Ještě než vám budeme tlumočit vyjádření, které má redakce Auto.cz k dispozici, přiblížíme vám alespoň v kostce, o co se vlastně jedná.
Na konci října minulého roku vyhlásil státem vlastněný podnik Lesy ČR tendr na nákup třiceti vozů kategorie SUV v celkové hodnotě 30.250.000 Kč včetně DPH. Na tom by nebylo nic podezřelého (snad kromě zbytečně vysoké ceny vozů pro běžné manažery), kdyby však zadávací dokumentace nepůsobila už na první pohled příliš podivně.
Pokud si totiž poskládáme všechny požadavky, které zadavatel specifikoval, je postupně vyloučena drtivá většina SUV na trhu, které by jistě za normálních okolností funkci běžného služebního vozidla bez problémů splnily. Nejen že tedy ve finále požadavky splňovaly pouze dva modely dané třídy z „bratrské” dvojice Hyundai a Kia, ale navíc jsou některé požadavky napsány evidentně tak, že příslušný úředník vycházel při zpracování podkladů z ceníku právě jedné z výše zmíněných automobilek.
Podrobný přehled včetně tabulky a rozboru jsme uveřejnili už před časem ve článku Lesy ČR a podivný tendr na 30 SUV pro manažery: Jde o korupci? , přičemž jsme se zavázali kauzu dále sledovat. Nyní máme k dispozici vyjádření všech dotčených stran a můžeme vám je tedy tlumočit. Asi nejvíce nás zajímalo stanovisko státního podniku, který měl již v minulosti s veřejnými zakázkami opakovaně potíže. Takto nám odpověděl pan Zbyněk Boublík, tiskový mluvčí Lesů ČR:
Proč vlastně Lesy ČR chtějí 30 ks osobních automobilů 4x4 SUV, jaké budou mít využití?
”Důvodem poptávky po nových vozidlech je naléhavá potřeba částečné obnovy zastaralého vozového parku podniku nutného pro řádné plnění provozních činností. Lesy České republiky zadávají v otevřeném zadávacím řízení podle zákona o veřejných zakázkách veřejnou zakázku „Dodávky 30 ks osobních automobilů 4x4 SUV (rámcová smlouva)” s předpokládanou hodnotou 25 milionů korun.”
„Poptávaná vozidla vyšší střední třídy v kategorii SUV jsou určena pro provoz na pozemních komunikacích i v lehkém terénu s předpokládaným vysokým nájezdem kilometrů. Plnění zakázky je rozloženo na období 2 let. Jediným hodnoceným kritériem VZ je nejnižší nabídková cena. VZ byla projednána Dozorčí radou LČR a odsouhlasena zakladatelem podniku, Ministerstvem zemědělství.”
Proč by auta měla mít právě to, co je v dokumentaci uvedeno? Například prvky výbavy jako je vyhřívání předních i zadních sedadel, systém proti vyjetí z jízdního pruhu, devatenáctipalcová litá kola, automatický či poloautomatický parkovací asistent nebo aktivní kapotu.
”Veškeré technické požadavky byly stanoveny přiměřeně s ohledem na zamýšlený způsob využití vozidel. Zohledňují též důležité prvky aktivní a pasivní bezpečnosti. Technické požadavky odpovídají běžnému standardu u poptávaného typu vozidel s přihlédnutím k jejich intenzivnímu využití a předpokládané délce životnosti.”
Tolik vyjádření lesů ČR, bohužel spíše obecné a netýkající se předmětných problematických prvků výbavy. Co si o tom myslí uznávaná autorita, zabývající se hospodařením s veřejnými prostředky, společnost Transparency International? Stanislav Beránek, vedoucí analytického oddělení, k tomu řekl toto:
”My jsme si sami udělali analýzu parametrů této zakázky a v podstatě nám z toho vyšel jednoznačně jediný dodavatel. Vzhledem k tomu, že Lesy ČR při nákupech vozidel už byly dvakrát pokutovány Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže právě za to, že na míru jednomu dodavateli připravily to výběrové řízení, tak zřejmě to pokušení bylo příliš silné i tentokrát.”
„Pokud určitou sebereflexi nevykáže management Lesů ČR, tak by do toho měl vstoupit antimonopolní úřad.”
Zatím poslední pokutu, celkem 140.000 korun, dostaly Lesy ČR za nákup vozidel v listopadu loňského roku. Petr Rafaj, ředitel Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, k tomu dodává:
”Pokutovali jsme je předtím ještě v roce 2010, tam dostali pokutu celkem 160.000 korun.”
Policejní stíhací vozy: Změna parametrů výběru, nabídky do 9. listopadu
Protože, jak jsme zjistili studiem zadávací dokumentace, vyhovují požadavkům pouze dva modely na trhu, Kia Sorento a Hyundai Santa Fe, zeptali jsme se také zástupců automobilek. Hodně zajímavá a pro další vývoj kauzy poměrně zásadní odpověď přišla od Arnošta Barny, obchodního ředitele Kia Motors Czech:
”Tento tendr jsme zaznamenali, nicméně jsme se výběrového řízení nezúčastnili a to ani žádný z našich autorizovaných dealerů.”
„Model Kia Sorento sice náročné technické požadavky zadání splňuje a dokonce nabízí bezkonkurenčně nejdelší sedmiletou záruku, nicméně nejsme schopni dostát požadované dodací lhůtě zadavatele výběrového řízení. Ta činí tři měsíce od doručení objednávky. Kia Sorento se vyrábí v Jižní Koreji a standardní dodací lhůta ve výbavě Premium jsou minimálně čtyři měsíce od závazné objednávky.”
„Toto nejsme schopni vyřešit ani objednáním 30 vozů do výroby předem, jelikož se jedná o dvouletou rámcovou smlouvu a tudíž je zde více než pravděpodobné, že vozy budou objednávány jednotlivě v průběhu dvou let. V případě prodlení s předáním vozidla bychom se vystavili riziku smluvní pokuty, jejíž výše narůstá každým dnem prodlení.”
„Pokud bychom se do výběrového řízení nezodpovědně přihlásili, ohrozili bychom dobré jméno společnosti Kia a zároveň riskovali pokutu v řádu až několika milionů korun.”
A co na to automobilka Hyundai, která se díky výše zmíněnému vyjádření českého zastoupení společnosti Kia dostává do poněkud nepříjemné situace? Oficiální vyjádření Miloše Adámka, PR manažera Hyundai Motor Czech, je pro nás až nečekaně strohé:
Pokud chcete vědět něco o tendru Lesů ČR, je potřeba se zeptat Lesů ČR.
Kauzu budeme samozřejmě i nadále sledovat.