logo Silvarium tisk

Skromnost. Právě tu, pro někoho možná překvapivě, významný český šlechtic a majitel pozemků Constantin Kinský zdůrazňuje ze všech vlastností nejvíce. Jak jsem se ale při návštěvě jeho zámku ve Žďáru nad Sázavou přesvědčila, pan hrabě nemluví jen tak do větru. Do obytné části sídla jsem vešla přes opuštěný dvůr s kašnou bez vody, po schodišti s prošlapaným kobercem až do druhého patra, kde má pan Kinský kancelář. V minimalisticky zařízené místnosti mě přivítal přátelským stiskem ruky a já si hned říkala, že asi nemá potřebu si na nic hrát, natož nějak zdůrazňovat své postavení. A během rozhovoru se to jen potvrdilo.

Celý článek najdete zde.

Komentáře  

+7 # cvonza 2019-11-13 10:37
Je dobře je buzerovat , někteří baroni a hrabata těžej čerstvej smrk a dokonávaj katastrofu .
+6 # Starý 2019-11-13 10:44
Ano, i to vidím a mohu potvrdit. Jen nevím, jestli je to dobře a nebo špatně, kůrovci se jim tam dle mého pak trochu víc drží....ale hrůzu mám z dalších škůdců kteří se váží na čerstvé holiny a klest, to pak může být další průser...
+22 # Rensa 2019-11-12 22:19
"Lidé jsou, ale bohužel pracují pro firmy, které se do lesa dostanou kvůli veřejným zakázkám pozdě. Kdyby třetina z nich pracovala přímo pro lesníka, záplavu kůrovce bychom měli desetkrát menší."

Zlatá slova.

Prdlačky sucho, obyčejný lidský šlendrián.
+20 # Starý 2019-11-13 06:52
O tom, že veřejné zakázky jsou pro lesy hrob se ví již od r. 2007, ale státní zájem je hold státní zájem...že páni z Mze.
-9 # Vladimír Pelíšek 2019-11-13 07:17
Přesně tak! A na tomto lidském šlendriánu se jako jeden muž domluvili lesníci napříč kontinentem, od Pobaltí po Jadran, od Francie po Ukrajinu! Tam všude totiž funguje ten česky lesnický šlendrián, inu česky lesník má prsty všude!
A nejen lesník. I zfetovany ochranář, kvůli jehož přivazování na Šumavě před 20 lety je teď promorena celá Evropa! A to dokonce i takovými druhy kůrovců, kteří tady tehdy téměř nebyli.
Skoda, ze neexistuje nějaká lesnická cestovka, která by našim zabrzdenym lesomudrcum z české kotliny zprostředkovala třeba zážitek rezavych smrkopoli o velikosti několika desítek aru uprostřed kilometru vzorně uklizenych listnatých lesů JV Švýcarska. I když pochybuju, ze by to stačilo, aby se dotyčným rozsvitilo v mozku.
+20 # Starý 2019-11-13 07:25
Lesníci se jistě na šlendriánu nedomlouvají, velký omyl p. Pelíšku.
To velký bratr-náš stát začal šetřit, zvětšovat lesnické úseky, měnit poctivé lidi, protěžovat soutěžení s nízkou cenou a nepřímo vytěsnit z lesů poctivé venkovské lidi, které nahradil pracovníky za pár kaček z jiných zemí, kterým je srdečně jedno, jak to v lesích vypadá a dopadne, než se ukáže co se opět pohnojilo, jsou již za kopečky doma!
Ale opět malý souhlas s vámi, ty lesníků nehodné zásahy v lesích, které popisujete tu nezpůsobil český lesník, ale náš stát, který tuto prasárnu organizuje na svém majetku a tak nepřímo likviduje i vše kolem.
-14 # Vladimír Pelíšek 2019-11-13 08:21
Vy nerozumíte ironii, ze? A co tedy ti lesníci v ostatní Evropě, ti to taky začali úplně stejným způsobem a v úplně stejnou dobu flakat, jako ti čeští? Nebo kvůli stavu v Česku schne smrk v Litvě a Švýcarsku? Šumavský kůrovec nakazil polsky smrk, a pak se vrátil přes Beskydy a Jeseníky zpátky do jižních Čech?
Vždyť ta vaše moudra jsou obyčejný test inteligence, a klidne se uminusujte. Vystrčil jste někdy paty někam jinam než do Chorvatska?
+7 # Starý 2019-11-13 09:02
Opět omyl, tady v Česku je s kůrovcem již prakticky díky státu dokonáno.
Ve Švýcarsku, co jsem viděl se ukazují malá kola až v tomto roce a to si nejsem stopro jistý, že to je jen kůrovec.....
Proč to tu bylo až o dva roky dříve a plošně ve srovnání se Švýcarskem, kde jsou sotva kola?

