logo Silvarium tisk

Statistika výsledků tendru Lesů ČR 2012+

V závěru dubna 2011 zahájily Lesy ČR tendr "Provádění lesnických činností s prodejem dříví „při pni“ – rok 2012"  v předpokládané celkové hodnotě služeb téměř 7,6 miliard Kč. Příprava zadávací dokumentace tendru se podle informace LČR uskutečnila v konzultaci s ÚOHS a Transparency International.

Na konci článku nalezente také pravidla postupu Lesů ČR v případě neuzavření smlouvy ze strany prvního uchazeče.

 

 

Parametry tendru

Základní parametry tendru byly definovány takto:

- dvoukolové zadávací řízení,

- v prvním kole prokázání kvalifikačních předpokladů zájemců a na základě stanovených kritérií omezení počtu zájemců na 10, kteří budou vyzváni k podání nabídky v druhém kole,

- cena jako jediné kritérium 2. kola: Vítězem zakázky se v jednotlivých částech veřejné zakázky stane vždy ten uchazeč, který v druhém kole podá pro danou část veřejné zakázky nejvyšší cenovou nabídku,

- podmínkou pro uzavření smluvního vztahu s vítězem je předání bankovní záruky za plnění závazků vyplývajících ze smlouvy,

- komplexní zakázka zahrnuje pěstební práce, těžbu i prodej dřeva vítěznému smluvnímu partnerovi „P – při pni“ (u pařezu)

- veřejná zakázka je rozdělena na 117 částí podle 117 smluvních územních jednotek (SÚJ) odpovídajících lesním hospodářským celkům,

- tendr otevírá pětiletý „senátní“ systém soutěžení, v němž bude od roku 2013 každoročně vstupovat do soutěže 20 % SÚJ, a to ty, u nichž v daném roce bude končit první, resp. druhá polovina platnosti desetiletých lesních hospodářských plánů. Proto musely v tomto prvním tendru vstoupit do soutěže všechny SÚJ, ovšem s odstupňovanou délkou smluvního období - rok, dva, tři, čtyři a pět let,

- 10 % objemu dřeva u všech SÚJ bude realizováno mimo režim komplexní zakázky prodejem „na pni“ (nastojato),

- smluvní partneři Lesů ČR se smlouvou na komplexní zakázku budou mít povinnost umístit 20 % dřeva v definované skladbě sortimentů na veřejné trhy,

K těmto základním parametrům zadávacího řízení je třeba dodat, že:

- nedošlo k omezení počtu jednotek, které může získat jeden uchazeč, protože se nepodařilo pro takové omezení získat jednoznačnou oporu u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,

- nabídková cena zakázky byla definována jako rozdíl mezi pro období platnosti smluvního vztahu uchazečem požadovanou cenou za provedení specifikovaného objemu pěstební činnosti a uchazečem nabízenou cenou za specifikovaný objem těženého dříví prodávaného při P. Z této definice vyplývá, že až na výjimky má tento rozdíl (tzv. saldo) záporné znaménko,

- vliv prodeje dříví u P v rámci komplexní zakázky na vstup dříví ze všech forem těžby Lesů ČR na trh sortimentů surového dříví je třeba posuzovat v souvislosti s existencí lesních závodů, s vyčleněním 10 % objemu dřeva u všech SÚJ z režimu komplexní zakázky pro aukční prodej „na pni“ (nastojato) a povinností smluvních partnerů  Lesů ČR se smlouvou na komplexní zakázku umístit 20 % dřeva v definované skladbě sortimentů na veřejné trhy.

Do druhého kola tendru vstoupilo celkem 58 uchazečů o zakázku. V průměru podával každý z nich nabídku na 25 SÚJ. To potvrzuje charakter dokonalé soutěže, v níž žádný z účastníků nezná nabídky ostatních soutěžících a nemůže spolehlivě odhadnout, na které SÚJ bude jeho nabídka nejvyšší.

Významná diferencovanost SÚJ z hlediska jejich velikosti a podílu na těžbě Lesů ČR je zřejmá z tabulky 3.

