Jan BUMBA, moderátor
A pojďme dále. Způsob, jakým bude prodávat dřevo státní podnik Lesy České republiky, je už několik let předmětem kritiky vlastně z mnoha stran. Objevují se třeba srovnání, která ukazují, že soukromí vlastníci nebo třeba bavorské státní lesy mají z prodeje výrazně vyšší zisk. Menší dřevozpracující i dřevařské podniky argumentují, že způsob, jakým mají postupovat Lesy ČR, nahrává jen těm největším firmám. Podle nejnovější koncepce ministerstva zemědělství pro hospodaření tohoto státního podniku se počítá s tím, že tendry na těžbu budou dlouhodobé. A vítězové soutěží mají dřevo těžit i sami prodávat. Jednou z organizací, které tvrdí, že obří tendry jsou nevýhodné pro stát, je Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR, ve kterém působí i Petr Jelínek, dobrý den.
Petr JELÍNEK, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR
Dobrý den.
Jan BUMBA, moderátor
Pane Jelínku, proč si myslíte, že tyto tendry jsou nebo budou pro stát nevýhodné.
Petr JELÍNEK, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR
My právě ten způsob, že si bude dřevo jedna firma těžit a zároveň ji prodávat, ten způsob právě považujeme za to riziko, které vyplývá a které bude pro stát, pro vlastníka 50 procent lesů.
Jan BUMBA, moderátor
V čem je ten problém podle vás.
Petr JELÍNEK, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR
Problém je v tom, že při dnešním způsobu těžby, kdy mnohdy ty technologie harvestorové neumožňují ani plynule měřit nebo kontrolovat měření dříví. Měření je prováděno přímo harvestory a následně je odváženo a revírník, který má na starosti 1500 až 2000 hektarů zhruba, není prostě fyzicky schopen toto dřevo přesně zkontrolovat.
Jan BUMBA, moderátor
Zkontrolovat v jakém smyslu, zkontrolovat jeho kvalitu?
Petr JELÍNEK, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR
Zkontrolovat jak kvalitu, tak množství. To znamená délku, průměr, podle které se zjišťuje potom kubatura, množství vytěžené dříví a samozřejmě z toho potom plyne i to, že není schopen zkontrolovat ani to, jestli se některé dřevo neodváží z lesa neevidované.
Jan BUMBA, moderátor
Je zde také ten argument, pokud vy říkáte, nebo některé další firmy říkají, že to bude pro stát ekonomicky nevýhodné, tak je zde i ten argument, že Lesy ČR nejsou nebo nemají být jen čistě výdělečným podnikem, ale mají plnit i jistou veřejnoprávní funkci ve smyslu péče o krajinu. Myslíte si, že ani v tomto rozměru není možné pohlížet na ten způsob těžby jako na výhodný?
Petr JELÍNEK, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR
No, péče o krajinu je další činností lesníků a vlastníků lesa, která se dělá při tom, že se dělají těžební činnosti a těžební činnost vlastně je tím, čím se získávají peníze pro to, aby se mohly dělat další ty ostatní funkce, podporovat ostatní funkce lesa. Pokud tedy bude nevýhodná těžba, bude nižší zisk pro vlastníka, tedy i potažmo pro stát a méně peněz zbyde na to, aby se potom věnovala péče potřebná lesním porostům, ostatním funkcím, cestám a tak dále.
Jan BUMBA, moderátor
Pokud jsem tomu správně rozuměl, tak vy ale říkáte, že je zde riziko, že bude nevýhodná těžba. Není to jistota.
Petr JELÍNEK, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR
Samozřejmě, když se to čte tyto podmínky, tak vypadá všechno prakticky bez rizika, nebo vypadá to, že to je domyšleno a propracováno. Nicméně naše zkušenosti jsou takové, že prostě toto riziko tady je značné a že i v současné době odchází část dřeva, které je vytěženo bez evidence prostě z porostu pryč a tudíž i bez zaplacení.
Jan BUMBA, moderátor
Vy jste, pane Jelínku, odborníkem Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů, proč vám vlastně vadí to, jak mají hospodařit státní lesy.
Petr JELÍNEK, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR
Samozřejmě, že nás se tato problematika bezprostředně netýká, nicméně vyhlášené řízení výběrové na smluvně územní jednotky, kterých je 108 v současné době, je podstatně nižší počet výběrových jednotek, než byl v minulosti a na tyto smluvní územní jednotky již dosáhnou pouze veliké firmy. Nemůže si troufnout na toto výběrové řízení malý soukromník s několika zaměstnanci, nebo přímo jenom s vlastním výrobním prostředkem. Povede to k tomu, že veškerou činnost v Lesích České republiky ovládne několik velkých firem a odtud je jenom krok k tomu, aby se vytvořil monopol na danou oblast, jak co do dodávek dříví, tak i pracovních sil nebo poptávka po pracovních silách. A to bude potom měnit ceny dříví, mohou ceny dříví klesat i být problém v získávání pracovních sil a to už má bezprostřední dopad na naše členy, na teda vlastníky obecních, městských a soukromých lesů.
Jan BUMBA, moderátor
Říká Petr Jelínek, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v České republice. Děkuji vám za rozhovor, na shledanou.
Petr JELÍNEK, ekonomický expert Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR
Na shledanou.
Jan BUMBA, moderátor
Na druhé lince je ministr zemědělství Ivan Fuksa, dobrý den, vítám vás ve vysílání.
Ivan FUKSA, ministr zemědělství /ODS/
Dobré poledne.
