Problémy obcí na území NP Šumava
V tiskové zprávě SVOL, shrnující závěry z této diskuse, se uvádí příklady několila obcí, jež se potýkají s problémy hospodaření na území národního parku.
Kašperské Hory vlastní
Podle tiskové zprávy SVOL ředitel Správy NP a CHKO Jan Stráský chápe postoj obcí a vnímá jejich problémy. Za hlavní příčinu v péči o lesy nestátních vlastníků v národním parku považuje špatnou vizi budoucí existence parku a jeho finanční zajištění v příštích 10–20 letech. Vedoucí oddělení ochrany přírody Krajského úřadu Plzeňského kraje Jan Kroupar konstatoval, že na Šumavě byla dána přednost ekologickému pilíři a byla narušena rovnováha mezi ostatními funkcemi krajiny. Nespokojenost obcí zapříčinila i nekomunikace ministerstva s obcemi a kraji po roce 2006. „Chybí základní analýza problémů a přiznání chyb ze strany ministerstva životního prostředí, které jako nejvyšší státní orgán ochrany přírody vše zastřešuje a může rozhodující věci ovlivnit i změnit. Situace je krizová jak z hlediska rozpadu lesních ekosystémů, tak ve vztazích k regionům i obcím, ale v analýze plánu péče za uplynulé období o tom není žádná zmínka," dodává odborný poradce a člen expertní skupiny NPŠ Josef Vovesný.
Starostka Balounová vidí řešení stávající situaci města a jeho žádost o vynětí lesů z parku buď ve vládním nařízení, nebo prosazením změny hranic v novém zákoně o Národním parku Šumava. K tomu ovšem dosud chybí politická vůle. Významnou roli hraje skutečnost, že lesy Kašperských Hor se nacházejí v samém nitru parku - jejich odchodem by se park prakticky rozdělil na dvě poloviny, problém představuje také ochrana evropsky významných lokalit Natura 2000, do kterých je zahrnuto celé území CHKO Šumava. Podle ředitel NP Stráského existuje několik řešení, ale musí se na nich dohodnout všechny zúčastněné strany. Příležitostí k tomu je i tvorba nového zákona.
Podle zúčastněných zástupců SVOL je zásadním problémem prolomit nedůvěru mezi parkem a obcemi, stabilizovat systém prostorově na dlouhé období a poskytnout zákonné záruky, že bezzásahová území nebudou dále rozšiřována. Šumava si nový zákon o národním parku určitě zaslouží. Otázka je, jak bude vypadat.
S čím počítá ministerský zákon?
Návrh zákona z dílny Plzeňského kraje byl zařazen na jednání Poslanecké sněmovny 25. 10. 2011. Vláda tento návrh zamítla s tím, že ministerstvo životního prostředí připravuje vlastní návrh zákona, který předloží do konce roku. Nesouhlas s plzeňským návrhem odůvodnila vláda zavedením odlišného právního režimu v jednom ze čtyř národních parků a zřízením obecně prospěšné organizace na hospodaření v lesích národního parku. Návrh Plzeňského kraje nově definuje rozdělení zón národního parku, jeho celková rozloha by se měnit neměla. První zóny s nejcennějším územím by měly nově pokrývat zhruba 18 procent plochy a namísto 135 zón by jich mělo být nejvýše dvacet. Podle návrhu zákona nesmí vymezení prvních zón a uplatňované způsoby péče "způsobovat podstatné negativní změny na území vně těchto zón", což někteří odborníci považují za absurdní a naprosté nepochopení smyslu existence parku.
Zákon počítá se členěním parku do tří zón. Do první zóny by měla patřit celistvá, plošně rozsáhlá území s nejvýznamnějšími přírodními hodnotami. Ve druhé zóně by měla být území s ekosystémy, které budou vhodné pro šetrné, přírodě blízké hospodaření. Návrh zákona počítá se členěním druhé zóny na dvě části - na část A a část B. Část A by mělo vedení parku systematicky připravovat na vstup do první zóny, zatímco část B do prvních zón včleněna nebude. Třetí zóna by měla být určena pro hospodářskou činnost, turistiku a sportovní aktivity. Navrhované rozdělení druhých zón považují obce za „skrytou zonaci“, neboť zásahové zóny by se mohly úředním rozhodnutím např. po změně ministra stát opět bezzásahovými. Pro oddělení hospodářské a správní úlohy parku počítá ministerský návrh s devítičlenným výborem, který by schvaloval vybrané kroky řízení a péče v parku. Struktura devítičlenného výboru je: dva zástupci ministerstva životního prostředí a Správy parku, dva zástupci Jihočeského a Plzeňského kraje, dva zástupci obcí a tři představitelé akademické obce.
Zdroj: tisková zpráva SVOL