moderátorka
Při přípravě a zadávání vzniku nového zákona o podporovaných zdrojích energie motivoval jeho podobu bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek těmito slovy: "Dodržíme vyjednané eurohujerské závazky v oblasti obnovitelných zdrojů, ale nedopustíme jejich sebemenší překročení." Své motto pro znění zákona až do svého odklonu z funkce dodržel. Samotný zákon, který už schválila sněmovna, vyvolal ve své podobě poprask. Podle názoru Asociace výrobců obnovitelných druhů energie, pokud znění zákona nezmění Senát, pak se podpora výroby energie z obnovitelných zdrojů v České republice prakticky zastaví.
Zuzana MUSILOVÁ, Česká fotovoltaická a průmyslová asociace
Tento návrh zákona by měl podle toho, jak je prezentována vůle vlastně politiků, podporovat obnovitelné zdroje energie tak, aby každý běžný člověk si mohl dát fotovoltaickou elektrárnu na střechu, případně si mohl postavit malou větrnou elektrárnu a mohl být částečně soběstačný. Problém je, že tady je zásadní rozdíl mezi tím, co vláda, respektive parlament, chce a co ten zákon opravdu stanovuje. Proto se sešli odborníci z asociací obnovitelných zdrojů, aby tento zákon nějakým způsobem upravili tak, aby opravdu v praxi ty obnovitelné zdroje bylo možné realizovat.
Mgr. Luděk ŠIKOLA, advokát
To, že zákon spíše omezuje sektor obnovitelných zdrojů, tak o tom vypovídá už vlastně úvodní ustanovení návrhu zákona, které říká, že Česká republika bude zvyšovat podíl obnovitelných zdrojů pouze k dosažení stanovených cílů. To znamená, přiznání podpory zákon váže na dosažení limitu v Národním akčním plánu. Národní akční plán to je taková road map českého státu, jakým způsobem naplnit 13procentní závazek podílu obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě. A ta vazba, respektive to riziko spočívá v tom, že zákon říká,
že pokud bylo dosaženo výroby v předchozím roce v nějaké výši, tak pro další rok už se podpora nepřiznává. Tohle je ale proti smyslu právě směrnice evropské legislativy, protože ta předpokládá trvalé navyšování toho podílu a neříká, že se má zastropovat. Ta říká, že se má dosáhnout minimálně toho cíle, který si jednotlivý stát stanovil, a poté ho přesáhnout a dále zvyšovat podíl obnovitelných zdrojů energie.
Ing. Martin SEDLÁK, nezávislý energetický expert
Konkrétní dopady nové legislativy na podporu obnovitelných zdrojů v České republice si můžeme ukázat na solární energetice. Ministerstvo průmyslu a obchodu reagovalo na solární boom v minulých letech a nastavilo podporu pro fotovoltaické elektrárny pouze do 30 kilowattů na pevných konstrukcích a nebo střechách rodinných domů. Podpora by tak nově měla směřovat zejména pro rodiny nebo malé firmy, které by si umisťovaly elektrárny o velikosti 30 kilowattů na střechy svých rodinných domů anebo podniků. Zároveň je podpora fotovoltaických elektráren stropována národním akčním plánem pro obnovitelné zdroje do roku 2020, který stanovuje limit pro solární energetiku. Česká republika však tento limit, který navrhlo Ministerstvo průmyslu a obchodu, vyčerpala už v roce 2010. To v reálném světle znamená, že rodiny ani malé podniky nezískají podporu pro své fotovoltaické projekty.
moderátorka
Obdrží ji alespoň ostatní výrobci elektřiny z obnovitelných zdrojů?
Mgr. Luděk ŠIKOLA, advokát
Zákon zavádí dva režimy podpory - výkupní cenu a zelený bonus. Na tom se zas tak moc nemění. To znal i dosavadní zákon. To, co zavádí úplně nového tento zákon, je takzvaný "hodinový zelený bonus". V tomhle hodinovém zeleném bonusu bude muset fungovat většina elektráren, všechny nad 100 kilowatt, což je naprostá většina. A tady právě vzniká problém, že všechny tyto elektrárny nemají ze zákona garantovánu nějakou minimální částku, za kterou tu elektřinu prodají. To znamená, že oni ji nabídnou obchodníkovi a obchodník jim může říct: "Já vám to vykoupím, ale za jeden haléř," a v tom vzniká problém.
moderátorka
Řešením by mohlo být energii neprodávat a spotřebovat ji v místě. Jenomže pak výrobci přijdou i o zelené bonusy. Absurdita, kterou vidí poslanci jak z koalice, tak z opozice.
Ing. Jiří KRÁTKÝ, poslanec PSP ČR /ČSSD/
Ostrovní provozy - věc, která samozřejmě v místě spotřeby si vyrábí tu elektřinu v určitém momentě, nemusí být i připojená na síť. A my jsme udělali co? Řekli jsme v první řadě: "Nepřipojíme vás," no dobře, "a když už chcete být sami ostrovní, tak vás nebudeme podporovat." A proti tomu stojí ta nehorázná podpora ČEZu ve všech možných frontách, by se dalo říct. Povolenky. Padesát miliard povolenek zdarma pro ČEZ a podobné podniky. Ale ČEZ vyčerpá tu nejzákladnější část podpory evropských fondů. Jestliže Evropská unie říká, že dneska, řekněme, fosilní paliva jsou minimálně čtyřikrát více podporována než obnovitelné zdroje energie, tak je to prostě pravda, protože si na to nechala zpracovat velmi solidní studii. A my se bojíme říct, že podporujeme obnovitelné zdroje energie, které jsou perspektivou Evropy, které nám mají zajistit tu určitou bezpečnost, soběstačnost a vymezit ta rizika. Protože ostrovní provoz neznamená jenom ten dům. Ostrovní provoz znamená, že se v určitém momentě osamostatní při nějakém kolapsu město, které zůstane žít a nezmrzne. Protože když nám klekne elektrika, tak nám nejdou plynové kotelny. Nejde nám nic, takže my tu elektriku musíme dostat do té oblasti ostrovních provozů, nejenom na těch rodinných domkách, kdy jako odpovědná osoba za rodinu bych se takhle měl zajistit, ale samozřejmě i ten starosta, ta obec i ten kraj by měly mít oblasti, které v případě kolapsu nadřazené sítě budou schopny se samy po nějakou dobu o sebe postarat. A to je to velmi důležité. O tom se pořád ještě neumíme bavit.
Ing. Jaromír VANER, soběstačné systémy
My se snažíme v podstatě od počátku roku přesvědčit politiky o tom, aby vytvořili právní rámec pro takzvané soběstačné elektrické systémy. To znamená systémy, které by umožnily stát se nezávislými na těch drátech, které každému z nás vedou domů a musíme platit tolik, kolik nám někdo řekne. Pro to budování soběstačných systémů my nežádáme žádnou podporu. To by si musel každý zainvestovat sám výměnou za svoji energetickou soběstačnost. My chceme pouze zrovnoprávnit majitele soběstačných systémů, aby měli nárok na stejnou podporu, jako mají majitelé třeba elektráren, které jsou přímo připojené do sítě.
Ing. Josef NOVOTNÝ, poslanec PSP ČR /VV/
Ostrovní provozy je naprosto nešťastná záležitost. Podle stávajícího zákona 180 byly možné jejich instalace, byla ta podpora formou zeleného bonusu a využilo jich zhruba sto občanů. No, a jestliže fotovoltaičtí provozovatelé dostali jednu na hubu z jedné strany, tak provozovatelé ostrovních provozů dostali zleva i zprava. Protože ti vlastně ztratili podporu úplně a pokud se do nějaké doby, do konce loňského roku nepřihlásili nebo nepřipojili k síti, tak ztrácí podporu úplně. Argument, že ostrovní systémy přetěžují síť nebo něco podobného samozřejmě neobstojí, protože ty síť nepotřebují, ty čerpají vlastně od provozovatelů energetických soustav pouze tu dotaci. A proto jsou i ti škůdci, proto byli teďka postiženi víc než ti provozovatelé jiní. Myslím si, že toto není správné, aby takto se trestali ti, kteří postupovali podle zákona. Ten zákon tak, jak je projednáván, ukazuje, že toto je legislativní chlívek.
