Ivana Lesková
Kamion s kulatinou v pátek vysypal část svého nákladu na cyklostezku v Bukovci na Jablunkovsku. Utrhla se pod ním krajnice. Místní zuří, v obci totiž vozidla nad 3,5 tuny nemají co dělat. Proti průjezdu těžkých aut vesnice marně bojuje už několik let.
Na první pohled šlo o drobnou nehodu, která se obešla bez zranění a skončila blokovou pokutou.
„Řidič, který jel z Polska, tvrdí, že se vyhýbal protijedoucímu kamionu. Kolem 10 hodiny se pod jeho návěsem utrhla krajnice. Na silnici i vedlejší cyklostezku se vysypala kulatina,” popsal mluvčí frýdeckomísteckých policistů Vlastimil Starzyk.
Protože vjel do zóny, kam auta těžší než 3,5 tuny nesmí, dostal maximální možnou pokutu - dva tisíce korun. „To je směšná částka. Stačilo, aby se nehoda stala o sto metrů dál, kde pracují dělníci na výstavbě druhé etapy nové cyklostezky, a mohlo to skončit masakrem,” zlobí se zastupitel obce Daniel Hořava.
„Jsem šťastná, že se nikomu nic nestalo. Dřevo zavalilo cyklostezku, která ještě není zkolaudovaná, ale už je předaná obci. Hojně ji využívají chodci, cyklisté i bruslaři. Štěstí, že tam i díky sychravému počasí právě nikdo nebyl,” oddechla si starostka obce Monika Czepczorová. Poláci mají pily u hranic, přes Bukovec si krátí cestu
Naštvaná je ale stejně jako další místní lidé. Čtyři roky se snaží zabránit tomu, aby si přes jejich obec nekrátily cestu kamiony polských dřevařů.
„Jednali jsme s kdekým včetně krajského úřadu a navrhovali různá opatření, ale zatím je vše marné. Kamiony o váze kolem 40 tun běžně jezdí po krajských silnicích, kam mohou auta jen do 3,5 tuny. Ničí tak cesty a ohrožují životy řidičů i chodců,” říká.
Řidič polského kamionu, který v Bukovci vysypal na cyklostezku část nákladu kulatiny, dostal dva tisíce pokutu.
A není to jen problém Bukovce. „Loni takový kamion poničil silnici, kterou čerstvě dostavěla obec Hrčava. Taky tam neměl co dělat,” vzpomíná Jana Gartnerová, redaktorka místního týdeníku Horizont, který situaci poslední tři roky sleduje.
Polští podnikatelé, kteří mají své pily blízko hraničního přechodu mezi Bukovcem a Istebnou-Jasnowicemi, neposílají svá auta do Jablunkova přes hraniční přechod v Chotěbuzi, protože trasa měří kolem 70 kilometrů. Vyplatí se jim projet zakázanou zkratkou přes Bukovec - ta měří do 10 kilometrů.
Zvlášť, když vědí, že čeští policisté nemohou víc, než uložit pokutu do dvou tisíc korun. „Navíc to mají zařízené tak, že před vjezdem do zakázané zóny stojí jejich auto a zjišťuje, zda poblíž není policejní hlídka. Když je vzduch čistý dají signál kamionům, které se otočí s nákladem i několikrát za den,” líčí Gartnerová. Zvažovali kamery i železný rám
Že těžké polské kamiony porušující zákaz vjezdu na úzké silnice v horském pohraničí jsou velkým a vleklým problémem, potvrzují shodně se zastupiteli obcí i policisté a krajský úřad.
„Silnice kontrolujeme a řidiče pokutujeme, ale naše možnosti jsou omezené. Nemůžeme tam stát pořád ani zpřísnit pokuty, dokud se nezmění legislativa,” říká policista Starzyk.
Náměstek hejtmana Daniel Havlík tvrdí, že kraj řeší problém už delší dobu, a také doufá ve změnu zákonů: „Jsem pro zvýšení pokuty na 20 tisíc korun a také pro vymahatelnost, například zadržením auta do doby, než firma zaplatí.”
Podotkl, že kraj zvažoval například možnost hlídat silnice kamerami nebo umístit na hraniční přechod železný rám, který by snížil maximální výšku projíždějících vozů. „Kamerový systém by ale byl drahý a s omezením výšky nesouhlasili hasiči z obavy, že by tam neprojela jejich auta, navíc by s tím museli souhlasit Poláci,” vysvětluje Havlík.
Daniel Hořava, který je profesionálním hasičem a donedávna byl místostarostou obce, nesouhlasí. „Jsou to výmluvy. Navrhoval jsem výšku čtyři metry, což hasičským vozům stačí, ale mnoha kamionům ne. A stačily by kamery na dvou vjezdech do zakázaných zón. Jenže kraj chtěl, ať provozní náklady kamer hradí Bukovec, což zastupitelé odmítli, protože jde o krajské komunikace. Pomohla by změna zákonů po vzoru okolních zemí.”