Petr Neckař
Dřevařský průmysl v současné době zažívá krizové období. Zatímco v západní Evropě je například zaznamenáván trend spočívající v přechodu od motorových na elektrické vozíky, v ČR není ekologičnost při nákupu vozíků nejvýznamnějším činitelem
V lesích pomáhají harvestory
V současné době je důležité rychle umístit dřevo na trh, proto je kladen důraz na rychlost samotné těžby. „Zaznamenáváme velkou poptávku po dřevu, po těžbě ho tedy umístíme na odvozní místa v lese, odkud si ho externí firmy odvážejí k dalšímu zpracování. Dříve jsme logistiku řešili sami, přejímka končila až příjezdem do zpracovatelského závodu. Výborně to vypovídá o vývoji trhu. Dřeva u nás není tolik a firmy nabízejí, že v ceně dřeva zohlední i dopravu,” konstatuje Milan Zerzán, ředitel společnosti Městské lesy Hradec Králové. Doplňuje, že v lese jsou při těžbě kvůli rychlosti, bezpečnosti a kvalitě práce používány stále více harvestory různých velikostí. „Tento stroj vytěží tři tisíce kubíků dřeva za měsíc, zatímco člověk s motorovou pilou za stejné období vytěží přibližně 300 kubíků. Ceny harvestorů se v posledních letech snížily, na trhu je konkurence, takže jsou podstatně dostupnější než dříve,” tvrdí Milan Zerzán.
Doplňuje, že na odvozním místě v lese je harvestory vytěžené dřevo roztříděno podle požadavků odběratelů. Pokud bychom hovořili o ruční těžbě, těžař dřevo vytěží a pomocí koně je dotaženo rovněž na odvozní místo, odkud je dřevo převáženo k dalšímu zpracování - řidič vždy dostane odvozní lístek deklarující původ a orientační množství naloženého dřeva. Z Hradce Králové tak dřevo míří například do firem Stora Enso Wood Products Ždírec, Mondi Štětí a dalších zpracovatelských společností.
Logistika z lesa do zpracovatelských závodů je tedy poměrně jednoduchá, podstatně více logistických operací probíhá při dalším zpracování dřeva, kde nacházejí uplatnění například vysokozdvižné vozíky speciálně vyvinuté pro manipulaci s dlouhými, objemnými nebo těžkými břemeny. Jedná se o elektrické vícecestné boční vozíky, čtyřcestné boční vozíky s dieselovým nebo plynovým pohonem, elektrické čtyřcestné vysokozdvižné vozíky, vychystávací systémy a další stroje.
Při výběru ve firmách často rozhoduje cena
Na pilách a například ve zpracovatelských závodech na vstupech se z hlediska logistiky používají převážně boční vozíky, na výstupu již jsou pak využívány například čtyřcestné vozíky - jak na manipulaci, tak na vychystávání. Na vychystávání se používají také vychystávací plošiny. „Manipulační technika v posledních letech prošla zásadním vývojem. Dnes jsou jednotlivé stroje podstatně kvalitnější a bezpečnější. V západní Evropě je zaznamenáván trend spočívající v přechodu od motorových na elektrické vozíky, což se týká bočních i čtyřcestných vozíků. Ve východní Evropě, potažmo v České republice, je často před ekologičností na prvním místě cena, takže k nám uvedený trend zatím ve větší míře nepřechází,” je přesvědčen Tomáš Mack, jednatel společnosti HUBTEX CZ. Doplňuje, že při vyšším dlouhodobém nasazení je u elektrických vozíků levnější provozní hodina. „Musí se dospět k bodu, kdy firma najede tolik motohodin, že překoná bod zvratu, při kterém je elektřina levnější než spalovací motor. Problém je ovšem v tom, že vzhledem k nižším objemům prací řada firem tyto vozíky nepoužívá po celou směnu, ekonomicky výhodnější je tedy pro mnohé používání motorových vozíků,” popisuje Tomáš Mack.
Výrobce kuchyní - logistika v praxi
Například společnost L. A. Bernkop 1883 je výrobcem kuchyňského nábytku značky KORYNA a patří mezi přední producenty kuchyňského nábytku v České republice. Jako konečný zpracovatel používá zejména různé dřevotřískové desky. „Logistické procesy u nás jsou poměrně jednoduché - ze zpracovatelského závodu nám dodavatel na kamionech přiváží materiál, především dřevotřískové desky. K prvotní manipulaci používáme vysokozdvižné vozíky. Desky dodávané do výroby jsou následně v rámci zpracování přepravovány na pásových dopravnících,” popisuje Michal Huška, vedoucí dopravy L. A. Bernkop 1883.
Po výrobě následuje expedice. „Zejména na exportní východní trhy, například do Kazachstánu, si zákazníci zajišťují vlastní přepravu. V rámci českého trhu zajišťujeme přepravu vlastními vozy. Kuchyně jsou vyrobeny z lehce poškoditelných materiálů, klademe tedy vysoký důraz balení dílů,” tvrdí Michal Huška. Podotýká, že nábytkářský průmysl v současnosti zažívá krizové období.