Zavedení bankovních garancí v lesnických tendrech, ke kterým podnik Lesy České republiky (LČR) přistoupil plošně od roku 2011, bylo zpočátku předmětem mnoha diskusí.
Po vyhlášení insolvence lesnické firmy Less & Forest se ale ukazuje, že právě garance eliminují možné ztráty, které by insolvencí mohly LČR vzniknout.
„Dopady insolvence jsme minimalizovali uplatněním bankovních garancí, k jejichž zavedení do tendrů jsme přistoupili plošně v roce 2011, na základě negativních zkušeností z tříletých tendrů z roku 2007. Tyto pohledávky nebyly zajištěny garancemi, a jsou dosud vymáhány,” řekl Právu generální ředitel Lesů ČR Svatopluk Sýkora.
Potvrdil, že zavedení garancí a stanovení jejich výše bylo a je předmětem mnoha diskusí.
Zastánci neuplatňování garancí nebo jejich uplatňování v nižších než stávajících hodnotách argumentovali, že garance omezují účast firem ve veřejné soutěži a tím se zvyšuje prostor pro kartelizaci odvětví. Zastánci vyšších než stávajících hodnot garancí argumentovali tím, že nízká hodnota garancí nezajistí do poslední koruny potenciální dluhy smluvních partnerů za LČR.
„Přes veškeré výhrady a diskuse o garancích v lesnických tendrech, které současné vedení podniku zavedlo, se správnost tohoto postupu potvrdila právě v souvislosti s insolvencí společnosti Less & Forest,” uvedl Sýkora.
Zadávání zakázek se osvědčilo
Podnik LČR nastavuje podle Sýkory výši garancí způsobem, který na jedné straně respektuje zákon a zajišťuje přístup širokého okruhu uchazečů do soutěže o lesnické zakázky a tím i zvyšuje konkurenci v soutěžích o veřejné zakázky LČR, a na druhé straně odpovídajícím způsobem zajišťuje pohledávky podniku za smluvními partnery.
„Tento přístup se Lesům ČR při realizaci komplexní lesnické zakázky osvědčil, což dokládají hospodářské výsledky. Zisk dosáhl letos za osm měsíců 4,3 miliardy korun, na rozdíl od minulých let, kdy se pohyboval ve stovkách miliónů korun,” uvedl Sýkora.
V případě požadavku vyšších garancí pro tendry od roku 2012 by totiž došlo k zamezení účasti mnohých malých a středních firem, které by nebyly schopny zajistit si dostatečné garance pro účast v soutěži, a tím by došlo k nižší účasti uchazečů ve veřejné zakázce. Případné zvýšení garancí by se přitom nedotklo největších lesnických firem, jako je např. Less & Forest. Nižší počet smluvních partnerů LČR by v důsledku mohl vést k omezení konkurence na trhu, snížení nabídkových cen do soutěže a tak i příjmů LČR.
Nutnost zajištění co nejširšího okruhu uchazečů doporučila také Transparency International ČR, přizvaná ministerstvem zemědělství ke spolupráci pro zajištění maximální transparentnosti zadání tendrů od roku 2012. Ta podle ředitele doporučila snížit přísnost a přesně specifikovat kritéria tak, aby neomezovala účast většího množství uchazečů a tím umožnila větší konkurenci.
Správnost postupů ověřoval i ÚOHS
Navíc potvrdila, že v zadání tendrů neshledala nic, co by nepřiměřeně omezovalo konkurenční soutěž a působilo diskriminačně. Zadávací dokumentaci tendrů od roku 2012 prověřoval i ÚOHS a také ten neshledal žádné porušení zákona ani žádné diskriminační či netransparentní postupy.
Lesy ČR propočítaly, že zvýšení bankovních záruk v tendrech od roku 2012, by omezilo možnou účast některých firem, které by s největší pravděpodobností nemohly podat konkurenční nabídky, což by snížilo příjmy Lesů ČR odhadem o 710 miliónů korun. V tendrech od roku 2013, kdy se bude soutěžit jen pětina objemu činností, lze bankovní garance zvýšit, a nebude tím omezena účast širokého okruhu firem.