Praha 21. dubna (ČTK) - Ministerstvo životního prostředí (MŽP) prošetřuje, zda Správa Národního parku Šumava investovala účelně do oprav nové restaurace Březník na Klatovsku. Podle dokumentů, které má ČTK k dispozici, park uhradil kromě oprav objektu za několik milionů například drahé stylové oblečení pro personál a následně restauraci pronajal na osm let obci Modrava. Kritici říkají, že peníze se měly věnovat na ochranu přírody. Správa parku investici i celý kontrakt obhajuje.
Ačkoli park na rozdíl od nájemce, obce Modrava, zaplatil poměrně velkou částku na opravu restaurace, pronajal ji na téměř osm let a smlouvu nemůže jednoduše vypovědět. Do přestavby a oprav dal podle mluvčího správy parku Pavla Pechouška 2,96 milionu korun, i s dalšími investicemi 5,4 milionu. Březnická hájenka uprostřed divočiny, kam se mohou dostat jen pěší turisté, cyklisté či běžkaři, stojí na Šumavě od roku 1787. Je vzdálená osm kilometrů od Modravy a tři kilometry od bavorské hranice.
Podle zákona sice mohou rezortní organizace MŽP dát státní peníze na činnosti, které souvisí s jejich zaměřením, a může jít i o hostinskou a restaurační činnost. "Nicméně ministerstvo se rozhodlo prověřit účelnost a návratnost vynaložených prostředků do projektu opravy a provozování restaurace Březník," řekla ČTK mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. Investici v těchto dnech prověřují jeho auditoři.
Smlouvu s Modravou uzavřel park loni do 31. října 2021. Na takto dlouhou dobu se však uzavírají smlouvy spíše v případech, kdy do vybavení a stavebních úprav investuje nájemce, nikoliv pronajimatel. Pokud park bude s provozováním restaurace nespokojený, bude muset prokazovat, že ji obec provozuje špatně. Restauraci pronajímá za 23 tisíc korun měsíčně.
Podle mluvčího parku se objekt měl pronajmout v perfektním stavu, aby dělal parku dobrou vizitku. Obec prý upřednostnil před soukromými podnikateli mimo jiné proto, že vlastní rolbu, díky níž může objekt obsluhovat i v zimě. "Doba nájmu dává stabilitu obci. Zaměstnancům a správě parku jistoty, že se zde nebudou provozovatelé střídat," řekl. Částka za pronájem Březníku není podle Pechouška podhodnocená.
"Peníze, které dává stát na péči o les, by měly být účelněji využity. Správa parku má chránit primárně vzácnou divokou přírodu," kritizuje ale postup parku majitel místního penzionu a bývalý lesník Petr Ješátko.
Zakázku za téměř milion korun na propagační, grafické a internetové služby získala v tendru reklamní agentura Good Agency z Hluboké nad Vltavou. Jejím jednatelem je hlubocký zastupitel David Šťastný, jehož manželka je členkou Rady NP Šumava a ředitelkou jihočeské Agrární komory. Jejím předsedou představenstva je vlivný hlubocký podnikatel Pavel Dlouhý (ODS), u něhož ekologové upozorňují, že se skupinou podnikatelů prosazuje na Šumavě kontroverzní komerční projekty.
"Není pro nás důležité, kde mají naši dodavatelé sídlo a ani nestudujeme rodinné poměry našich dodavatelů," řekl Pechoušek s tím, že park zajímá jen kvalita služeb. Například pracovní oděvy a boty pro obsluhu a kuchaře vyšly u agentury na téměř 50 tisíc. Park zaplatil i jídelní lístky, nádobí a ubrousky.
Restaurace na Březníku je podle parku pilotním projektem, postupně chce vybudovat síť stylových Park restaurantů