LESS & FOREST skončila v úpadku loni na podzim s povolením reorganizace a Agrofert je jedním z členů věřitelského výboru. LESS & FOREST byla členem skupiny LESS, která zajišťovala zakázky pro Lesy ČR, v roce 2012 činily její výnosy 4,14 miliardy korun. LESS & FOREST hospodařila na čtvrtině státních lesů. Letos v červnu vybraly Lesy ČR nové dodavatele na 32 jednotek po zkrachovalé firmě, osm z nich nyní obhospodařuje firma z Babišova holdingu Uniles.
Banky se staví proti reorganizaci LESS
Tuto firmu získal Babiš před dvěma lety společně s jinou společností Wotan Forest. Chtěl i LESS & FOREST, na transakci se však nedohodli. Koupí podniku chce Babiš posílit lesnické aktivity v těžební, pěstební a logistické činnosti.
Do společnosti Nový Forest se převedla provozní aktiva a pokračuje v provozní činnosti. V původní LESS & FOREST zůstal majetek, pohledávky a spory. Věřitelé mají být uspokojováni z obou těchto společností. Do insolvenčního řízení se jich přihlásilo 1497 s více 1600 pohledávkami. Podle informací ze začátku insolvenčního řízení dlužily firmy skupiny LESS bankám za poskytnuté úvěry téměř 2,17 miliardy korun. Měly také závazky z faktoringových smluv zhruba 311 milionů Kč a závazky z bankovních záruk přibližně 493 milionů korun. Lesy ČR si vůči LESS & FOREST nárokují pohledávky ve výši zhruba 1,3 miliardy korun.
Podle České spořitelny je smlouva o prodeji Nového Forestu výhodná pouze pro budoucího majitele - Agrofert. Tato situace může navozovat dojem, že insolvence byla od počátku takto plánováná. Jan Mičánek, ředitel LESS, k tomu v LP 10/2013 řekl: "Stačí použít selský rozum, a je zřejmé, že to tak být ani nemohlo. Nedovedu si představit, že by Andrej Babiš vzal 300 milionů a vyhodil je oknem, aby si připravil lepší pozici pro následující insolvenci. Protože v tuto chvíli je naprosto zřejmé, že tyto peníze nedostane nikdy zpět. Je třeba si uvědomit, že prodáváme části LESS & FOREST, které jsou určeny k obsluze zakázek (školky, doprava, harvestory). Tento majetek může efektivně sloužit investorovi pouze tehdy, pokud disponuje dostatečným objemem lesnických zakázek. V ČR je maximálně pět firem, které by dokázaly celý Nový Forest převzít, jenomže by taká na to musely mít peníze. Ale my všichni víme, že lesnické firmy peníze nemají, protože všechny peníze, které měly, jsou dnes na účtech Lesů ČR. Proto jsme byli rádi, že se našli alespoň dva investoři (Agrofert a LST Trhanov)."
Tisková zpráva ÚOHS k fúzi Agrofertu a Nového Forestu Holding AGROFERT sdružuje výrobní a obchodní společnosti na území České republiky i v zahraničí zabývající se zejména činnostmi v různých oblastech zemědělství, potravinářství, chemického průmyslu a vydavatelství periodického tisku. Prostřednictvím společností Uniles, a.s., Wotan Forest, a.s., JILOS HORKA, s.r.o. a některých dalších společností je skupina AGROFERT činná rovněž v oblasti lesnictví a dřevařství. Do nově zřízené společnosti NOVÝ FOREST mají být převedeny zachované složky a divize společnosti LESS & FOREST působící převážně v oblasti poskytování komplexních lesnických služeb, které zahrnují lesnické práce, jako je těžba a přibližování dřeva z místa těžby na místo odvozu, pěstební práce, doprava surového dřeva, obchod se dřevem (zahrnující dodávky veškerého sortimentu surového dřeva včetně biomasy) a pěstování a prodej reprodukčního materiálu, tj. sazenic lesních dřevin (činnost lesních školek). Úřad posuzoval dopady spojení ve výše uvedených oblastech, kde se aktivity spojujících se soutěžitelů překrývají. V žádné z těchto oblastí nedosahuje společný tržní podíl spojujících se firem hranice 25 %, pod níž je zákonný předpoklad, že fúze nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Úřad má rovněž za to, že v oblasti lesního hospodářství působí značný počet soutěžitelů, jež se ucházejí o zakázky na komplexní či jednotlivé lesnické služby a disponují dostatečnými kapacitami k uspokojení poptávky po lesnických službách na celém území České republiky. S ohledem na uvedené skutečnosti dospěl Úřad k závěru, že posuzované spojení soutěžitelů nezvýší tržní sílu spojovaných soutěžitelů natolik, aby vedlo ke vzniku nebo posílení dominantního postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, které by mělo za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. |
red.