MARCELA ALFÖLDI ŠPERKEROVÁ
PRAHA Zdálo by se, že smyslem státního podniku Lesy České republiky je starat se o lesní porost a vodní toky. Tato organizace se ale pouští i do investic zcela jiného druhu. Jenže její plán vybudovat takzvanou viu ferratu, jinými slovy zajištěnou trasu, ve vstupní části Adršpašských skal, ve skupině Indiána nákladem půl milionu korun, vzbudil kontroverzní reakce.
„Žádáme, aby nebyl povolen plánovaný projekt Ferrata Adršpach. Nechceme dopustit poškození čtyř skalních útvarů, které by byly touto atrakcí velice poznamenány,” apelují občané Adršpachu a horolezci v petici.
Podle nich by se plánovaných půl milionu mohlo využít přínosněji. „Na ferraty chodí lidé do Alp, do tisícových výšek, užít si panoramata, která se běžně nenaskytnou. Co budemít člověk z výstupu na dvacetimetrovou skálu – výhled na davy lidí, co si kupují zmrzlinu pod ním?” zpochybňuje záměr petiční výbor.
Odpůrcům se zatím podařilo plány lesního správce pomocí obce přinejmenším pozastavit. „Zastupitelstvo dalo k záměru zamítavé stanovisko,” řekl Lidovým novinám starosta Adršpachu Bohuslav Urban. Vedení obce vzalo v úvahu, že místním se projekt nelíbí.
Jenže petiční výbor sbírá podpisy i nadále. Jeho zástupci se totiž obávají, že se bude opakovat situace z Jizerských hor, kde byly původním investorem rovněž Lesy ČR. „Tam se v roce 2011 stavba ferraty také neschválila a po třech letech tam najednou byla,” vysvětluje účel petice jeden z jejích spoluautorů Jakub Krecbach.
Proti stavbě tehdy protestoval také Český horolezecký svaz. „Na zajištěnou cestu je nakoupen materiál a počítáme s tím, že jak to klimatické podmínky dovolí, začneme s výstavbou. Zájmem Lesní správy není masivní rozšiřování zajištěných cest v Jizerských horách, ale umožnit příznivcům tohoto způsobu zdolávání skal možnost vyžití,” odpověděl tehdy na námitky Otto Kučera z frýdlantské pobočky Lesů ČR. Trasu nakonec vybudovala obec Bílý potok. Původně měla vzniknout ferrata v Jizerských horách jinde – na Frýdlantském cimbuří. Tento plán státního podniku ale zamítla Správa chráněné krajinné oblasti.
I nyní se zdá, že se Lesy ČR odporu podvolily. „Záměr byl ve své naprosto počáteční fázi. Lesy ČR ho předběžně konzultovaly, v daném okamžiku se však touto záležitostí prozatím dále nezabývají,” stručně odpověděl na dotazy LN mluvčí podniku Zbyněk Boublík. Jak ale vidno ze slůvka „prozatím”, firma záležitost definitivně k ledu neodložila.
Kritici skalní cesty v Adršpachu argumentují, že pískovcové útvary vzhledem k relativní „měkkosti” nejsou vhodné pro stavbu ferrat. „Neustále jsme upozorňování, jak moc je pískovcová skála náchylná na jakýkoliv sebemenší lidský zásah. Vybudováním veřejně přístupné cesty, na niž budoumít přístup zejména turisté, je pro skálu přinejmenším nevhodné,” upozorňuje zmíněná petice. A dodává, že pískovec bude nenávratně poničen už jen samotným vybudováním zajištěné cesty.
Lesy ČR v projektu uváděly, že nebudou trasu komerčně zajišťovat a pohyb po ní bude na vlastní nebezpečí. Ferratu klasifikovaly jako cvičnou, vhodnou i pro začátečníky. „Jenže trasa by byla nebezpečnější, než uvádí projekt. Člověk k jejímu zdolání potřebuje speciální vybavení, ale lidé by po ní chodili na vlastní pěst,” obává se Krecbach. A připomíná tragickou událost z letošního října, kdy na ferratě Vodní brána na Semilsku zahynul turista.
Záměr vzbuzuje proto pochybnost, že nakonec by se v Adršpachu nabízela jediná možnost: areál pronajmout někomu, kdo bude půjčovat nezbytné vybavení a o trasu se starat. Na dotaz, co si od ferraty Lesy ČR slibují a zda počítají do budoucna s provozovatelem trasy, mluvčí Boublík neodpověděl.
***
Ferraty v ČR
Plán ferraty v Adršpachu investor: Lesy České republiky Lokalita: Dolní Adršpach, pískovcové skalní útvary Indián, Severka, Planetárium a Squaw, CHKO Broumovsko Výška skal: 10 až 30 metrů Orientační náklady stavby: 500 tisíc Kč Délka trasy: 160 m Zdroj: Projekt, který si nechaly zpracovat Lesy ČR