logo Silvarium tisk

Metodika z MENDELU má zlepšit ekonomiku stavby lesních cest

Až 350 tisíc korun na jeden kilometr, tedy 35 procent, pomůže při stavbě cest ušetřit nová metodika výzkumníků z Mendelovy univerzity v Brně. Poslouží projektantům při výběru nejvhodnější technologie a materiálu při navrhování a stavbě tzv. nízkokapacitních komunikací. Ty přitom tvoří více než 65 procent dopravní sítě České republiky, tedy více než 120 tisíc kilometrů. Na 15 cestách, které projektanti navrhli díky této metodice, majitelé komunikací ušetřili 8 milionů korun. Jako první ověřovalo metodiku v praxi brněnské krajské ředitelství Lesů ČR.

Přibližně stejná délka a stejný povrch, rozdíl jen v ceně. Jeden kilometr lesní cesty navržené bez nové metodiky vyjde brněnské krajské ředitelství Lesů ČR na více než 1,9 milionu korun. Nedaleko přitom bude brzy stát stejně dlouhá cesta, projektovaná podle metodiky z Mendelovy univerzity. Stát bude o téměř 730 tisíc korun méně.

„Kromě finanční úspory budeme spořit také materiál. Cesta tak bude ekologičtější, nebudeme do lesa navážet zbytečně velké množství neobnovitelného materiálu. Celkově můžeme ušetřit 30 - 35 procent nákladů, i proto jsme u nás metodiku zavedli a testujeme ji," uvedl Martin Urbanec z jihomoravského krajského ředitelství Lesů ČR s tím, že podnik celkově zatím na sedmi cestách ušetřil přes 1,7 milionu korun. Jak dodává, hlavním aspektem je, že metodika plně respektuje kritéria účelovosti a intenzity dopravy. Jiným způsobem tak mohou být projektované cesty s celodenním a celoročním pohybem automobilů, cyklostezky nebo vozovky, po kterých několikrát do roka projedou těžká těžební auta. Podle toho pak metodika pomůže projektantům na základě geotechnického průzkumu vybrat nejvhodnější materiál a technologie.

„Projektanti nízkokapacitních cest neměli doposud k ruce žádný vhodný návod, který by jim mohl sloužit jako vodítko. Řídili se tak proto pravidly pro silnice vyšších tříd. Ta byla často pro tyto cesty zbytečně „přísná", nereagovala na specifika těchto cest, takže vozovky byly předimenzované a požadované hodnoty nebylo často ani možné v daných přírodních podmínkách bez zlepšení podloží dosáhnout," vysvětlila jedna z autorek výzkumu Lenka Ševelová. Materiál a technologie tak proto často neodpovídaly podloží.

Že podobný manuál projektantům chyběl, potvrzuje také Petr Marčák z projektové společnosti Regioprojekt, která začala jako první vloni metodiku využívat. „Podle metodiky jsme navrhli 15 cest, na nákladech se díky ní ušetřilo přes 8 milionů korun," uvedl. „Potřebovali jsme podklady, který odpovídají skutečným požadavkům nízkokapacitních komunikací. Pro projektanty je to konečně návod, díky kterému nemusí stavbu zbytečně naddimenzovávat, ani obcházet směrnice, a který je zároveň transparentní nejen pro projektanty, ale i zhotovitele a investory," uvedl Ivan Beneš ze společnosti Ekostavby, která se podílela na vzniku metodiky a začala podle jejích návrhů jako první stavět.
Nový manuál z Mendelovy univerzity chce investorům cest – což jsou především města a obce, lesníci, stát, ale i soukromí investoři, nabídnout nástroj, který jim pomůže vyhodnotit nejlepší technologie a materiál za optimální cenu.

S návrhy od září pomůže projektantům i investorům nový software, který rovněž vyvinuli výzkumníci na Mendelově univerzitě. „Software jim zásadně usnadní práci, po zadání všech kritérií vypočítá optimální způsob výstavby, tak aby cesta byla kvalitní, s nejlépe zvolenými materiály pro danou oblast, zároveň ale ekonomická a ekologická," vysvětlila Lenka Ševelová. Se svými kolegy vede školení, prostřednictvím kterých chce investory a projektanty s novou metodikou seznamovat. „Osvěta je velmi důležitá. Přáli bychom si také, aby se do budoucna pravidla stala pro stavbu a rekonstrukci nízkokapacitních vozovek závazná," dodala Ševelová. Součástí osvěty je také experimentální lesní odvozní cesta Kuběnka, na které probíhá od roku 2012 testování únosnosti vozovky a různých metod zlepšení podloží za běžného zatížení dopravou při svozu dřeva.

