Těžbou, přibližováním dřeva, obhospodařováním lesních majetků i komplexním zpracováním dřevní hmoty a obchodem se dřevem a energetickou štěpkou se zabývá lesnická společnost Fischer TPD, která má svoje sídlo v podkrkonošské Jilemnici. K velice širokému záběru svých činností využívá vlastní moderní lesní techniku a v jejím výčtu nemohou chybět traktory hned několika značek. Ty nejvýkonnější zastupují tři modely traktorů Fendt.
Přibližováním dřeva s koňským potahem se zabýval již dědeček jednatele firmy Fischer TPD, Ing. Radka Fischera. „Na rodinnou tradici navázal i můj otec, který se stal lesním mechanizátorem a od roku 1990 podnikal jako fyzická osoba nejdříve při přibližování dřeva traktorem. Pracovní záběr a technický park se postupem let začaly značně rozrůstat, proto jsme na konci roku 2009 přistoupili k transformaci rodinné firmy na společnost s ručením omezeným, která má své sídlo v Jilemnici a ve Vrchlabí našly svoje zázemí především naše opravárenské dílny. Zde servisujeme svoji lesní i dopravní techniku a opravárenské kapacity nabízíme i dalším subjektům. Naše servisní služby tak využívají také stavební firmy, opravujeme stroje pracující v Krkonošském národním parku a jezdí k nám i další zájemci z regionu. Naše firma momentálně zaměstnává 45 lidí a provozujeme téměř padesát strojových jednotek od traktorů, vyvážeček, lanovek a štěpkovačů až po dopravní techniku a další speciální stroje. Jediné, co neprovozujeme, jsou harvestory, které v případě potřeby raději najímáme. Naší snahou je používat moderní techniku pracující efektivně a ekologicky šetrně jak při vlastní těžbě, tak při přibližování dřeva i jeho dalším zpracování," popisuje Radek Fischer.
Od Šumavy po Moravu
Záběr pracovních činností firmy Fischer TPD je vskutku široký a široké je i její pole působnosti, které se neomezuje pouze na oblast Krkonoš a Jizerských hor, byť se firma specializuje hlavně na přibližování dřeva lanovým dopravním zařízením z těžko dostupných terénů. „Působíme samozřejmě především ve východních Čechách, ale přibližování dřeva zajišťujeme ve svažitých terénech prakticky na celém území České republiky a naše technika je tedy k vidění například na Šumavě, v Brdech i Krušných a Orlických horách. Široký akční rádius máme i při zpracování těžebních zbytků, kde pracujeme v Libereckém, Královéhradeckém, Středočeském, Ústeckém i Pardubickém kraji. Často se pohybujeme v oblastech CHKO a národních parků, kde je využití moderních šetrných technologií obzvlášť nutné. Na těžbu a zpracování těžebních zbytků přímo navazuje obchod se dřevem a štěpkou. Například v loňském roce se nám podařilo vyrobit okolo 60 000 tun štěpky, kterou dodáváme jako surovinu do elektráren a tepláren," přibližuje pracovní zaměření firmy Radek Fischer.
Strojový park tvoří například lanová dopravní zařízení Larix a Lamako, traktory Zetor, vyvážecí traktory Komatsu, Valmet, Vimek, HSM a John Deere. Při výrobě energetické štěpky nejvíce pomáhají výkonné štěpkovače Jenz v agregaci s traktory Fendt. V dopravě se uplatní podvozky Scania a Man i traktor Fendt v agregaci s traktorovým přívěsem Krampe.