A to si jej ještě obchodem se dřevem dováží.

Tak jaká ironie?

Sám + p. Máchal nechápete ironii u výsadeb a kážete co?
-10 # Vladimír Pelíšek 2019-11-13 10:20
Ano, tady v Česku, protože nikde jinde to neznáte.
Takže:
- Polsko: kalamita od 2015, viz kauza Bělovežský prales, samozřejmě to není apokalypsa jako v Česku, protože Polsko je x-krát míň zasmrčené
- Pobaltí: od 2016, vymizelo už cca 50% smrku
- Švýcarsko: od 2016, smrk se pěstuje ve větší míře až od cca 800 mnm, takže samozřejmě je toho míň, kůrovec totiž listnáče ani jedli nežere
- Slovinsko: zhruba jako Švýcarsko, situaci značně zlepšuje to, že je zákaz holosečí - smrkové lesy jsou často víceetážové, nevzniká tudíž těžbou měsíční krajina jako v Česku.
A tak by se dalo pokračovat. To, jaký je pořádek nebo bordel v českém LH, se projeví tak možná maximálně ještě v Bavorsku, jižním Sasku nebo na Kysucích. Toto je ale celoevropský problém, který souvisí se změnou klimatu a neschopností smrku se jí přizpůsobit, což je sice českým lesnickým bordelem podpořeno, ale jen jako naprosto vedlejší efekt.
Nebo už jste vy či vaši soukojenci vyšlechtili smrk s kůlovým kořenem, který nepodlehne čemukoliv, když z půdy do 2-3 metrů hloubky kompletně zmizí na několik měsíců voda?
Z čeho má pak ten chudák přežít? Ze zimních mlh? V červenci nebo v srpnu, ve 30stupňových vedrech?
+4 # Starý 2019-11-13 10:28
A víte co, je to stále dokola a už mne to nebaví.
Tak se bavme pouze o kůrovci v Česku, zde žiji, mám to tu rád a přesto že mohu v pohodě odjet bydlet do USA, Kanady, kde mám velké zázemí, tak ani tam mne to nezajímá a nebudu proto hodnotit co se děje jinde.


