hnutiduha.cz/anketa - pozn. red.). Ty se podle něj tváří jako výsledky výzkumu: „Způsob interpretace ankety lidi navádí k tomu, aby si mysleli, že je to odraz veřejného mínění.” Formulaci otázek považuje obdobně jako Souček za neetickou. *