Komplexní výroba energetické štěpky
Zpracování dřevní hmoty pro výrobu energetické štěpky zahrnuje shrnování dřevní hmoty a její vyvezení, poté naštěpkování a odvoz do teplárny. Firma Fischer TPD se zaměřuje na produkci zelené lesní štěpky, kterou získává ze zbytkové hmoty z těžby dřeva (dřevo do průměru 7 cm), zbytkových nadzemních částí dřeva do délky jednoho metru, z probírek a prořezávek, údržby veřejné a soukromé zeleně i jinak nevyužitého dřeva. „Tři naše štěpkovače jsou agregovány s traktory, čtvrtý pracuje na podvozku Man. Zpracováváme materiál vzniklý při našich těžbách, ale spolupracujeme i s dalšími subjekty. Začínali jsme s jedním štěpkovačem, ale práce velice rychle přibývalo, teď jsou tři naše štěpkovače v neustálé permanenci a čtvrtý může kdykoli vypomoci v případě potřeby," říká Radek Fischer.
Traktory na všech frontách
Provoz technologických linek na těžbu a přibližování dřeva i výrobu energetické štěpky by se zřejmě neobešel bez nasazení traktorů. Traktory Zetor využívá firma Fischer TPD především jako pohonné jednotky lesních lanovek a na tomto postu se osvědčily díky své nenáročné údržbě i nízké spotřebě pohonných hmot. Při přibližování dřeva využívá firma hned čtyři traktory s rámovou konstrukcí John Deere s výkony motoru 90 a 100 koní. Nejsilnější výkonové řady traktorů jsou zastoupeny modely značky Fendt.
Vysoký výkon a spolehlivost
„Traktory Fendt se nám osvědčily jak v agregaci s výkonnými štěpkovači, tak v dopravě, kde štěpku vyváží model Fendt 930 Vario v agregaci s traktorovým přívěsem Krampe s objemem korby 40 m3. K modelům Fendt 930 Vario a 409 Vario Farmer pořízeným v roce 2007 přibyl v roce 2009 traktor Fendt 936 Vario, v roce 2013 jeden traktor Fendt 939 Vario a vloni na podzim jsme zakoupili další stejný nejvýkonnější model. Je pravda, že nejde o laciné stroje, ale jejich pořizovací cena odpovídá kvalitě. Vyhovuje nám jejich konstrukce i ergonomika, celková kvalita provedení a především výkon. Ten dosahuje u modelu 930 Vario 300 koní, traktory 936 Vario mají pod kapotou 360 koní a nejnovější stroje 939 Vario dokonce pracují s maximálním výkonem 390 koní. Je pravda, že při práci v lese v agregaci se štěpkovači plně nevyužijeme výhody, které při dopravě či při nasazení v zemědělství nabízí plynulá převodovka, ale i tento špičkový technický prvek obsluha ocení při častějších přejezdech, kdy je jízda plynulá, pohodlná a hlavně ekonomická (maximální rychlost pojezdu 60 km/h). Při práci se štěpkovači je důležitá kromě výkonu také robustnost konstrukce traktoru. Stroj musí pracovat neustále na plné obrátky a přitom čelit stálým vysokým vibracím a častým rázům, které s sebou provoz štěpkovače přináší. A traktory Fendt tuto náročnou práci zvládají," hodnotí Radek Fischer.
Pravidelná péče a pečlivý servis
Z uvedených důvodů prošel model Fendt 936 pořízený v roce 2009 po odpracování 8500 motohodin generálkou motoru. U novějších traktorů se závažné problémy dosud neobjevily, odstraněny musely být pouze běžné mechanické závady, které s sebou provoz v lese přináší. „Je třeba si uvědomit, že traktory obvyk le odpracují v náročných podmínkách 1600 až 2000 motohodin ročně, proto se neobejdou bez pravidelné údržby a servisu, byť jsou použité motory Deutz kvalitní stejně jako další technické komponenty traktorů. Každý náš stroj má svého pána a přidělený člověk s traktorem nejen jezdí, ale také se o něj musí odpovídajícím způsobem postarat a věnovat mu každodenní péči. A pokud je třeba servisního zásahu v našich opravárenských dílnách, dbáme na to, aby stroj vyjížděl zpátky do terénu stoprocentně připraven bez jakýchkoli nedodělků. Jedině tak je zaručen jeho bezchybný vysoký výkon, který požadujeme," uzavírá Radek Fischer.