Jan BUMBA, moderátor
Pane ministře, začněme třeba tím, že pan Jelínek říkal, že ten systém, který by měl být praktikován v Lesích ČR, povede k tomu, že těžbu dřeva ovládnou pouze veliké firmy. Několik velkých firem.
Ivan FUKSA, ministr zemědělství /ODS/
Tak já asi vás překvapím, tak s mnoha názory z pozice představitele, který reprezentuje obecní lesy, tak jednoznačně souhlasím, protože je zapotřebí zdůraznit, že struktura a parametry hospodaření na malých územních jednotkách, na malých lesích, jako jsou městské lesy a velkém gigantu jako České republiky, tak je zcela odlišné. To znamená, ten, kdo praktikuje nebo realizuje údržbu a správu takovýchto obecních lesů, tak je naprosto správné, že si sám těží, sám si prodává. Mimo jiné, já jsem i v tomto režimu 14 let z pozice správy městských lesů byl. Nicméně k vašemu dotazu. My samozřejmě budeme soutěžit na 118 jednotkách, ale velmi podrobně řešíme problematiku koncentrace síly a to znamená, opatření proti dominantnímu postavení. To znamená, obava, která tady zazněla, aby jeden subjekt získal všechno, bude procentuálně omezena.
Jan BUMBA, moderátor
Jakým způsobem, jak to ošetříte, aby měly šanci i ty menší dřevařské, dřevozpracující firmy.
Ivan FUKSA, ministr zemědělství /ODS/
Tak první věc k dominanci. My jsme vedli velmi intenzivní jednání s ÚOHSem, abysme se nedostali do střetu, aby to bylo akceptovatelná ta soutěž pro ÚOHS a bude stanovena horní hranice, to znamená počet územních jednotek, ve kterých jedna dominantní firma smí maximálně zvítězit. Co se týče druhé otázky a to je, zda dosáhne ten malý na tu těžbu, tak připravujeme k tomu ještě jednu alternativu a to je tak takzvaná metoda napni, to znamená, že lesy si přímo budou obchodovat na, do deseti procent právě v takových těch stížených lokalitách, kde je to ideální práce pro firmu otec a syn a dva koně a dvě pily a podobně. To znamená pro ty malé subjekty. Tak nově tady zavádíme deset procent této celkové plochy Lesů České republiky, do deseti procent, aby se tam specielně mohly seberealizovat malé firmy a jsou to parametry, do kterých velké firmy nepůjdou, takže my novodobě vytváříme tady tento až desetiprocentní prostor, který v minulosti nikdy nebyl.
Jan BUMBA, moderátor
Co říkáte na tu kritiku, že při té těžbě v těch velkých objemech může docházet k tomu, že tam nějaké dříví může být vytěženo bez evidence. Jinými slovy, že podnik Lesy ČR přijde o peníze, které by měl být z prodeje.
Ivan FUKSA, ministr zemědělství /ODS/
Tak ta podezření tady jsou, ty zkušenosti negativní jsou ze všech druhů lesa. Každý soukromý, ale i obecní vlastník lesa vám řekne, že se mu ztratilo dříví. Jednoznačně je to téma k dispozici na kontrolní mechanismy, které my právě v té dřevěné knize dopodrobna rozpracováváme a chceme jednoznačně a pokud možno plošně zavést za prvé čipování stromů, to znamená, aby byla jasná evidence, co mi z lesa uteklo, co mi neuteklo.
Jan BUMBA, moderátor
A to může být každý strom očipován?
Ivan FUKSA, ministr zemědělství /ODS/
Tak je spuštěnej pilotní projekt, který počítá s určitým vzorkem, který je spuštěn, bude spuštěn začátkem letošního roku, nicméně ve finále až do krajnosti můžeme jít i do té varianty plošného očipování. Nicméně je to jeden extrém, ale není to jediný kontrolní mechanismus. Druhý kontrolní mechanismus, kdy se v lese krade, je, když prostě někdo tam přijde krást v noci, ten polesný, který to má na starost, určitě s brokovnicí nepůjde proti některým těmto skoro až kriminálním skupinám, proti nim bojovat. To znamená, monitorovací systém na seismologických principech, kdy mu to tomu polesnýmu, tomu správci jasně zmonitoruje, kde se co děje a pak je zapotřebí aktivovat policii a poměrně se silnou bezpečnostní ochranou společně s tím lesníkem nebo s tím správcem lesa vstoupit do toho lesa. Je celá řada těchto opatření a ty zítra právě budeme velmi podrobně rozdiskutovávat, protože to byl i požadavek ze závěrů minulé vlády.
Jan BUMBA, moderátor
Pane, pane ministře, jednu větu. Budou tedy ty nové tendry na těžbu v Lesích ČR výhodné pro stát?
Ivan FUKSA, ministr zemědělství /ODS/
Jednoznačně budou výhodné, protože za prvé tomu, to dokazuje porovnání těch dvou zásadních metod, takzvaný OM a Péčko z memoranda, kdy se porovnávaly za rok 2008 a 2009 na základě ne odhadů, ale skutečných výpočtů. A potom jednoznačně i chceme využít zkušenosti z letošního malého nebo loňského malého jednoročního tendru, kdy si vlastně poprvé v historii firmy v Lesích České republiky konečně tržně zasoutěžily.
Jan BUMBA, moderátor
Ministr zemědělství Ivan Fuksa. Děkuji i vám za rozhovor, na shledanou.
Ivan FUKSA, ministr zemědělství /ODS/
Děkuju, děkuju, na shledanou.