Ing. Martin SEDLÁK, nezávislý energetický expert
Dalším problematickým rysem, který ohrožuje smysl obnovitelných zdrojů v České republice, je zavedení dotací pro spalování netříděné složky komunálního odpadu ve spalovnách.
Ing. Jiří KRÁTKÝ, poslanec PSP ČR /ČSSD/
Dneska tak jak se, řekněme, připravuje ten nový zákon, tak nahrává tomu, abychom omezili nebo potlačili separaci, ať je to u těch materiálových složek a využití, ale i třeba té organické hmoty, která podle tohoto návrhu zákona má skončit ve spalovnách. Ve spalovnách, kdy spálím organiku, kterou potřebujeme nejenom na zahrady, pole, ale i pro pěstování, řekněme, sadbu. Ale tato část nejenom, že nám skončí nenávratně pryč, ale ona nám skončí ještě s dotací. Ona vlastně ještě bude zdotovaná za to, že se přestáváme racionálně chovat.
Ing. Martin SEDLÁK, nezávislý energetický expert
Velký problém, který ministerstvo průmyslu a obchodu zachovává v nové legislativě je udržení podpory pro spoluspalování biomasy ve velkých uhelných elektrárnách ČEZu. Znamená to, že biomasa bude využívána neefektivně v elektrárnách s nízkou účinností. ČEZ bude dostávat do roku 2015 dotace na spoluspalování biomasy. To znamená, že bude skupovat biomasu, a rodinám tak zdraží peletky anebo biomasu pro jejich rodinné domácí kotle. ČEZu ale tohle zdražení vadit nebude, protože právě bude požívat tu podporu danou novou legislativou o podporovaných zdrojích.
Ing. Josef NOVOTNÝ, VV, poslanec PSP ČR /VV/
Zákon je připravován pro velké energetické firmy, zejména pro ČEZ a celý ten závazek České republiky 13,5 % v obnovitelných zdrojích v roce 2020 má splnit v podstatě směsné spalování od roku 2015. To bude takzvané čisté spalování, což je v podstatě jenom výměna těch buldozerů, které v současné době míchají dřevní štěpku s uhlím, za drtič jemného mletí, který v podstatě bude zase zapojen na vstup uhelné elektrárny s účinností 28 %. To je ta tragédie, že my vlastně spotřebujeme třikrát tolik omezeně dostupných dřevních pilin, štěpky a dalších věcí, které lze v těchto elektrárnách spálit a které v současné době nachází stoprocentní uplatnění na trhu. Takže my vlastně tím, jak do toho vpustíme další velké energetické zdroje, tak tím sebereme cihlářům, dřevodeskářům a samozřejmě malým komunálním kotelnám, za které nejvíc bojuji, protože spousta obcí se dala nalákat státem, který jim pomohl s dotací na vybudování těchto zdrojů. A samozřejmě jsou tady soukromníci, kteří je mají a kteří v programu Zelená úsporám se také nechali nachytat tím, že budou topit dřevem, že budou něco dělat pro ekologii, a teď jim to palivo výrazně zdražíme. Tady ten trend už probíhá. A celé to v podstatě nahrává skupině, která bude z tohoto profitovat. Ta skupina není stát, nejsou to státní podniky, ale jsou to ty pijavice, které jsou na státní podniky, zejména na ČEZ a na České lesy napojené, které už mají smlouvy na patnáct let na odběr, například klestu z poloviny republiky. A tato smlouva je nevypověditelná a je vázána právě na podmínky podpory tohoto směsného spalování v následujících letech. A z toho se odvíjí to, co dostane státní podnik České lesy, takže tento celý tunel je sofistikovaná lumpárna, která je chystaná dlouhodobě. To je velmi nebezpečná záležitost, protože zastavujeme obnovitelné zdroje, jdeme proti trendům, které jdou v celém světě, v Evropě, kdy Německo tím, jak vsadilo na podporu obnovitelných zdrojů v minulých letech, tak velice snadno překonalo krizi, tu minulou, a myslím si, že má dobře našlápnuté i do budoucna právě tou zelenou technologií, ke které se odhodlalo.
