logo Silvarium tisk

Jen sedm globálních firem splňuje podle tvůrců žebříčku firem ve vztahu k ochraně lesů ta nejpřísnější kritéria podnikání.

Odlesňování planety už je řadu let chápáno jako globální problém, na kterém se podílejí především výrobní potřeby velkých firem. Neziskové hnutí Forest 500 si klade za cíl tento jev zcela vymýtit. Jako nástroj k tomu používá i žebříčky hodnocení firem. V aktuálním vydání přitom jen sedm společností získalo maximální pětibodové ohodnocení v přístupu k ochraně lesů. Překvapivě jsou mezi nimi hlavně giganti podnikající ve výrobě rychloobrátkového zboží. Z hodnocených 250 firem tak nejvyšší ohodnocení získaly francouzské Danone, švýcarské Nestlé, americký Procter & Gamble, britské firmy Reckitt Benckiser, Unilever spolu s bankou HSBC a u nás neznámý japonský koncern KaoCorporation, podnikající stejně jako Procter & Gamble v kosmetickém odvětví a chemii pro domácnost.
Tyto společnosti jako jediné podle zprávy plní veškeré mezinárodní dohody, které firmy (a vlády) do roku 2020 zavazují k zastavení odlesňování z důvodů rozšiřování zemědělské půdy a do roku 2030 k dosažení tzv. nulové ztráty lesů.
Celý proces odlesňování jde přitom na vrub jen několika málo komodit, mezi než patří výroba palmového oleje, pěstování sóji, chov hovězího dobytka, potažmo výroba kůže a dále vše okolo dřevozpracujícího průmyslů - těžba dřeva, výroba papíru a celulózy. Podle odhadu přitom 50 % takto získaných surovin skončí jako supermarketové zboží.

Ostudné Tesco i luxusní Prada
Velká část známých korporací se v hodnocení pohybuje okolo středu. Najdeme zde firmy jako Adidas, Basf, Beiersdorf, Campbell Soup, Carrefour, H&M, Heinz, Lindt, McDonalds, Metro, Mondelez, Nike nebo Rewe.
Paradoxem je, že k největším ignorantům specifické ekologické problematiky patří firmy, které se jinak rády ohánějí svým pro-ekologickým podnikáním. Najdeme zde společnosti jako Burger King, DuPont, Dunkin' Brands Group, Estée Lauder, Intersnack, Prada, Starbucks, Tesco i WalMart. Na samém chvostu hodnocení se pak vedle početné skupiny čínských firem objevují i takové, jako je výrobce obuvi Deichmann, Kraft Foods, Samsonite nebo americký maloobchodní řetězec Target.
A za co třeba tvůrci zprávy kritizují Tesco? V důsledku své velikosti a širokého sortimentu firma ve velkém nakládá s výše zmíněnými rizikovými produkty.
Jen do produktů pod svými privátními značkami spotřebovalo Tesco v roce 2013 skoro 34 tisíc tun palmového oleje.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě