PETR ŠVIHEL
Zděněk Zapletal, majitel společnosti Laski, začínal v roce 1992 s firmou na prodej náhradních dílů pro zemědělské stroje. Od začátku měl další finalista soutěže jasnou vizi, že chce vyrábět své vlastní stroje. Dnes vyrábí frézy i štěpovače a další stroje.
Od samotného začátku v roce 1992 se firma jmenuje Laski. Název přežil více než dvacet let. Na co odkazuje?
Na počátku jsme hledali název firmy, který by byl snadno zapamatovatelný a dokázal na sebe upozornit. Pro název jsme nakonec zvolili přezdívku mladšího syna. Vzhledem k tomu, že jsme v počátcích neuvažovali o zahraničním trhu, použili jsme v názvu úmyslně „hrubou chybu”: měkké „i” po „k”. Až později jsme zjistili, že Laski je běžné jméno polského původu, je to název obce, a dokonce i jméno šlechtického rodu.
Firma zažila vývoj od původního úmyslu prodávat náhradní díly na zemědělské stroje k vlastní výrobě. Co vás motivovalo pustit se kromě přeprodeje dílů do vývoje a výroby?
Vyučil jsem se strojním zámečníkem, dále jsem pokračoval ve studiu na střední průmyslové škole a na Strojní fakultě VUT v Brně. Vzdělání a praxe byly pro mě rozhodující v tom, jakému oboru se budu v životě věnovat. V devadesátých letech došlo v našem regionu k úpadku strojírenské výroby a právě tento úpadek mě vedl k rozhodnutí jít vlastní cestou. Prodej náhradních dílů by sice firmu slušně uživil, ale měli jsme zájem vytvářet vlastní stroje. Osobní zkušenost s likvidací pařezu na zahradě byla impulzem pro začátek vývoje fréz na pařezy v naší firmě. Pocházím z Prostějova, kde byl vždy strojírenský průmysl stěžejní, a tak jsem chtěl v této tradici pokračovat. Hlavně v době, kdy největší strojírenské firmy postupně upadaly, jsem chtěl vyvíjet a vyrábět nové stroje. To byla moje vize.
Vyrábíte velmi specifické stroje, vyzdvihnout lze například frézy na pařezy a štěpkovače, které byly oceněny, ale dále vyrábíte i zametací kartáče, drážkovače či slupovače. Podle čeho se rozhodujete, jaké stroje budete vyrábět?
Samozřejmě to bylo 22 roků hledání. Ale vážně. Domnívám se, že máme kvalitně propracovaný systém marketingu a na něj navazující plán technického rozvoje. Je to důsledná práce s našimi zákazníky a s našimi distributory. Samozřejmě jsme v průběhu existence firmy vyvinuli i několik dalších strojů, které nebyly uvedeny na trh, ale to patří k riziku podnikání. K základním činnostem marketingu patří také sledování a vyhodnocování směřování naší konkurence. Vzhledem k tomu, že firma vznikla na „zelené louce”, bylo hledání výrobního sortimentu daleko obtížnější. Nyní mám již vytyčený směr, kudy se má vývoj ubírat.
Většinu produkce exportujete. Poptávka v České republice je malá?
Neřekl bych, že poptávka v Česku je malá, jen jsme malá republika. Kvůli tomuto faktu zde není potřeba tolik strojů jako v USA, Velké Británii, Francii, Rusku, Polsku a dalších zemích. Ale v letošním roce se na tuzemském trhu několikanásobně zvýšil zájem o štěpkovače. Toto navýšení je dáno jednak větším zájmem obcí o ekologii, jednak kvalitou výrobků a optimální cenou ve srovnání se zahraniční konkurencí. Jako výrobci disponujeme veškerými náhradními díly a jsme schopni zajišťovat dodávky dílů do 48 hodin v rámci EU. Do České republiky jsme dodali v roce 2013 necelých sedm procent vlastních výrobků.
Která země pro vás představuje hlavní nebo nejzajímavější trh?
Stroje dodáváme do 50 zemí celého světa. Největším odběratelem v loňském roce byla Velká Británie a Rusko, dále pak Polsko či Francie. V letošním roce se nám podařilo proniknout na trh USA. Pro nás je to podstatný krok, protože všichni konkurenti jsou v USA. A tato konkurence jen tak každého na svůj vlastní trh nepustí. Samozřejmě s ohledem na druh námi vyráběné techniky je zajímavý například Island.