logo Silvarium tisk

SIMONA KUBIŠOVÁ

Písek – Na žáky často po prázdninách čekají nově zrekonstruované prostory školy, na studenty lesnické školy v Písku čekal nový ředitel Jiří Holický, který odpovídá na otázky našeho Deníku.

* Jak jste se dostal na post ředitele lesnické školy a jak se vám líbí v Písku?

Na post ředitele jsem se dostal na základě výběrového řízení, protože novela zákona upravila změnu v obsazování míst ředitelů středních škol. K jižním Čechám mám velmi kladný vztah, mám tady příbuzenstvo.

* S čím jste šel do prvního roku na lesnické škole?

Rád bych, aby naše škola měla dobré vztahy s píseckou radnicí a aby fungovala spolupráce s píseckými základními školami, protože vyučování ekologie a environmentální výchovy je dnes na základních školách zcela běžné jak pro první stupeň, tak i pro druhý. Chtěli bychom s nimi úzce spolupracovat, protože forma lesní pedagogiky je naprosto úžasná věc. Lesní pedagogika je výborný nástroj pro výuku o přírodních vědách i o lesnictví. Je to celé postavené hravou formou. Děti si to, co se naučí a co prožijí v lese, pak velmi dobře pamatují. Je také velmi pozitivní, že se rozšířila znalostní a dovednostní soutěž YPEF. YPEF je znalostní a dovednostní mezinárodní soutěž z přírodovědné oblasti. Naši absolventi se dokonce účastnili finále evropského kola v Portugalsku. Pak je tu ještě velmi stará znalostní a dovednostní soutěž Zlatá srnčí trofej, kterou naše škola ve spolupráci s OMS Písek podporuje. Moje přání také je, aby se naši studenti více zapojili do dění města Písku, myslím tím z kulturního a společenského hlediska. Aby nebyli jen konzumenti, ale aby se také aktivně podíleli. Samozřejmě bych si přál, aby naše škola takzvaně přežila v obsazenosti. Plzeňský a Jihočeský kraj mají prokazatelně nejmenší počet příchozích studentů za posledních 50 let. Naštěstí ale předchozí rok i tento rok máme obsazen velmi dobře. Naše stavy jsou naplněné, ale stojí to velké úsilí.

* Na jaké školy vaši absolventi nejčastěji směřují?

Je důležité říci, že naše škola poskytuje jak klasické čtyřleté vzdělání zakončené maturitou, tak i vyšší odborné studium na tři roky. Někteří maturanti pokračují na vyšší odborné škole u nás. Lesnická škola má také odloučené detašované pracoviště České zemědělské univerzity Praha lesnické dřevařské fakulty právě pro obor myslivosti. Naši studenti odchází zejména na studium vysokých škol se zaměřením na lesnictví, dřevařství, ale také na práva, ekonomii nebo studují různé příbuzné obory.

* Zaměstnavatelé žehrají na to, že chybějí technicky vzdělaní absolventi, naopak absolventi s humanitním vzděláním mají problém se na trhu práce uplatnit. Jak je to s vašimi studenty?

Lesnický obor je zvláštní tím, že absolventi musí hledat místa takzvaně v prostoru. Pokud nenajdou místo přímo v lese na postu hajného nebo vedoucího polesí, mohou najít uplatnění u soukromých lesnických firem, které poskytují lesní služby, například těžební práce, popřípadě obchod se dřevem. V zásadě mohou najít uplatnění a vykonávat myslivost na profesionální úrovni. Lesnické vzdělání je multidisciplinární obor a dalo by se říci, že lesnická škola je všeobecné vzdělávání, ale s velmi širokým akcentem na praxi. Snažíme se, aby naši absolventi byli okamžitě použitelní v praxi. Náš cíl je připravit je jak na profesionální život, tak i na život civilní. Naše škola je internátního typu, takže můžeme říct, že vlastně studenty vychováváme od deváté třídy.

* Na oslavách 20 let obnovení lesů zaznělo, že zaměstnancům se středoškolským vzděláním chybí místa. Je to opravdu tak?

Lesnický obor má nadbytek škol. V České republice je sedm středních lesnických škol a pak existují dvě lesnické a dřevařské fakulty v Brně a Praze. Z tohoto pohledu je absolventů hodně. A potřeby provozu jsou kapacitně bohužel menší, než je počet absolventů.

* Jste v kontaktu například s majiteli lesů?

Jsme s nimi v kontaktu. Máme tady městské lesy Písek a potažmo i státní lesy, ty jsou k nám nejblíže. Pak je tady majetek panství na Orlíku a nabízí se i různé možnosti jiných obcí. Ale nějaký další větší soukromník, který by byl někde v těsné blízkosti, ten tady bohužel není.

* Vaší škole náleží i více než 600 hektarů velkého polesí Hůrka. Mají v něm studenti dostatečnou možnost praxe?

Určitě mají. Je to velká přednost naší školy, vlastně i odborných škol obecně – pokud mají zázemí potřebné k výuce. A lesníci ke své výuce potřebují lesy, to znamená pozemky a porosty na nich rostoucí. S ohledem na rozvoj oboru je dnes velmi žádoucí, aby školní polesí dosahovalo rozlohy kolem tisíce hektarů. Dostatečná rozloha školního polesí je velmi důležitá pro plánované posílení učňovského školství. Rozhodují peníze a ekonomika. Odborné školství je více nákladné než obecné školství. Výuka je sice stejná, ale náklady na vykonávání odborné praxe jsou samozřejmě vyšší než u jiných typů středních škol. Pokud škola má zázemí, dělá to ve své režii, tudíž těch nákladů na zajištění praxe není následně tolik. Naši studenti mají možnost vykonávat různé typy prací. Tyto odborné praxe na našem polesí jsou pak doplňovány v národním parku Šumava nebo na jiných majetcích, jako jsou Lesy města Písku, Lesní správa Orlík nebo školní polesí Křtiny v Brně. Naši studenti mají škálu praxe opravdu vysokou.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě