(jis)
ŠUMAVA Přesně spočítat návštěvníky Šumavy bez toho, aby se na různá místa zabudovaly sčítací brány, podle mluvčího národního parku Jana Dvořáka nejde.
Park zvažuje dlouhodobé sčítání s pomocí anonymizovaného monitorování pohybu majitelů mobilních telefonů, což je poměrně přesné, nebo na sociologické studie, které vsadily hlavně na názory lidí.
* Chce tedy park sofistikovaněji sčítat návštěvníky?
Můj odhad je, že do tří až pěti let nějaké měření návštěvnosti park objedná. Teď se zvažuje, jaký způsob zvolíme a k čemu bychom měření vůbec potřebovali. Dobré by to bylo například proto, že bychom věděli, kde se lidé pohybují, kde se nejvíce koncentrují, a mohli bychom zpřesnit dlouhodobá měření, která poskytují strážci parku. Ti se totiž v terénu pohybují třeba 15 let a dokážou mnohé odhadnout. Nikdo ale nechce, a není to ani ve finančních možnostech, aby se stavěla sčítací zařízení při vjezdech do národního parku.
* Kolik stojí měření návštěvnosti?
To zatím není jasné, ale nabídka firmy KPMG, která při sčítání využívala sledování stop mobilních telefonů, se pohybovala kolem dvou milionů korun za rok. Navíc jsme v kontaktu s jednou univerzitou, která má také k dispozici data z mobilní sítě a sčítání nabízí, a levněji.
* Kdybyste měření návštěvnosti objednali, chtělo by ho opakovat každý rok, aby bylo možné srovnání. Je to tak?
Souhlasím. Otázkou je, jestli pro park nebude přínosnější dělat ankety s lidmi a zjišťovat spíše jejich názory na park. To už letos a loni dělala Karlova univerzita, která by měla mít výsledky.