logo Silvarium tisk

Změnu klimatu by mohlo zvrátit sázení stromů, tvrdí švýcarská studie

Nejúčinnějším opatřením k záchraně klimatu je zalesňování. Tvrdí to studie technické vysoké školy (ETH) v Curychu, otištěná v magazínu Science.

Dosažení cíle Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC) udržet růst oteplování na úrovni 1,5 stupně Celsia proti době před průmyslovou revolucí je díky němu dosažitelné, uvádějí švýcarští experti. Na Zemi podle nich může být o třetinu více lesů, aniž by to omezovalo města nebo zemědělskou půdu.

Sázení stromů má podle švýcarských vědců potenciál pohltit dvě třetiny emisí oxidu uhličitého (CO2), které způsobil člověk. Právě nárůst emisí tohoto skleníkového plynu ohrožuje šance na udržení globálního oteplování v bezpečných mezích.

Švýcarská studie podle agentury DPA poprvé ukazuje, že klimatický cíl IPCC je dosažitelný. Podle IPCC musí být do roku 2050 nejen omezeny emise skleníkového plynu, ale je také třeba nově osázet stromy až miliardu hektarů půdy. "To je nepochybně dosažitelné," stojí ve studii.

Podle vědců nyní lesy na Zemi pokrývají 2,8 miliardy hektarů. Za možné považují zalesnění dalších 900 milionů hektarů, což odpovídá téměř rozloze Spojených států.

Jde především o dříve nedotčené, ale dnes poničené ekosystémy, píšou vědci pod vedením Jeana-Françoise Bastina. Zvlášť velké množství ploch vhodných k zalesňování má Rusko následované s odstupem Spojenými státy, Kanadou, Austrálií, Brazílií a Čínou.

Nové lesy, až vyrostou, by mohly pojmout až 205 miliard tun oxidu uhličitého. To jsou zhruba dvě třetiny z 300 miliard tun, které se od počátku průmyslové revoluce do ovzduší dostaly kvůli působení člověka.

"Musíme ale jednat rychle, protože bude trvat desetiletí, než lesy dozrají a vyčerpají svůj potenciál přirozeného úložiště CO2," říká jeden z hlavních autorů studie Tom Crowther. Ploch vhodných k zalesňování však mezitím právě v důsledku klimatické změny každým rokem ubývá, upozornil.

Studie také upozorňuje na údajný omyl některých vědců, kteří vycházejí z předpokladu, že změna klimatu zvyšuje plochu porostlou stromy. To sice platí pro severní lesy, například na Sibiři, ale hustota stromů je tam mnohem nižší, zdůrazňují švýcarští odborníci.

Podle ČTK, red.

Líbil se vám článek? Dejte hvězdy:
(0 hlasů)

