Arno Fišera
Dopis radního Fišery, adresován všem členům Vlády ČR.
Vážení členové Vlády ČR,
Na území Ústeckého kraje se vyskytují jedny z nejvíce poškozených lesních porostů nejen v České republice, ale i v Evropě a tím jsou Krušné hory. Přes výrazné snížení emisí (až o 90 %) kyselá depozice stále překračuje kritickou zátěž, na některých lokalitách až dvojnásobně. Lesní porosty a půdy v Krušných horách jsou oslabeny dlouhodobým působením imisí z minulých let, hůře se vyrovnávají s nepříznivými klimatickými výkyvy (sucho, škody mrazem apod.) a již několik let se rozpadají. Současný rozpad porostů doposud nezpůsobil ekologickou katastrofu v této oblasti (např. kontaminace pitné vody, rizika zaplavení průmyslových objektů a obydlí atd.), ovšem je pouze otázkou času, kdy k této skutečnosti dojde. Je potřeba si uvědomit, že na Krušných horách se nevyskytují pouze lesy hospodářské, ale především lesy ochranné (nepříznivá stanoviště - svahy, strže, výsypky) a lesy zvláštního určení (funkce půdoochranné, vodoochranné a klimatické). Samotná obnova porostů je ztížena nevhodným mysliveckým hospodařením (vysoké počty spárkaté zvěře působící škody především na listnatých kulturách) a především nedostatkem finančních prostředků.
Ústecký kraji již od roku 2009 disponuje odbornou studií, která vyhodnotila stav lesních porostů na Krušných horách, a zároveň obsahovala časový harmonogram nutných prací k obnově poškozených lesních porostů v období 2009 - 2037. Tato studie vyhodnotila finanční náročnost cca na 6 mld. Kč. S ohledem na předloženou studii a vyhodnocení závěrů studie, Ústecký kraj inicioval na konci roku 2009 vytvoření pracovní skupiny složené s předních lesnických odborníků. Tato pracovní skupina navrhla dále 3 možné alternativy především s ohledem na finanční náročnost a způsobu a potřebné doby k provedení potřebných prací (varianta I. - 4,3 mld. Kč, varianta II. - 5,4 mld. Kč, varianta III. - 3,4 mld. Kč).
Ústecký kraj je přesvědčen, že tyto stanovené náklady k provedení nutných prací jsou zcela relevantní a odpovídají skutečným potřebám lesních porostů. Vlastníci poškozených lesních porostů sice generují v jisté výši tržby za vytěžené dříví, ovšem s ohledem na další nutné náklady na následné zalesňování, popř. na výchovu či rekonstrukci lesních porostů nelze předpokládat, že u těchto vlastníků bude dosahováno stabilních kladných hospodářských výsledků. Samotný Ústecký kraj nedisponuje takovými finančními prostředky, které by zabezpečily potřebnou obnovu porostů Krušných hor a přesto ročně podporuje hospodaření v lesích v celkové výši cca 10 mil. Kč. Další finanční prostředky získávají vlastníci poškozených lesních porostů z OPŽP (oblast podpory 6.3 Obnova krajinných struktur), ovšem je nutné podotknout, že v letošním roce již končí toto programové období (2007 - 2013).
Jsem přesvědčen, že stát by se měl přihlásit k odpovědnosti za stávající stav lesních porostů, resp. za stav lesní půdy a její ”kontaminaci” s ohledem na průmyslové aktivity na území kraje a finančně se podílet na záchraně lesů v Krušných horách.
Ústecký kraj po desetiletí byl a stále je energetickým srdcem republiky, kde se těží hnědé uhlí a vyrábí teplo a elektrická energie, jež významným způsobem zásobují zbytek země. Proto již dlouho voláme po spravedlivých kompenzacích a náhradách pro občany Ústeckého kraje, kteří především platí za tuto službu společnosti daň v podobě zhoršeného zdravotního stavu, zvýšeného výskytu nádorových onemocnění a dopadu na životní prostředí. Bohužel se ale stalo zvykem, že na místo oprávněných náhrad se Ústeckému kraji spíše bere. Z nedávné minulosti mohu jmenovat snahu o zrušení Komplexního onkologického centra a přesun onkologických pacientů do Prahy či aktuální a bezprecedentní odebrání financí z Regionálního operačního programu Severozápad, který byl určen přímo pro náš strukturálně postižený region.
S ohledem na výše zmíněné racionální argumenty Vás touto cestou žádám o vytvoření účelové programu na obnovu lesů v Krušných horách, které by spravovalo příslušné ministerstvo a naplněno částkou ve výši 3 mld. Kč. Nejlépe by bylo, kdyby tento program spravovalo ministerstvo financí, neboť ministr Kalousek je jedinou skutečnou zárukou s přístupem řádného hospodáře.