Jan Ziegler
Rozvoj turistiky je pro oblast západního Lipenska klíčový. Proto je nutné propojení české strany s rakouským lyžařským areálem Hochficht lanovkou Klápa – Hraničník i z toho důvodu, že se jedná o typický rozvojový projekt Jihočeského kraje, který na Šumavu přiláká další turisty a místním lidem zajistí práci. Starosta Horní Plané Jiří Hůlka tento projekt podporuje, podle něj se jedná o kompromis mezi zájmy ochrany přírody a zdejších obcí.
Dá se říci, že lanová dráha dlouhá necelé tři kilometry, která za hodinu dopraví 1540 – 2700 lidí s evakuační nikoli klasickou sjezdovkou a restaurací na vrcholu Hraničníku je rozumným řešením. Dost dobře se nedá pochopit fakt, že na rakouské straně lanovky, vleky a lyžaři nevadí, ale u nás je kvůli jedné lanovce takový poprask. Člověka musí logicky napadnout, jestli náhodou tzv. ekologisté nejsou placeni provozovateli rakouských či německých lyžařských středisek, aby znemožnili českou konkurenci.
Tzv. ochránci přírody tvrdí, že nová lanovka by prý zničila cennou přírodu na území Národního parku Šumava.
Přitom skutečnost, že se na české straně Šumavy nemohla rozvíjet turistika, nebyla přirozená, ale viníkem byl komunistický režim, který zde třídil železnou oponu a uzavřené pohraniční pásmo na hranicích se SRN a Rakouskem, kam turisté nesměli.
Jenomže omezování návštěvnického ruchu, zvláště pro zimní rekreaci, vede v současné době až k vyklidňování některých obcí. Smutným příkladem je Nová Pec, kde v současné době žije 526 obyvatel, což je o 20% méně než v roce 1991! Alarmující na tom je, že tento pokles nabral tempo v posledních pěti letech a většinou odcházejí rodiny s dětmi! V sázce je hodně, hraje se vůbec o budoucí existenci Nové Pece.
„Proto považuji za důležité tento nepříznivý demografický trend v našem okolí zastavit a navrhované řešení je k tomu ideální příležitostí. Rakouský Hochficht je oblíbeným cílem českých lyžařů, kterých sem ročně přijíždí asi 70 tisíc. Nová lanovka by urychlila propojení západního Lipenska s tímto lyžařským centrem na jižních svazích komplexu Smrčina – Hraničník. Odpadla by tak třicet kilometrů dlouhá objížďka po úzké nevyhovující silnici přes Zadní Zvonkovou. To by byl mocný impuls pro příjezd dalších návštěvníků,” vysvětlil hornoplanský starosta.
Vybudování lanovky na Hraničník je rovněž v zájmu ochrany přírody, protože by odpadlo velké množství škodlivých zplodin z dvaceti autobusů a téměř pěti set osobních aut, které tudy v zimě denně projedou.
„Na druhé straně, jenom samotná lanovka turistický ruch nespasí. Proto u nás v Horní Plané stavíme cyklostezky, v zimě udržujme v okolí lyžařské stopy, a také bruslařskou dráhu na lipenské přehradě, která je nejdelší v České republice. Investujeme také do našich kempů, aby se turisté u nás cítili příjemné,” uzavřel Hůlka.