Naproti tomu rozdíly ve výši roční těžby pro jednotlivé délky smluvního období jsou u tohoto tendru málo významné (Tab. 4).

Podle přístupu ke kalkulaci nabídkového salda mohou být účastnící tendru rozděleni do dvou skupin. První úzkou skupinu s „odvážnou“ nabídkovou politikou tvoří jen 9 (16,1 %), resp. 18 (32,32 %) zájemců. Mnohem větší je skupina výrazně opatrnějších. K vyjádření v tabulce 5 byl použit poměr (index) každého nabízeného salda k druhé nejvyšší nabídce u dané SÚJ.

Důsledkem tohoto rozdílného přístupu bylo:

- zúžení počtu firem, které prozatím podepsaly, resp. mohly podepsat k 13. únoru 2012 smlouvy s LČR (92 z celkového počtu 117) na 20,

- zrušení výsledku výběrového řízení u 25 SÚJ a jejich zařazení do systému jednacích řízení bez uveřejnění (JŘBÚ).

(Výsledky JŘBÚ nebyly v době zpracování tohoto příspěvku k disposici).

Podepsaným smlouvám odpovídá saldo ve výši 4,9 mld. Kč a těžba dříví ve výši 4,9 mil. m3. Zjednodušeným lineárním přepočtem lze pro celý soutěžený těžební objem komplexní zakázky odvodit saldo ve výši blízké 6,5 mld. Kč.

Pro ekonomickou interpretaci výsledné nabídkové ceny (salda) celé zakázky je třeba připomenout, že tzv. saldo představuje zůstatek hospodářského výsledku těžby dříví po odečtení nákladů na pěstební činnost, a z tohoto zdroje (neuvažujeme-li hospodářský výsledek prodeje hmotného majetku) musí být ovšem kryto nejméně 85 % nákladů režie a nákladů na opravy a údržby lesní dopravní sítě a ostatního dlouhodobého hmotného majetku, které u podniku jako celku, tj. včetně lesních závodů, dosahují částky 2,8 mld. Kč.

tabulky_domes

 

Závěr

Soutěžní systém použitý k výběru dodavatelů lesnických činností pro 117 smluvních územních jednotek (SÚJ) státních lesů představuje významný pokrok v aplikaci režimu veřejné zakázky v podmínkách Lesů ČR tím, že:

- na jedné pětině SÚJ každý rok otvírá lesní fond LČR nabídce a poptávce po lesnických službách a dříví,

- zavádí prodej dříví na pni mimo režim komplexní zakázky formou veřejné soutěže (ročně cca 750 tis. m3),

- obsahuje závazek dodávek na veřejné trhy ve výši 20 % z těženého objemu dřeva v definované skladbě sortimentů.

Tím mimo jiné umožní na jedné straně přístup k těžební obsluze lesního fondu Lesů ČR zejména místním a regionálním podnikům, které nezískaly komplexní zakázku, a na druhé straně přímý přístup k dříví ze zdrojů LČR i menším regionálním zpracovatelům.

Kriterium nejvyšší nabídkové ceny na jedné straně podporuje očekávání růstu, nebo alespoň zachování současné vysoké hladiny příjmů LČR, ale současně zvyšuje riziko ekonomické a provozní nestability na straně smluvních partnerů v důsledku opožděného nebo nedostatečného přizpůsobování smluvních ustanovení (zejména o valorizaci cen) vývoji odbytu a cen sortimentů surového dříví během smluvního vztahu.

Dostatečnou eliminaci tohoto rizika nelze z objektivních systémových důvodů požadovat ani očekávat od soutěžního procesu samotného, ale od přiměřeného zvýšení objemu prodeje dříví na pni mimo režim komplexní zakázky formou veřejné soutěže a od znění smluv, jimiž se bude praktická realizace zakázky řídit.