My v Česku jsme Češi a jsme na střeše Evropy a dle tohoto bychom se měli zajímat co se tu děje a co nás ničí, ale také co po nás zůstane. !!.
-11 # Vladimír Pelíšek 2019-11-13 10:55
Á, už se Vám to nehodí, takže najednou "bavme se pouze o kůrovci v Česku"!
Protože jinak byste musel uznat, že toto prostě NENÍ primárně o nějakém zasahování nebo nezasahování, ale o klimatu.
Takže se Vám jiné země, kde se ta kalamita rozvíjí úplně stejně, přestože tam fungují úplně jiné vztahy, než v ČR, nehodí do krámu.
A tak je to s celou tou vaší plantážnickou grupou.
Měli byste vyjet do tajgy severu, abyste pochopili, proč smrk u nás nikdy nemůže být dlouhodobě klíčovou dřevinou.
A do hor na styku mírného a středozemního klimatu, to zas pro pochopení, jaký je rozdíl mezi lesem tajgy a mírného pásma.
My Češi se o to právě zajímáme - proto vás už nehodláme nechat prasit lesy dalšími plantážemi.
+2 # Starý 2019-11-13 12:39
No a o tom to je, vypichujete co se vám hodí do krámu a já se tohoto zříkám, a preferuji, to co vy zhruba v poslední větě ... my Češi a Česko, a ne to co se hodí ze zahraničí.
Změny jsou důležité, ale zejména v ochraně a starání se o les, kde to stát nařízeními, změnami zákonů a pod podělal a pak samozřejmě i změnou v zalesnění a podpor do lesů (např. jak v zemědělství), což se vám nelíbí, ale co se cpe zemědělcům a za co je hanba a jde to z daní nás všech, i mých i vašich a to vám nevadí? Další věc je, že lesník čeká na podporu již cca tři roky a zemědělec ji má do roka či dříve a kdejaký jiný žadatel, který má jen svůj vlastní zájem, ještě dříve , do pár měsíců.
-11 # Vladimír Pelíšek 2019-11-13 16:12
Ale blbost, fakta jsou jasná. Kdyby byla primární příčinou kůrovcové kalamity nezvládnutá opatření a nefunkčnost v rámci českého LH, jak tady tvrdíte, tak by se kalamita týkala pouze ČR, plus možná ještě pár zemí, kde je stejný typ bordelu, jaký momentálně panuje u nás.
Jenže právě to, že je to CELOEVROPSKÁ záležitost, dokazuje, že klíčové faktory jsou někde úplně jinde. Prostý zdravý rozum a tisíce najetých kilometrů, nic víc.
+6 # Rensa 2019-11-13 18:19
https://www.irozhlas.cz/komentare/holub-komentar-kurovcova-kalamita-tezba-dreva-rozsireni-lesy-cr-kaceni_1812052045_pla
+3 # Starý 2019-11-14 07:15
Dostatečně výstižné :-(
+9 # Máchal 2019-11-14 08:44
Sucho je sice celoevropské a klima se pravděpodobně mění na celé řadě dalších a dalších stanovišť v neprospěch smrku, ale my tomu v ČR opravdu jdeme ještě navíc mílovými kroky vstříc. Přístup, kdy naložením na odvozní auto jakoby mávnutím kouzelného proutku přestane ten kůrovec pro každého existovat, protože hajnej se ho zbavil, a pro šoféra ani drevozpracující závod není stav lesa jeho byznys. Nebo mu ještě navíc přihrává záplavu laciné hmoty, na čemž si mastí kapsu - nevšiml jsem si, že by dneska byly prkna za půlku... Jenže on to vážně není jeho byznys, a musí se to řešit ještě v lese, nebo se to s ním musí nasmlouvat, aby dříví po příjezdu ošetřil (když odmyslíme, co vyklepe cestou).
+4 # Starý 2019-11-14 08:53
A tak se k nám do ČR dostala i řada jiných broučků a i kůrovců - například lýkožrout severský.
Ale je to jen špička ledovce, co jsou potom houby a jiní parazité, toť otázka, co bude v budoucnu ?.
Jen bych trochu řekl, že stejně jako před třiceti lety, i dnes to je trochu (státem a i trhem neřízený) obchod pro dopravce i zpracovatele, nebo za pár let nebude co..
Přesto přesně řečeno.
-1 # Vladimír Pelíšek 2019-11-14 11:02
Přesně tak, lýkožrouti lesklý a severský se k nám dostali z Polska a Ukrajiny, kde je zlomek smrkových lesů, co u nás, a samozřejmě úplně ty samé problémy v LH, že?
Co bude v budoucnu? Že lesník vysazující smrk někde v pahorkatině bude nazírán stejně, jako motorísta vylévající olej do řeky. Tedy jako někdo, kdo ničí životní prostředí nám všem.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě