Dřív se tu vyráběl známý sololit a kombinované dřevěné nosníky. A taky ještě známější sirky. Dnes sídlí v areálu legendárního sušického podniku Solo třetí největší výrobce dveří v zemi, společnost Solodoor.
SUŠICE Před dvaceti lety prožívala tradiční šumavská firma krušné chvíle. Privatizace nastartovala rozpad velkého dřevozpracujícího podniku a zanedbané provozy měly potíže s odbytem. Teď má za sebou pokračovatel tradice podniku Solo stomilionovou investici, zaměstnává přes dvě stovky lidí, meziročně roste o deset procent. „Jsme tady především díky silné tradici. Navzdory odlehlosti Sušice a logistickým problémům, které s tím souvisejí," konstatuje generální ředitel společnosti Solodoor Martin Dozrál.
* Už 18 let se v Sušici vyrábějí dveře. Jak se narodilo rozhodnutí, které změnilo letitou tradici?
Bylo to výborné rozhodnutí. Tehdejší manažeři podniku, kteří firmu dobře znali a měli současně přehled o trhu, hledali nový produkt blízký dosavadní výrobě. Volba padla na interiérové dveře. Vedení tehdy využilo lidský potenciál firmy. A produkce šla pak nahoru hlavně díky spojení s velkým hobbymarketem. Zpočátku jsme dělali velmi jednoduché levné dveře. Tehdy v době stavebního boomu je braly stavební firmy z řetězců po paletách. Dnes vyrábíme méně kusů, ale s vyššími užitnými vlastnostmi a ve vyšší kvalitě. Změnili se i naši zákazníci.
* Hobbymarkety ale zůstaly důležitým odbytištěm, nebo ne?
Přes řetězce hobbymarketů prodává Solodoor v současnosti 40 % výrobků. Ale třetina z toho už jsou takzvané specializované objednávky, podobně jako se objednává ve specializovaných prodejnách. Tohle je zajímavý fenomén: nikde v Evropě není nakupování v hobbymarketech tak oblíbené jako u nás. Další část odbytu jde přes zmíněné specializované prodejny - máme kolem 250 autorizovaných obchodních partnerů.
* Neprodáváte své výrobky napřímo?
V tomhle oboru nebyla přímá vazba mezi výrobcem a zákazníkem zvykem, ale trh se tak vyvíjí. My jsme začali budovat svou vlastní franchisingovou síť. Prodejny jsou zatím v Praze, Brně, Sušici a ve Valašském Meziříčí. Vlastní prodejnu máme potom v Bratislavě. A pak začínáme s přímými dodávkami do stavebních projektů, které jsme před několika lety vůbec dělat nechtěli. Zaměstnali jsme první projektové manažery, kteří řeší přímé zakázky velkých developerů a stavebních firem. Našim prodejům to ale pomůže až za rok nebo za dva.
* Firma investovala v posledních dvou letech 100 milionů korun. Vyrobíte teď víc, nebo můžete dělat složitější dveře?
Byla to investice do obojího. Koupili jsme novou lisovací linku a tzv. formátohranovací linku. K tomu jsme museli dostavět část nových skladů a navíc jsme pořídili ještě stříkací automat pro barevné povrchové úpravy, průběžný CNC stroj a několik dalších, menších specializovaných strojů. Investice nám umožnila inovovat a to je důležité. Jsme schopni vyrábět oblé hrany, což je trend, a můžeme dělat vysoce kvalitní lakované povrchy, po kterých je poptávka v Německu.
* Jde u tak úzce zaměřené výroby vysledovat nějaké další trendy? Přizpůsobujete se jim?
Trendy jsou znát hlavně u vývoje povrchů. Změnily se co do odolnosti. Přitom například imitace dřeva je mnohem dokonalejší. Dřevinové dekory jsou specialitou našeho trhu. U zákazníků v Česku jsou stále velmi oblíbené. Na Západě jsou žádané především bílé nebo jinak barevné povrchy. Proto jsme investovali do lakování. Tahle produkce jde v naprosté většině na export.
* Jak velkou část produkce Solodoor vyváží?
Do zahraničí putuje čtvrtina výrobků - především na Slovensko, do Rumunska a Bulharska. Letos se podařily zajímavé zakázky v Německu, na které - spolu s Rakouskem - se chceme dlouhodobě zaměřovat. Ale uspěli jsme také s větším projektem v Anglii. Šance jsou v Izraeli nebo ve Skandinávii.
* Usnadňuje vám cestu na západní trhy fakt, že jsme levní?
To zdaleka není jen o ceně. Do Anglie jsme prodali dveře tak speciální, že nevím, komu bychom je při jejich ceně dokázali v tuzemsku prodat. Byl to technicky složitý výrobek.
* Kolik dveří se teď vlastně v Sušici vyrábí?
Solodoor v současnosti vyrábí asi 13 tisíc dveří a více než šest tisíc zárubní měsíčně. Zaměstnáváme 200-220 lidí v kombinaci dvou- a třísměnného provozu. Roční obrat firmy je 320 milionů korun a určitě porosteme. V příštích letech očekáváme zhruba desetiprocentní meziroční nárůsty a s tím bude souviset i rostoucí počet zaměstnanců.
* Skupina Solo vlastní také bývalou sirkárnu, jejíž technologii odprodala do Indie. Na jejím místě mělo vyrůst obchodní centrum, ale projekt vzbudil odpor a zasekl se návrhem na zapamátkování některých budov. Co to pro vás znamená?
Pro nás to je mimořádně nepříjemná situace. Našli jsme developera, který měl s tím místem plány. Chtěli jsme peníze z prodeje použít na technologický rozvoj Solodooru. Jenže pak převážily hlasy proti výstavbě a my jsme museli hledat peníze jinde. Navíc to škodí i našemu jménu. Našli jsme silného partnera a slíbili mu, že tady může uskutečnit svůj projekt, protože město proti tomu zpočátku nic nemělo. Pak se ale situace obrátila. Věřím, že to jednou uskutečnit půjde.
Fakta
Martin Dozrál
- 37 let, absolvent VOŠ obchodní, obor ekonomicko-právní činnost - celý profesní život pracuje ve skupině Solo, původně jako finanční analytik, posléze jako člen managementu různých společností patřících do této skupiny. Rok strávil v Rumunsku v dceřiné firmě Solodooru - s rodinou žije v Brně, v Sušici tráví většinu pracovního týdne
Solo a Solodoor Společnost Solodoor vznikla v roce 1997 jako nástupnická organizace Dřevařské výroby Sušice z původního podniku Solo Sušice. Současní vlastníci přišli do firmy na přelomu let 2001 a 2002. Jedná se o brněnskou investiční skupinu, která vlastní mimo jiné společnost Solo Matches and Flames, právního nástupce Solo Sirkárna.