Ing. Zdeněk Domes (Článek byl publikován v LP 3/2012)

 

Počty uzavřených smluv lesů ČR s lesnickými firmami v tendru 2012+ (stav k 20.2. 2012, zdroj: Lesy ČR)

domes_graf


Pravidla postupu Lesů ČR v případě neuzavření smlouvy ze strany uchazeče prvního v pořadí (zveřejněno 27. 2. 2012)

Zadavatel  (lesy ČR) pro účely zadávacího řízení vymezil v souladu s ust. § 6 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách níže uvedená objektivní, nediskriminační a transparentní pravidla (kritéria) pro uzavírání smluv s uchazeči dalšími v pořadí. S těmito pravidly byl seznámen Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který mohl jejich dodržování kdykoli přezkoumat, vzhledem k tomu, že byl zadavatelem průběžně informován o jeho jednotlivých úkonech provedených v zadávacím řízení. Důvodem pro nezveřejnění pravidel byla především snaha zamezit možnému přepouštění zakázek. Jelikož níže uvedený postup byl již uplatněn ve všech případech, kdy nebyla uzavřena smlouva ze strany uchazeče prvního v pořadí, odpadl důvod, pro který nebyla pravidla zveřejněna, a zadavatel se proto rozhodl znění těchto pravidel zveřejnit.
Uvedená pravidla jsou hierarchicky seřazena podle své priority.


1) Pokud bude mít zadavatel důvodné podezření, že na dané SÚJ došlo k dohodě mezi uchazeči o přepuštění zakázky, zruší bez dalšího zadávací řízení na dané SÚJ (bez ohledu na výši nabídkové ceny uchazeče druhého v pořadí) a bezodkladně o svém podezření informuje ÚOHS.
2) Pokud bude nabídka uchazeče druhého či třetího v pořadí po zohlednění jistoty složené uchazečem prvním v pořadí pro zadavatele stejně výhodná či výhodnější, než nabídka uchazeče prvního v pořadí, vyzve zadavatel uchazeče druhého, popř. třetího v pořadí k uzavření smlouvy. 1
3) Pokud bude rozdíl mezi saldy uchazeče prvního a druhého (příp. prvního a třetího) v pořadí (po zohlednění připadnutí jistoty zadavateli) nižší než 10.000.000 Kč, zadavatel vyzve uchazeče druhého, popř. třetího v pořadí k uzavření smlouvy.
4) Pokud bude rozdíl mezi saldy uchazeče prvního a druhého (příp. prvního a třetího) v pořadí (po zohlednění připadnutí jistoty zadavateli) vyšší než 10.000.000 Kč avšak nižší než 10%, zadavatel vyzve uchazeče druhého, popř. třetího v pořadí k uzavření smlouvy2.
5) V ostatních případech zadavatel zruší zadávací řízení na příslušné části VZ.

Zdroj: Lesy ČR

Líbil se vám článek? Dejte hvězdy:
(0 hlasů)

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Populární zprávy

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Zobrazení: 4936

Rada EU dne 16. října souhlasila s návrhem Komise odložit vstup Nařízení EU o odlesňování (EUDR) v...

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Zobrazení: 4404

V letošním lesnickém tendru Lesů ČR podalo 30 společností 130 nabídek na 12 zakázek, které se budou...

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Zobrazení: 3006

Anketa uvnitř článku! Letošní rekordně teplé léto a začátek září, následované katastrofálními povodněmi, naléhavě nastolují téma adaptace...

Modřín opadavý pohledem institucí a správců lesů

Modřín opadavý pohledem institucí a správců lesů

Zobrazení: 2597

Nové transdisciplinární poznatky o původnosti modřínu opadavého a jeho výskytu na našem území otevírají dveře k...

Arcibiskupským lesům způsobily zářijové povodně stamilionové škody

Arcibiskupským lesům způsobily zářijové povodně stamilionové škody

Zobrazení: 2594

Škody za několik stovek milionů korun způsobily záplavy a vydatné deště v lesích patřících Arcibiskupským lesům...

Záplavy způsobily Lesům ČR škody 3,2 mld. Kč, obnova zabere nejméně dva roky

Záplavy způsobily Lesům ČR škody 3,2 mld. Kč, obnova zabere nejméně dva roky

Zobrazení: 2567

Zářijové povodně způsobily státnímu podniku Lesy ČR škody 3,2 miliardy korun. Záplavy v lesích poničily vodní...

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě