MARKÉTA RADOVÁ
Už jich není tolik, ale občas se objeví. Jezdců na terénních motorkách podle všeho v Beskydech oproti dřívějšku ubylo. Hory ale tíží jiný nešvar. Motocyklisté, ale třeba i bikeři stále víc míří do špatně přístupných míst a plaší zvěř.
STARÉ HAMRY Tichý les? Občas to spíš připomíná pouť.
Beskydy stále víc tíží hluk. Motorkářů nebo třeba čtyřkolkářů, kteří se nelegálně prohánějí mezi stromy, tu sice oproti dřívějšku zřejmě o něco ubylo, civilizace v horách se ale všeobecně rozrůstá. A přibývá lidí, kteří míří třeba i do špatně dostupných míst.
„Fotopasti určené pro monitoring šelem zachytily motorkáře v nepřístupných místech, kde bychom je vůbec nečekali. Problém je v tom, že klid přestává být v horách úplně všude,” uvádí vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Beskydy František Jaskula.
Tlak, pod který se dostává beskydská příroda, se podle Jaskuly odráží i na chování zvířat. „Třeba troubení jelenů v říji dnes uslyšíte mezi druhou a třetí hodinou v noci, což dřív vůbec nebývalo běžné. A změny v chování pozorujeme i u dalších zvířat.”
Doba, kdy beskydské lesy ničili ve velkém motorkáři, přitom zřejmě už zčásti pominula. „Už to není takový trend,” míní například Antonín Baláš, který je revírníkem ve Starých Hamrech. „Zatímco dřív jsem motorkářů běžně v lese za krátké období vídal osm nebo deset, teď jsou to třeba jen dva. Domluva ale s nimi byla těžká vždycky. Na obličeji mají masku, jezdí bez espézetky a člověku lehce ujedou,” popisuje Baláš.
Předseda Okresního mysliveckého spolku ve Frýdku-Místku Martin Hlaváč říká, že problém s motorkáři je lokální. „Vyskytuje se tam, kde na jednom místě bydlí pár lidí, co se vyžívají v ježdění na motorkách v terénu,” zmiňuje Hlaváč. On sám v poslední době viděl motorkáře jezdit například podél nové cyklostezky mezi FrýdkemMístkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Čeladnou, ale koleje, které po jezdcích zůstávají, našel i v lese.
„Motorka má úplně jinou hlučnost než například traktor, a zvířata pochopitelně plaší. Problém ale taky je, že motorkáři se nedívají pod kola a běžně likvidují třeba ještěrky nebo užovky a zmije,” líčí myslivec.
Třeba Jaroslav Kmošťák, bývalý republikový reprezentant v motokrosu a dnes ředitel motocyklového závodu O pohár Lysé hory, podotkl, že motorkářů v lesích Beskyd ubylo. Podle něj za to může i úsilí pořadatelů zmíněného závodu, kteří ochranářům slíbili, že zajistí, aby v okolí Ondřejníku, kde se soutěž koná, lesy přestali křižovat jezdci na terénních strojích.
„Zajistili jsme, že jezdci z devadesáti procent z lesa vymizeli. Tedy alespoň ti, kteří jsou registrovaní ve svazu. Vědí totiž, že kdyby do lesa vjeli, už nikdy by nemohli startovat na žádném ze závodů v celé republice,” uvedl Kmošťák.
Mluvčí Lesů ČR Zbyněk Boublík zmínil, že problémy s motorkáři se v Beskydech výrazně zlepšily po preventivních akcích, které v roce 2012 uspořádala policie s Lesy ČR a také Správou CHKO Beskydy.
Neukáznění motoristé nicméně podle něj do lesů vjíždějí stále a porušují tak zákony.