Název: Čiernohronská železnice
Zdroj: Hospodářské noviny
Datum: 23.05.2007
Autor: Bohumil Brejžek
Rubrika: Zajímavost
Návrat do minulosti
Letos již pošesté byl zahájen provoz na obnovené Čiernohronské lesní železnici, která patří k největším železničním lákadlům na Slovensku.
Nachází se ve Veporských vrších nedaleko Brezna a spojuje dvě hlavní střediskové obce na Čiernom Hronu - Čierny Balog a Hronec. Postavena byla v roce 1908 jako úzkorozchodná lesní železnice (760 mm) pro svážení dřeva z povodí Čierného Hronu. Byla dlouhá téměř 133 km a její jednotlivé větve zasahovaly hluboko do Slovenského rudohoří. Patřila mezi nejvýznamnější lesní železnice, kterých bylo na Slovensku asi čtyřicet, na Ukrajině padesát a v Rumunsku dokonce devadesát. V době největšího rozmachu přepravovala ročně asi 300 tisíc m3 dřeva a denně 200 osob. Provoz zajišťovalo 115 zaměstnanců a na trať vyjíždělo sedm parních lokomotiv, ke kterým později přibyly i tři dieselové lokomotivy Rába z Maďarska.
Zásoby pro partyzány
V průběhu Slovenského národního povstání byli jejím prostřednictvím zásobováni partyzáni potravinami a municí a přispěla tak k tomu, že Němci Čierny Balog nikdy nedobyli. V 80. letech minulého století pod vlivem výstavby lesních cest a vy-užívání automobilové těžké lesní mechanizace však byla Čiernohronská železnice určena k likvidaci a v roce 1982 se její provoz zastavil. Nebýt dobrovolníků, postihl by ji stejný osud jako desítky dalších úzkorozchodných železnic na Slovensku, jež byly zrušené a rozebrané.
Dnes jejích 16 km slouží výhradně turistům - každoročně od 1. května do 15. září. Spravuje ji soukromé sdružení Mikroregion Čierny Hron. Vozový park se skládá ze dvou parních a šesti motorových lokomotiv, jež jsou v provozu společně se soupravou historických vozů, z nichž některé, včetně jídelního vozu, jsou koncipovány jako letní vyhlídkové vagony umocňující zážitek z jízdy. Až na jeden vagon ze zrušené tratě Ružomberok - Korytnica Kúpele jsou přestavěny z nákladních vagonů. Zajímavostí je ruční způsob brzdění souprav, obvyklý právě u lesních železnic.
Vláčkem z minulého století
Nastupujeme ve Chvatimechu a usazujeme se v otevřeném vagoně na dřevěných lavicích. A když se vláček tažený parní lokomotivou dává s houkáním do pohybu, dýchne na nás okamžitě kouzlo nostalgie. Jedeme pomalu, velmi pomalu, ale o to máme lepší kontakt s okolní přírodou. Projíždíme přes obec Valaská a Hronec, kde bývalou slávu největších uherských železáren - Zlieváreň Hronec - připomíná vystavený litinový most z roku 1810, zhotovený zde jako první litá mostní konstrukce tehdejší monarchie. Za Hroncem trať kopíruje údolí Čierneho Hronu, prochází úzkou dolinou kolem strážního domu U sv. Jána a ústí do doliny Kamenistá s klikatým potokem. Dolina se otevírá až před Čiernym Balogom, kde je třeba na poslední úsek cesty přestoupit do druhého vláčku, který pendluje pouze mezi Čiernym Balogom a Vydrovskou dolinou. Rychlostí ne o mnoho vyšší než je chůze, přejíždíme nad Čiernym Hronom a za pár minut jsme již na konečné ve stanici Vydrovo-Skanzen. Nezbývá než se probudit z krásného snu, a vystoupit.
Skanzen Vydrovo
Jsme přímo u prvního lesnického skanzenu v Evropě, který přibližuje návštěvníkům les v jeho přirozeném prostředí souběžně se zásahem lidí. 3km naučný "Chodník lesního času" má 63 zastávek přibližujících proces od mýcení lesů pro potřeby osadníků až po jeho znovuoživení. Součástí jsou i exponáty lesních strojů, lanovky, pálení dřevěného uhlí pro místní pece a lesní železnice. Místo zde má i zastoupení obnovy lesa, přírody a vodních toků. Působivým doplněním areálu jsou přírodní díla mezinárodní skupiny umělců Ekoart. Vyvrcholením letní sezony bude 14. července slavnost "Den stromu 2007".
-
Informace
Jízdné z Čierneho Balogu do Lesnického skanzenu Vydrovo je 60 SK pro dospělých a 40 Sk pro děti a důchodce, z Chvatimechu do Čierneho Balogu 200 Sk, resp. 100 Sk.
Vstupné do skanzenu je víceméně symbolické. 30 Sk dospělí, 20 Sk děti. Neplatí ho důchodci, děti do šesti let, zdravotně postižení a pedagogický dozor.
Monitoring médií
- pátek 3. květen 2024
- Zákon, který by lesy připravil na teplé klima, žádá 8 ministrů, 10 krajů a 8 dalších připomínkových míst (enviweb.cz)
- Lesní školky možná nebudou jen soukromé, některá města totiž zvažují vznik vlastních (Teplický deník)
- V Přerově začnou půlroční oslavy k výročí založení parku Michalov (ČTK)
- Květena chrudimská (Chrudimský zpravodaj)
- Městské lesy informují (Chrudimský zpravodaj)
- S letadly pomáhají české krajině (Metro)
- Oheň v lese. Hasiči zasahovali v Příchovicích (Českolipský deník)
- čtvrtek 2. květen 2024
- MŽP povolilo průzkumné práce kvůli lithiu v obci Rožná na Žďársku (ČTK)
- Evropská komise zahájila kroky proti 20 aerolinkám kvůli tzv. greenwashingu (ČTK)
- Dvacet let v EU přineslo zásadní zlepšení životního prostředí (TZ MŽP)
Poslední komentáře
-
V Norsku hrozí vznik velkých kůrovcových ohnisek
Jenže jsou v úplně jiný situaci, jak tady před pěti lety. -
Mýty a fakta o surovinové politice pro dřevo aneb často kladené otázky (enviweb.cz)
" Nepovede schválení Surovinové politiky pro dřevo k navýšení těžeb ... -
Více dřeva, méně betonu. Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví
„Věřím, že se Česko stane jedním z celosvětových lídrů ve výstavbě ... -
Ministerstvo zemědělství nemá dost peněz na program adaptace, uvedl Výborný
"úúúžasný " pan ministr, na platby do lesů nemá peníze, i když se jedná ... -
Ministerstvo zemědělství nemá dost peněz na program adaptace, uvedl Výborný
Zajímavý, jak podobný problémy maj i v ráji dřevorubců. -
SVOL: Dřeva na trhu je méně díky menším kůrovcovým škodám, ceny mírně stouply (ČTK)
"Ztrácíme peníze na každém kusu dřeva, který vyjde ze dveří," řekl ... -
Návrh novely lesního zákona přispívá k zachování českých lesů a odstraňuje z lesního práva socialistické pozůstatky (TZ SVOL)
Jaký zákaz jízdy? Ta je snad obecně v lese možná? Není, stejně tak jako ... -
SVOL: Dřeva na trhu je méně díky menším kůrovcovým škodám, ceny mírně stouply (ČTK)
Jo, dřeva je málo nejen tady. Rakušák má přetěženo a je ho málo i tam ...