Josef Drbohlav
Každý rok je u nás zalesněna obrovská plocha zemědělské půdy. Například jen v roce 2011 bylo zalesněno 21 755 ha, což zhruba odpovídá rozloze Ostravy. Evropská unie i náš stát tyto aktivity finančně podporuje.
Ten, kdo zalesnil zemědělskou půdu, dostává podle nařízení vlády č. 239/2007 Sb. dotaci na zalesnění, dotaci na péči o lesní porost a náhradu za ukončení zemědělské výroby na zalesněném pozemku.
Týká se to mnoha poplatníků, včetně těch, kteří nejsou zemědělskými podnikateli. Není tedy divu, že řada dotazů směřuje ke zdaňování takto získaných prostředků.
Dotace na zalesnění a na péči o porost
Dotace na zalesnění a na péči nejsou dotacemi na pořízení hmotného majetku či na jeho technické zhodnocení, a tudíž nemohou být „šmahem” osvobozeny od daně podle § 4 odst. 1 písm. t) zákona o daních z příjmů. Přesto tady alespoň pro některé „malé” poplatníky šance na osvobození existuje. U zemědělského „nepodnikatele” se totiž zahrnují do příjmů ze zemědělské výroby v rámci ostatních příjmů podle § 10 odst. 1 písm. a) zákona. Dodejme, že za zemědělskou výrobu se považuje i hospodaření v lese.
Pokud tyto příjmy včetně eventuálních příjmů z příležitostných činností nebo příležitostného pronájmu dohromady nepřesáhnou za zdaňovací období 20 000 Kč, jsou osvobozeny od daně a nikde se v přiznání neuvádějí. Příjmy z dotací na zalesnění a na péči o lesní porost nad 20 000 Kč ročně každopádně patří do přiznání, a to celý příjem. Mají do určité míry pokrývat výdaje spojené se zalesněním a s péčí o porost.
Mezi tyto výdaje patří namátkově sadební materiál, případně jeho doprava, oplocení pozemku firmou nebo materiál na oplocení, chemická ochrana proti hlodavcům, ožínání buřeně apod. Pokud je to pro poplatníka výhodnější, může si uplatnit paušální výdaje ve výši 80 %. Tuto možnost má jak zemědělský podnikatel, tak i „nepodnikatel”.
S náhradou za ukončení zemědělské výroby na zalesněném pozemku, která je poskytována po dobu 15 let, je to trochu jinak.
Náhrada za ukončení zemědělské výroby
Pro poplatníka je příjmem podle § 10 zákona, který není v rámci tohoto ustanovení přímo vyjmenován. Nejde o příjem ze zemědělské výroby, neboť tato náhrada je vyplácena právě proto, že hospodaření na zemědělském pozemku bylo ukončeno před zalesněním. Nesouvisí s výnosy, a tím ani s výdaji, z hospodaření v lesích a nikde také není určeno, že by tato náhrada musela být použita na tyto účely.
Tudíž se nemůže započítávat do limitu 20 000 Kč pro daňové osvobození. Z tohoto důvodu není žádné opodstatnění pro to, aby k tomuto příjmu mohly být uplatněny paušální výdaje ve výši 80 %.
V příloze č. 2 přiznání by tedy měly být uvedeny jako jednotlivé druhy příjmů v samostatném řádku příjmy ze zemědělské výroby – hospodaření v lese (tj. obsahují dotace na zalesnění a péči o lesní porost) a k nim výdaje buď prokázané nebo paušální 80 %, a na samostatném řádku náhrady za ukončení zemědělské výroby bez 80 %. K nim se asi skutečné výdaje hledají obtížně.