Ing. Martin KLOZ, CSc. CVEVL
Evropská směrnice, kterou tento zákon tedy má transponovat do našeho právního řádu, zavádí podporu nejen elektřiny, jak tomu bylo doposud, ale i tepla. Ovšem ten zákon se s tou podporou tepla vypořádává takovým dost svérázným způsobem. Vládní návrh, který přišel do parlamentu, to bylo spíše o tom, jak se té podpoře tepla vyhnout. Formálně tam sice něco bylo, ale fakticky to nebylo nic, co by tomu pomohlo. V Poslanecké sněmovně se podařilo doplnit určitá ustanovení týkající se podpory tepla, především tedy z biomasy a z geotermální energie. Ovšem teďka pozměňovací návrhy, které zase směřují ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu do Senátu, zase to vrací zpátky. Například tam vůbec nemá být podpora tepla z geotermální energie. Čili ministerstvo průmyslu a obchodu se zase, myslím, nebo mám takový dojem, snaží, aby ten zákon vyhovoval především velkým hráčům v energetice, nikoliv těm menším výrobcům.
Ing. Josef NOVOTNÝ, poslanec PSP ČR /VV/
Vadí mně, že tento zákon nevznikl u nějaké nezávislé právnické společnosti, která by připravovala objektivní zákony pro Českou republiku, pro parlament. Zákon byl napsán v ČEZu, ČEZ ho dokonce připomínkoval, ČEZ ho upravoval podle přání skupiny, která prosazovala úpravy v části teplo, takže nikdo se ani netají tím, že včetně seminářů, které pro poslance tady dělá firma, která jinak dělá pro ČEZ. Takže všechno je to v režii ČEZu. Stát nemá ani úředníky, kteří by jen nezávisle posuzovali potřeby České republiky. Sám ministr Kocourek pracoval v ČEZu. Dvě hodiny po tom, co zákon prosadil Poslaneckou sněmovnou, tak odstoupil ze své funkce kvůli nejasným finančním operacím, možná spojené také s ČEZem. Bohužel ČEZ si tady dělá, co chce. A ČEZ nám ovlivňuje politiku. Přes inzerci této polostátní firmy se financují politické strany dlouhodobě. Nikdo nenahlásil střet zájmů v tom legislativním procesu. Nepostřehl jsem nikoho, že by hlásil, že jeho strana dostala slevu na inzerátech na tištěné inzerci, kterou jim tam zajišťoval tento státní podnik. Nikdo to neohlásil, a přitom všichni tento střet zájmů měli. To, že se tam i levice podílí na tom zákonu, je ukázka toho, že i oni berou, oni se na těchto věcech podílí a skutečně ten výsledek je potom vždycky špatný pro občany republiky, když se takto zákony připravují.
Ing. Jiří KRÁTKÝ, poslanec PSP ČR /ČSSD/
Můžeme to doložit tou kampaní, že obnovitelné zdroje nám zdražují elektřinu. Prosím vás, elektřinu nám v první řadě zdražuje nesmírná marže ČEZu. Pokud v roce 2004 měl náš ČEZ 5 miliard, v roce 2009 dvaapadesát miliard zisku, tak to přece není vinou obnovitelných zdrojů energie. Jestli naše šéfová Energetického regulačního úřadu říká, že obnovitelné zdroje zdražují elektriku, tak prosím vás, to je tato část, ta zelená. Toto červené, to jsou marže ČEZu. To je těch 5 miliard tady v roce 2004 zisku a to je těch 52 v roce 2009. Takže přestaňme si lhát a řekněme, kde máme toho zakopaného psa.
moderátorka
Po celou dobu natáčení pořadu se ministerstvo průmyslu a obchodu přes veškeré naše urgence k obsahu zákona nevyjádřilo.