Projekt optimalizace procesu návrhu a realizace vozovek nízkokapacitních komunikací trval čtyři roky a je jedním z prvních výstupů 1. výzvy programu Alfa Technologické agentury ČR. Projekt realizovalo konsorcium sdružující Mendelovu univerzitu v Brně – Lesnickou a dřevařskou fakultu, GEOSTAR, spol. s.r.o., a Centrum dopravního výzkumu a Ekostavby Brno, a.s. Tým odborníků čítající osm lidí pokračuje i po ukončení projektu na přenosu výsledků projektu do praxe. Dvě projekční kanceláře - Regioprojekt Brno, s.r.o. a A.KTI, s.r.o. - již metodiku uplatňují, z pozice investora je průkopníkem krajské ředitelství Brno Lesů ČR, které letos zavedlo metodiku jako závaznou.

Ochranu duševního vlastnictví nové metodiky zajišťovalo Centrum transferu technologií Mendelovy univerzity v Brně. Jde o specializované celoškolské pracoviště, které se stará o ochranu duševního vlastnictví, analýzu, rozvoj a využití komerčního potenciálu duševního vlastnictví univerzity. Zároveň zabezpečuje profesionální obchodní a partnerskou komunikaci univerzity s představiteli průmyslu.

 

Podle TZ MENDELU, red.

Foto: MENDELU

Líbil se vám článek? Dejte hvězdy:
(0 hlasů)

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Populární zprávy

Mlynář: Novely zákona o lesích a o myslivosti ukázaly, jak může být někdy obtížné měnit zažité pohledy a zvyky

Mlynář: Novely zákona o lesích a o myslivosti ukázaly, jak může být někdy obtížné měnit zažité pohledy a zvyky

Zobrazení: 6167

V lednovém vydání časopisu Lesnická práce jsme v rámci tradiční novoroční ankety požádali zástupce lesnicko-dřevařského sektoru...

Zákon o ochraně přírody a krajiny prošel prvním čtením. Poslanci podpořili vznik NP na Křivoklátsku navzdory odporu starostů

Zákon o ochraně přírody a krajiny prošel prvním čtením. Poslanci podpořili vznik NP na Křivoklátsku navzdory odporu starostů

Zobrazení: 5578

Křivoklátsko se má stát pátým národním parkem v Česku. Jeho zřízení předpokládá vládní novela o ochraně...

Vlastníci zatím nedostali příspěvek na péči o les za loňský rok, odkládají obnovu i opravy cest

Vlastníci zatím nedostali příspěvek na péči o les za loňský rok, odkládají obnovu i opravy cest

Zobrazení: 2930

Soukromí vlastníci lesů kvůli úsporám v rozpočtu zatím nedostali od Ministerstva zemědělství příspěvek na péči o...

Lesy ČR zveřejnily „Strategii rozvoje podniku v letech 2025 až 2029“, plánují zisk ve výši 11,33 mld. Kč

Lesy ČR zveřejnily „Strategii rozvoje podniku v letech 2025 až 2029“, plánují zisk ve výši 11,33 mld. Kč

Zobrazení: 2869

Aktualizováno   Reakce na klimatickou změnu, to je klíčové téma zveřejněné pětileté strategie Lesů ČR schválené Dozorčí...

Polskému dřevařskému průmyslu hrozí ztráty ve výši 2,5 mld. EUR, podnikatelé v otevřeném dopise premiérovi volají po opatření proti krizi

Polskému dřevařskému průmyslu hrozí ztráty ve výši 2,5 mld. EUR, podnikatelé v otevřeném dopise premiérovi volají po opatření proti krizi

Zobrazení: 2684

Polský dřevařský průmysl, zastoupený společnostmi a průmyslovými organizacemi sdruženými ve společné iniciativě Koalice pro polské dřevo...

ANO hodlá stopnout stavbu sídla Lesů ČR za 1,5 miliardy. Přípravy už stály 100 milionů

ANO hodlá stopnout stavbu sídla Lesů ČR za 1,5 miliardy. Přípravy už stály 100 milionů

Zobrazení: 2480

Projekt nového dřevěného sídla státních Lesů ČR v Hradci Králové je vzhledem k blížícím se volbám...

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě