Jan BEDNÁŘ, moderátor
Nynější vláda ve velkém vyměňuje vedení státních a polostátních podniků. Po odvolání šéfa Českých drah přišla řada na Ředitelství silnic a dálnic a podnik Státní lesy. Plíživou revoluci ve státních podnicích komentuje Petr Holub.
Petr HOLUB, redaktor
Státní podniky, to je, oč tu běží. Hamletovská věta vystihuje současné dění v tuzemské politice. Jedna z nejvýznamnějších firem, investiční společnost Ředitelství silnic a dálnic má kompletní nové vedení od středy, do deseti dnů bude znám nový ředitel Lesů České republiky. Už dříve se měnilo vedení Diama, Správy hmotných rezerv, Českých drah. Ředitelství dálnic i státní lesní podnik jsou ovšem zatím největší kalibry a logicky vzbuzují dosud největší pozornost. Srovnatelně velké jsou už jen ČEZ, Správa železniční cesty, ČEPS, Česká exportní banka. Přitom právě případy dálničního ředitelství a státních lesů ukazují, že tu je nějaký problém. Není pochyb, že právě tyto podniky je potřeba dát nějakým způsobem do pořádku. Do jejich vedení byli dosazováni politici, kteří správní a dozorčí rady využívali jako trafiky, anebo manažeři s úzkými vazbami na různé zájmové skupiny. Proto docházelo k tunelování a předraženým investicím, i když svou roli mohla hrát také neschopnost. Špatný systém personálního řízení spočíval v tom, že na ředitele ani jejich náměstky nikdy nebyl vypsán regulérní konkurz. Zpravidla ministr najmenoval do vedení známé lidi, kteří pak sloužili jeho zájmům. Žádné jiné státní podniky se také tak často nedostávaly do podezření, že se z jejich prostředků financují volební kampaně politických stran. Nová vládní garnitura teď chce poměry ve státních firmách napravit. Potíž je v tom, že vyhání čerta Belzebubem. Také ministr dopravy Antonín Prachař a ministr zemědělství Marian Jurečka dosadí nové vedení bez konkurzu. Jejich strany ještě před volbami slibovaly, že se budou při obsazování veřejných funkcí držet transparentních pravidel, dělají však pravý opak. Ani v nejmenším je neomlouvá, že to před nimi dělal každý. Na Ředitelství silnic a dálnic tak nastoupil ředitel, který dosud pracoval v oboru počítačů. Vybral si spolupracovníky, kteří rovněž nemají v dopravních investicích žádnou zkušenost. Přitom právě odbornost hraje při stavbách silnic naprosto klíčovou roli. Proto se také při svém nástupu vyjadřovali pouze k tomu, jak zreformují dálniční ředitelství. Občané České republiky by však raději slyšeli, co udělají s opravou dálnice D1, jak dokončí dálnici D8 a pražský okruh. O to ale zřejmě nejde. Ještě tajemnější je situace v Lesích České republiky. Jmenování ředitele se stále odkládá, i když lesnická komunita považuje za jisté, že se novým šéfem stane Daniel Szorád. Ten je dlouholetým obchodníkem se dřevem, teoreticky by tedy mohl lesům rozumět. Existuje však pochybnost, jestli se s jeho nástupem nevrátí neblahá praxe z počátku minulého desetiletí, kdy státní lesy svěřovaly dlouhodobé zakázky na těžbu dřeva několika velkým firmám, které pak inkasovaly veškerý zisk. Szorád tehdy pracoval ve státních lesích, odkud přešel do největší těžařské firmy s názvem CE Wood. Jde tedy o to, jak dostat do státních firem známé ministrů či známé známých ministrů. Co budou ve firmách dělat, zůstává zahaleno nejistotou. Pro novou vládu nepříliš dobrá vizitka.