Komentáře  

+8 # cvonza 2019-07-09 15:51
ŠUMAVA je ukázkou katastrofy EKO Teroristů , Duhy a Min. životního prostředí . Na holině je 50 st na slunci v zel lese je to jen 20 st , a to je rozdíl jak v odparu tak klima , foukající vítr se buď ochladí nebo ohřeje ( na holinách se zatím jen ohřívá ).
-4 # Vladimír Pelíšek 2019-07-11 10:20
Pláčete dobře, ale na špatném hrobě. 99% holin v této zemi dodnes vytváří standardní lesníci, kteří takto holinami zprznili kdysi bohatá a životem kypící stanoviště listnatých a smíšených lesů pahorkatin, středních poloh i nižších hor. Nějak nerozumím, proč si nestěžujete na ně?
Tam, kde se tisíce let samovolně obnovovala bučina nebo bukojedlina, z níž si sedlák-hospodář občas vytěžil pár kmenů pro svou potřebu, čímž perfektně napodobil přírodní způsob obnovy takového lesa, je dnes vyprahlá poušť s usychajícími smrčky v řadě. V té poušti je jen malá několikacentimetrová vrstvička živné půdy, jejíž živiny během pár let spotřebují bezy, třtina, maliny, ostružiny. Vše ostatní pod tím je podzol - jalovina, mrtvá a na kámen uježděná půda, na řadě míst navíc "obohacená" o kyselé, nerozpustné sloučeniny hliníku a další "specialitky".
Kdopak nám to tam udělal? Kdopak udělal z míst kdysi plných života tuto poušť? Kdybyste aspoň to slovo "ekoterorista" uměl napsat pořádně!
Diletantismus, amatérismus, lenost, pohodlnost v myšlení, hrabivost, arogance, neschopnost přiznání si chyb. To jsou ty důvody, proč to tak je. Ale ne u Vámi jmenovaných - netvrdím, že jsou to bohové, ale oni ještě tyto věci neměli skoro příležitost předvést. Předvedli je ale jiní - nabubřelí "standardní lesníci". Takže si to teď vyžerte - a žebrejte o další dotace. Máte ovšem smůlu - na další smrčky do řad, které budou ještě větší dotace potřebovat za pár desítek let, vám nikdo při smyslech už nedá ani korunu!
+4 # Starý 2019-07-11 12:25
Nesouhlasím, nikdo neví, jestli jde jen teplotní výkyv a nebo ne?
A pak opět za pár let budeme plakat po smrku !!!
Nikdo nejsme prorokem.
Za šíření škůdců může člověk, zejména zákony, které se snaží všemožně přivlastňovat, přikazovat a regulovat...ostatně kdo zakázal chemii v lesích, kdo nadřadil zákon o veřejných zakázkách lesnickému hospodaření... a tak dále to byly dnešní lesníci?, či dnešní mocipáni, kterých se zastáváte!!
Pokud by byl lesník bez zákonných příkazů, tak jak v době kdy zde bylo přirozené zmlazení a užitek z přirozeného lesa, závislí na přírodě, tak by jako první vybil zvěř na minimum !!!, nepustil by veřejnost do lesa, aby škodila a už vůbec by nenechal les ničit společenskou poptávkou po dopravě, rekreaci, vypouštění emisí, obecně znečištěním a dále.
A co se děje při dnešní legislativě?
Zákon vlastníka omezí a cizího podpoří ve lžích a hamtivosti po kuse masa u myslivců, ustoupením lesa za cenu dopravy, za cenu výstavby, zemědělské výroby a jejího negativního působení na les a pod.
Tak kam se to ubírá, myslíte, že za dalších 300 let by to ustáli vaše cedry a jiné dřeviny???
To snad ne a nebo jste tak bláhový?
-5 # Vladimír Pelíšek 2019-07-11 15:34
Ten "teplotní výkyv" trvá už od poloviny 19. století, staříku. V poslední době se akorát zrychluje.
Asi bys měl nastudovat vývoj průměrné teploty za posledních 200 let...
Pro mě za mě, napěstuj si plantáž čeho chceš, ale prosím tě, neříkej tomu LES!
V dostatečně vysokém poli kukuřice nebo kanadského topolu se přece taky schováš, tak proč ho nikdo za les neoznačuje?
+4 # Starý 2019-07-11 16:50
Teploty mám nastudovány pouze za cca 150 let..ano, ale to bylo několik výkyvů a s teplotou nahoru trvaly i osm let, tak uvidíme.

Ostatně v těchto výkyvech při řádné péči a ochraně lesa to smrk prakticky nijak nepostihlo.
Tak nevím co kdo studujeme?

Ano, kdyby nebyly zalesněny rokle a neobhospodařovatelné pozemky, ať mi dá stát to co zemědělcům, a budu také pravidelně plakat, jak se neurodilo a při dotacích klidně pěstovat místo lesa kukuřici....jen kdo ji sklidí?
No další pak bude zajímavé, kde už se v naší krajině udrží voda?
No pořiďte si pořádné necky aby jste vždy přes léto vydržel a nelízal kapky rosy k snídani a k přípitku cucal suchý cumel.
+2 # Vladimír Pelíšek 2019-07-12 09:02
A víš, proč to při těchto výkyvech smrk dlouhou dobu nijak nepostihlo?
Protože ty výkyvy byly pořád v rámci ekologických podmínek, které jsou pro smrk přirozené.
Asi mluvím řečí, které nerozumíš, tak to trochu rozvedu.
Když budeš mít deset let v řadě, z nichž budou (nespojitě) tři roky suché a teplé, jak byl rok minulý, smrk to vydrží, protože a) nestihne poklesnout hladina podzemních vod pod pro smrk letální mez, b) pokud se to nespojí s nějakou např. větrnou smrští, nestihne se namnožit kůrovec.
Pokud budeš mít ale ve stejné dekádě takových roků šest, jdoucích po sobě, do toho jednu dvě větrné smrště, tak ti nepomůže NIC.
Pokud mě chceš zase mínusovat, tak se nejdřív pořádně zamysli.
Jak je smrk adaptován na to, aby snášel dlouhé velmi teplé a suché klimatické periody?
- má hluboké kořeny?
- má schopnost shodit a po napršení zase obnovit jehličí?
- má zesílenou kůru chránící ho před požáry / nadměrným vysycháním?
- jsou jeho jehlice chráněny zesilenou vrstvou vosku?
Odpověď na všechny otázky zní NE, z čehož si i průměrně inteligentní orangutan dovodí, že péče / nepéče, dotace / nedotace, majetkové vztahy / nevztahy, pokud zkrátka nastoupí výše uvedené podmínky, smrk to nedává, a i kdyby nebyl v okruhu tisíce kilometrů jediný brouk, tak prostě USCHNE.
Smrk hyne v těchto podmínkách.
Jedle hyne při prudkém oslunění.
Borovice hyne při dlouhodobém poklesu vlhkosti v půdním horizontu 1-2 metry.
Fíkovníku zmrzá nadzemní část při -11 až -12 st.C.
Olivovník začíná omrzat při -8 st.C.
Borůvky zničí, ,když je přesadíš do vápenaté půdy.
A tak dále a tak podobně.
Říká se tomu EKOLOGICKÉ NÁROKY DŘEVIN.
Já jsem je nevymyslel, ale na rozdíl od vás lesnických dinosaurů se je snažím respektovat.
+2 # Starý 2019-07-12 09:21
Ano, máte pravdu, ale opět jen v něčem, na sucho uschnou i ty vaše "lesní" stromy a to při poklesu v horizontech které uvádíte.
Schne vše a dřeviny které nám předkládá Mze, momentální sucho odnášejí stejně jako smrk, borovice a další.
Raději než inteligenci orangutana používám vlastní letité zkušenosti a klidně přiznám, že vidím i suché smrky..ostatně je to tak, ale co vidím na moravě je letité poškození kůrovci, které jen suchem vygradovalo do neúnosné míry a to nezvládli současní lesníci- i to přiznám, ale byly to LČR - NÁŠ VZOR A PŘÍKLAD !!!
Malý vlastník se jen veze.
Ostatně v dobách o kterých mluvíte, měl náš stát pouze cca 17 % lesů a moc toho nemohl ovlivnit a do lesů nemohli jen tak volně neřádi, zloději a další škodiči, což je dnes běžné.
Toto má obrovský vliv !!!
Stát také v době nouze fungoval jinak, promtně a ihned mobilizoval a to včetně vojska. Dnes si tyto složky pouze platíme a hýčkáme.
Eko nároky dřevin a jiných vás klidně budu prakticky školit a můžeme tu debatovat hodiny.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Populární zprávy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Zobrazení: 8654

Větší prostor pro samostatné rozhodování vlastníků lesů, lepší podmínky pro přizpůsobení lesů na klimatickou změnu, novou...

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Zobrazení: 4839

Rada EU dne 16. října souhlasila s návrhem Komise odložit vstup Nařízení EU o odlesňování (EUDR) v...

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Zobrazení: 4354

V letošním lesnickém tendru Lesů ČR podalo 30 společností 130 nabídek na 12 zakázek, které se budou...

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Zobrazení: 2915

Anketa uvnitř článku! Letošní rekordně teplé léto a začátek září, následované katastrofálními povodněmi, naléhavě nastolují téma adaptace...

Průzkum Německé asociace pilařského a dřevařského průmyslu: slabá ekonomika, stavební krize a EUDR

Průzkum Německé asociace pilařského a dřevařského průmyslu: slabá ekonomika, stavební krize a EUDR

Zobrazení: 2789

Na vážné problémy a výzvy související se současným hospodářským vývojem v Německu poukazují výsledky průzkumu Německého...

Arcibiskupským lesům způsobily zářijové povodně stamilionové škody

Arcibiskupským lesům způsobily zářijové povodně stamilionové škody

Zobrazení: 2517

Škody za několik stovek milionů korun způsobily záplavy a vydatné deště v lesích patřících Arcibiskupským lesům...

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě