V horkých dnech hořelo několik lesů najednou a hasiči se museli rozhodovat, kam pošlou vrtulník. Mají jich málo, proto si chtějí půjčovat soukromá letadla. Začali také kontrolovat, jak vlastníci lesů udržují cesty.
Nikoliv rok, ale jen první polovina srpna stačila na to, aby čeští hasiči vyjeli k 2 371 požárů. Kvůli extrémnímu suchu hořely hlavně lesy, pole a travnaté meze. V mnoha případech se hašení neobešlo bez vrtulníku, kterých však mají hasiči k dispozici zoufale málo.
Klimatologové varují, že delší období sucha se budou vracet stále častěji a velkých požárů bude přibývat. I proto hasiči chystají několik opatření.
Rádi by především obnovili Leteckou hasičskou službu, která byla kvůli nedostatku peněz zrušena před třemi lety. Nešlo o profesionální jednotku, ale o systém, který kromě policejních vrtulníků, jež si hasiči půjčují, počítal i s letadly soukromých majitelů. Stát s nimi uzavřel smlouvu a za pomoc jim platil.
K hašení se využívaly letouny různých typů, které byly k dispozici na devíti letištích po celé zemi. Jejich hlavním úkolem bylo hlídkování ze vzduchu a včasné objevení požáru. Od roku 2000 do svého zrušení v roce 2012 se letadla se speciálními nádržemi na vodu podílela i na hašení. Zasahovala u bezmála sto šedesáti požárů.
K tomuto systému, jejž platilo ministerstvo zemědělství zhruba 22 miliony korun ročně, by se hasiči rádi vrátili. Vláda už se návrhem zabývá. Bude to levnější než nakupovat vlastní leteckou techniku, o čemž se také mluvilo.
Dnes mohou hasiči využívat jen dvě policejní helikoptéry – jedna vzlétá z Prahy, druhá z Brna – a v pohotovosti je ještě větší armádní vrtulník.
„Velké lesní požáry minulých dní prokázaly, že by letecké techniky bylo zapotřebí nasadit víc. Často jsme se museli rozhodovat, kterému požáru dáme přednost, kam vrtulník poslat. Zkrátka se ukázalo, že když vznikne současně několik velkých požárů v lesích nebo nepřístupném terénu, dva vrtulníky nestačí," říká mluvčí českých hasičů Nicole Zaoralová.
Stávalo se, že hořelo na desítkách míst zároveň. A nebylo výjimkou, že vrtulník přelétal od jednoho ohně k druhému.
Při hašení hořícího lesa je ideální kombinovat vrtulník se zavěšeným bambivakem (skládací nádrží na vodu) a právě letadlo.
„Výhodou letadla je, že dokáže hasit požár na delším úseku než vrtulník, a rychleji tak zastaví šířící se požár. Bambivak zase přesněji shodí větší objem vody na jedno místo, je tedy vhodný pro hašení ohnisek požárů," vysvětluje kapitán Pavel Agh z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.
Lesy dostanou čísla
Boji s lesními požáry má pomoci i plánovaná síť „rescue pointů", bodů záchrany, která pokryje hůře přístupné a méně osídlené oblasti. Taková místa v přírodě budou značená tabulkou s unikátním kódem. Turista, který si všimne plamenů, zavolá na tísňovou linku a oznámí operátorovi kód z nejbližší tabulky. Hasiči budou ve vteřině vědět, kde hoří. Síť poslouží i při hledání člověka, který se v odlehlé přírodě zraní.
„Proto se soustředíme i na místa, kde lidé provozují skalní lezení, vodní sporty, paragliding či sjezdy na horských kolech," říká Pavel Agh.
Dosud v tomto systému panoval zmatek. Tabulky osazoval kdekdo, ale protože bod nebyl zanesen v digitální mapě hasičů, bylo to prakticky k ničemu. Síť rescue pointů má začít vznikat v příštím roce.
Po celý letošní rok však už hasiči kontrolují vlastníky lesů, jak se starají o zdroje požární vody a přístupové cesty k nim, jak jim ukládá zákon. Akce má být vyhodnocena na konci roku, už dnes však lze říci, že nejtěžší je dostat se k ohni, který vypukne v národním parku.
„V běžném lese se pracuje, jsou vybudovány přístupové cesty a ty se udržují. Horší je to v národních parcích, kde je vyhlášena takzvaná bezzásahová zóna, tudíž tam nesmějí být žádné cesty ani uměle zbudovaná jezírka," vysvětluje Zaoralová.
***
Často jsme váhali, kterému požáru dáme přednost. Dva vrtulníky nestačí.
Která letadla umějí hasit požáry
Čmelák Letoun Zlín Z-37 je československý jednomotorový dolnoplošník. Původně byl vyvinutý jako zemědělský letoun.
Turbočmelák Modernizovaná verze označená Z-137 ve speciální úpravě unese až tisíc litrů vody. Právě proto se hodí pro boj s lesními požáry.
Andula Sovětský, respektive ukrajinský jednomotorový Antonov AN 2 je celokovový vzpěrový dvouplošník.
Dromedár Jednomotorový zemědělský letoun PZL M-18 Dromader se vyrábí v Polsku. Jedním z jeho hlavních úkolů je právě hašení lesních požárů.
Sokol Polský dvoumotorový turbohřídelový vrtulník W-3A Sokół používá česká armáda při velkých požárech. Hasičům ho půjčuje i s posádkou.
Čeští hasiči nikdy neměli vlastní letadla ani vrtulníky. Dnes využívají dvě helikoptéry policie a jeden armádní vrtulník. Dříve mohli počítat i s letouny soukromých vlastníků, kteří po výběrovém řízení získali smlouvu s ministerstvem zemědělství. Tato služba stála asi 22 milionů korun bez DPH ročně. Nebyla však k dispozici celý rok, ale jen od
15. března do 30. září. Od roku 2000 do konce roku 2012 tato letadla nalétala 3 320 hlídkových hodin a podílela se na hašení 157 požárů. Poslední hašení zajistil letoun Zlín Z137T, který vzlétl z Kroměříže 11. září 2012 a hasil u Koryčan. Provedl 27 shozů (27 tisíc litrů vody). Poté byla služba kvůli nedostatku peněz zrušena.