Nestátní vlastníci lesů se proto se svými připomínkami a žádostí o jednání obrátili na ministry zemědělství, financí, životního prostředí a místního rozvoje.
„V řadě bodů se shodneme, o dalších je potřeba vést diskusi s vedením dotčených resortů. V některých navržených opatřeních však nevidíme kýžený potenciál přispět k dlouhodobě udržitelnému růstu české ekonomiky, nepovažujeme je za rozumná ani systémová a jejich přijetí by ztížilo již tak náročnou situaci nestátních vlastníků lesů. Nemůžeme v žádném případě souhlasit s dalším zvýšením sazeb daně z nemovitých věcí z hospodářských lesů a se snížením ochranného pásma lesa v konkrétních případech až na dvacet metrů,“ konstatuje Jiří Svoboda, předseda SVOL.
Balíček obsahuje celkem 37 bodů, z nichž vláda vybere ty, které jsou realizovatelné ve druhé polovině volebního období, nebo je možné jejich realizaci do konce mandátu alespoň zahájit.
K navrhovaným opatřením, kterým NERV přikládá nejvyšší prioritu, patří mj. výrazné snížení zdanění práce pro lidi s relativně nízkými mzdami. „S tím souhlasíme, zásadně se však ohrazujeme proti tomu, aby výpadek na příjmech státu byl kompenzován zvýšením daně z nemovitých věcí. Další případné zvyšování daně z hospodářských lesů považuje SVOL za neobhajitelné,“ říká Jiří Svoboda. SVOL upozorňuje, že v rámci konsolidačního balíčku již byla daň z hospodářských lesů zvýšena oproti předchozímu roku 1,8krát.
V souvislosti s přehodnocováním dotací a podpor SVOL poukazuje na rostoucí počet dotací na tzv. měkké projekty, jejichž přínos je mnohdy diskutabilní, ale zajištění odpovídající podpory aktivního managementu lesů, který je přínosem pro vodní i klimatický režim v krajině, z prostředků státního rozpočtu je stále problematičtější. „Na jednáních s vedením dotčených resortů budeme usilovat nejen o snižování byrokracie u dotací, ale především o to, aby veřejné prostředky byly vynakládány účelně, “ uvádí Jiří Svoboda.
SVOL rozhodně nesouhlasí ani s tím, aby lesy dále ustupovaly požadavkům stavebníků. Ze strany NERV navrhovanou možnost lokálního posouzení a zúžení ochranného pásma lesa na 20 m v obcích považují zástupci nestátních vlastníků lesů za nepřijatelnou a neopodstatněnou. „Vedlo by to k dalšímu oslabení intenzity ochrany rozlohy lesů jako nenahraditelné složky životního prostředí, k nárůstu obtíží při hospodaření v lese a možných soudních sporů,“ říká Jiří Svoboda. Šíře ochranného pásma lesa byla v důsledku zavedení institutu jednotného environmentálního stanoviska do našeho právního řádu s účinností od 1. ledna 2024 snížena z dosavadních 50 na 30 m od okraje lesa „To je nejzásadnější změna principů kvantitativní ochrany lesů od roku 1852. A o měsíc později máme na stole snížení ochranného pásma o další metry? Veřejnost je politiky neustále ujišťována o významu lesa a zalesněných ploch v době klimatických změn, ale na druhé straně jsou navrhovány a přijímány takové zákony, které jdou přímo proti významu lesa. S tím nemůžeme souhlasit a budeme ve prospěch lesa a jeho vlastníků proti tomu důrazně vystupovat na všech jednáních.“
Podle TZ SVOL