Ivan Fuksa
Každá rozumná firma centralizuje svůj nákup služeb. Není žádný důvod, aby stát postupoval opačně.
Představte si, že Ministerstvo dopravy začne vypisovat místo komplexních zakázek na jednotlivé úseky dálnice zvlášť výběrová řízení na jednotlivé části stavby a k tomu ještě na každý kilometr dálnice samostatně. Místo jedné zakázky na dvacetikilometrový úsek by Ředitelství silnic a dálnic vypsalo stovky výběrových řízení na zemní práce, položení štěrkového lože, asfalt, nájezdy, mosty, svodidla a nakonec i na namalování čar. A to vše by ministr Bárta představil jako protikorupční program a cestu k podpoře menších podniků a živnostníků. Mysleli byste si, že se zbláznil. Že jediná nová pracovní místa by vytvořil jen pro úředníky na ŘSD, kteří by to všechno administrovali. Že by se u takto nepřehledných a neprůhledných zakázek rozpoutala obrovská korupce. Že by se díky neefektivnosti a obtížné spolupráci desítek dodavatelů dálnice strašlivě prodražily. A měli byste pravdu. Pan ministr Bárta není šílenec, aby něco takového ve svém resortu navrhoval a pak za to nesl odpovědnost.
Ovšem resorty ostatních ministrů, to je jiný příběh. Tam, kde nemusíte nést odpovědnost za výsledek, můžete dát volný průběh kreativitě. A tak VV právě tento systém tříštění zakázek navrhují při projednávání koncepce hospodaření Lesů ČR. Chápu, že ekologičtí aktivisté, kteří rozdělování zakázek na pěstování lesa, těžbu dřeva a jeho prodej a jejich oddělené zadávání na stovkách malých území vymýšlí, nemusí uvažovat o odpovědnosti za státní majetek. Koaliční partner ve vládě by ale měl. A neměl by se snažit urvat politické body na sice na první pohled líbivých, ale ve skutečnosti iracionálních návrzích, týkajících se reformních opatření připravovaných ostatními resorty.
Každá rozumná firma centralizuje svůj nákup služeb. Není žádný důvod, aby stát postupoval opačně. Jediné, na co si musíme dát pozor, je vznik oligopolu, tak jak se to do určité míry stalo právě u staveb silnic a dálnic. Na to však máme u státních recept - omezíme počet zakázek, které může získat jedna firma. Jednoroční tendry na rok 2011 však tuto hrozbu nepotvrzují. V soutěži o 108 zakázek uspělo již přes 25 firem a největší z nich - LESS&FORREST má na trhu menší podíl než měla v loňském roce.