Michal Vítů
PELHŘIMOVSKO / Šumavu ničí kůrovec, pražští strážníci zalehli u Hiltonu divočáka. To v lesích na Pelhřimovsku škodí čtyřkolkáři.
Jejich řádění už mají lesníci plné zuby. „Dneska si kdekdo koupí mašinu a myslí si, že všechno smí. Třeba v křemešnických lesích nebo u Rohozné se hlavně o víkendu dějí věci,” povzdechl si ředitel pelhřimovské lesní správy František Kučera.
Když už, tak nehrabat
Móda čtyřkolek či terénních motocyklů se rozmáhá i mezi chataři a dovolenkáři. Jezdí s nimi po lese jako smyslů zbavení. Že po nich zbyde spoušť? No a co! Jejich les to přece není...
„Mně už by snad ani nevadilo, pokud někdo spořádaně projede po lesní cestě. Čtyřkolkáři nám ale často rozryjí nezpevněné pěšiny. Uklidit takový nepořádek kolikrát znamená zjednat radlici. A to stojí šílené peníze,” podotkl Filip Liška, který se stará o lesy okolo Božejova.
„A že bychom je chytili?
Když se za sebou řítí klidně až pět lidí, je lepší se o nic nepokoušet,” dodal Liška.
Podobně to vidí i hajní, kteří už vykázat čtyřkolkáře z lesa zkusili. Většinou se od nich dozvěděli, kam mají se svou žádostí jít.
Sami jezdci přitom podléhají velkému omylu. Lesy ve skutečnosti nejsou všech, a to dokonce ani ty, které patří jejich rodnému městu. Mezi tamní pravidla patří zákaz vjezdu. Ať už na kraji lesa dopravní značka stojí, či nikoliv. „Přinejmenším je to na dvoutisícovou pokutu, vyloučit však nelze ani správní řízení,” sdělil dopravní policista Miroslav Kejval.
„Kdyby došlo na lámání chleba, podle lesního zákona je vjezd na účelovou lesní cestu zakázaný. A neznalost nikoho neomlouvá,” zdůrazňuje František Kučera s tím, že veškeré přístupové cesty do nejrozlehlejších pelhřimovských lesů jsou „pro jistotu” opatřeny ještě uzamykatelnou závorou a zákazovou cedulí.
Nepomáhá to. Motorkáři ničí mladý porost a plaší lesní zvěř dál. Provozovatelé motokrosových tratí v okrese by je přitom přivítali s otevřenou náručí. Zůstává takřka prázdná. „Pár víkendů pro čtyřkolkáře jsme tu měli, ale to už je snad pět let. Poslední dobou tady trénuje jen pár závodníků. Přitom jezdci by tady měli veškeré pohodlí,” namítá šéf pacovského Propadu Jan Smolek.
Mnohem větší odezvu čekali i pelhřimovští mladíci, kteří stojí za obnovením trati „U Osevy”. Právě a především pro rekreační jezdce tento areál opravili. Jezdit se tam může po telefonické domluvě v úterý, čtvrtek a v sobotu. Za symbolických 150 korun.
„Zatím tu byl jenom nějaký klučina s tátou. Trať pravidelně upravujeme, těžko říci, co za tím nezájmem vězí,” přemítá Jiří Bezemek. „Je to stejné u každého většího města. Lidi chtějí ven, do přírody. A na té čtyřkolce se hravě dostanou úplně všude,” konstatuje Kučera zkušenost vlastníků obecních a soukromých lesů, jimž také předsedá.