logo Silvarium tisk

Dřív se tu vyráběl známý sololit a kombinované dřevěné nosníky. A taky ještě známější sirky. Dnes sídlí v areálu legendárního sušického podniku Solo třetí největší výrobce dveří v zemi, společnost Solodoor.

SUŠICE Před dvaceti lety prožívala tradiční šumavská firma krušné chvíle. Privatizace nastartovala rozpad velkého dřevozpracujícího podniku a zanedbané provozy měly potíže s odbytem. Teď má za sebou pokračovatel tradice podniku Solo stomilionovou investici, zaměstnává přes dvě stovky lidí, meziročně roste o deset procent. „Jsme tady především díky silné tradici. Navzdory odlehlosti Sušice a logistickým problémům, které s tím souvisejí," konstatuje generální ředitel společnosti Solodoor Martin Dozrál.

* Už 18 let se v Sušici vyrábějí dveře. Jak se narodilo rozhodnutí, které změnilo letitou tradici?

Bylo to výborné rozhodnutí. Tehdejší manažeři podniku, kteří firmu dobře znali a měli současně přehled o trhu, hledali nový produkt blízký dosavadní výrobě. Volba padla na interiérové dveře. Vedení tehdy využilo lidský potenciál firmy. A produkce šla pak nahoru hlavně díky spojení s velkým hobbymarketem. Zpočátku jsme dělali velmi jednoduché levné dveře. Tehdy v době stavebního boomu je braly stavební firmy z řetězců po paletách. Dnes vyrábíme méně kusů, ale s vyššími užitnými vlastnostmi a ve vyšší kvalitě. Změnili se i naši zákazníci.

* Hobbymarkety ale zůstaly důležitým odbytištěm, nebo ne?

Přes řetězce hobbymarketů prodává Solodoor v současnosti 40 % výrobků. Ale třetina z toho už jsou takzvané specializované objednávky, podobně jako se objednává ve specializovaných prodejnách. Tohle je zajímavý fenomén: nikde v Evropě není nakupování v hobbymarketech tak oblíbené jako u nás. Další část odbytu jde přes zmíněné specializované prodejny - máme kolem 250 autorizovaných obchodních partnerů.

* Neprodáváte své výrobky napřímo?

V tomhle oboru nebyla přímá vazba mezi výrobcem a zákazníkem zvykem, ale trh se tak vyvíjí. My jsme začali budovat svou vlastní franchisingovou síť. Prodejny jsou zatím v Praze, Brně, Sušici a ve Valašském Meziříčí. Vlastní prodejnu máme potom v Bratislavě. A pak začínáme s přímými dodávkami do stavebních projektů, které jsme před několika lety vůbec dělat nechtěli. Zaměstnali jsme první projektové manažery, kteří řeší přímé zakázky velkých developerů a stavebních firem. Našim prodejům to ale pomůže až za rok nebo za dva.

* Firma investovala v posledních dvou letech 100 milionů korun. Vyrobíte teď víc, nebo můžete dělat složitější dveře?

Byla to investice do obojího. Koupili jsme novou lisovací linku a tzv. formátohranovací linku. K tomu jsme museli dostavět část nových skladů a navíc jsme pořídili ještě stříkací automat pro barevné povrchové úpravy, průběžný CNC stroj a několik dalších, menších specializovaných strojů. Investice nám umožnila inovovat a to je důležité. Jsme schopni vyrábět oblé hrany, což je trend, a můžeme dělat vysoce kvalitní lakované povrchy, po kterých je poptávka v Německu.

* Jde u tak úzce zaměřené výroby vysledovat nějaké další trendy? Přizpůsobujete se jim?

Trendy jsou znát hlavně u vývoje povrchů. Změnily se co do odolnosti. Přitom například imitace dřeva je mnohem dokonalejší. Dřevinové dekory jsou specialitou našeho trhu. U zákazníků v Česku jsou stále velmi oblíbené. Na Západě jsou žádané především bílé nebo jinak barevné povrchy. Proto jsme investovali do lakování. Tahle produkce jde v naprosté většině na export.

* Jak velkou část produkce Solodoor vyváží?

Do zahraničí putuje čtvrtina výrobků - především na Slovensko, do Rumunska a Bulharska. Letos se podařily zajímavé zakázky v Německu, na které - spolu s Rakouskem - se chceme dlouhodobě zaměřovat. Ale uspěli jsme také s větším projektem v Anglii. Šance jsou v Izraeli nebo ve Skandinávii.

* Usnadňuje vám cestu na západní trhy fakt, že jsme levní?

To zdaleka není jen o ceně. Do Anglie jsme prodali dveře tak speciální, že nevím, komu bychom je při jejich ceně dokázali v tuzemsku prodat. Byl to technicky složitý výrobek.

* Kolik dveří se teď vlastně v Sušici vyrábí?

Solodoor v současnosti vyrábí asi 13 tisíc dveří a více než šest tisíc zárubní měsíčně. Zaměstnáváme 200-220 lidí v kombinaci dvou- a třísměnného provozu. Roční obrat firmy je 320 milionů korun a určitě porosteme. V příštích letech očekáváme zhruba desetiprocentní meziroční nárůsty a s tím bude souviset i rostoucí počet zaměstnanců.

* Skupina Solo vlastní také bývalou sirkárnu, jejíž technologii odprodala do Indie. Na jejím místě mělo vyrůst obchodní centrum, ale projekt vzbudil odpor a zasekl se návrhem na zapamátkování některých budov. Co to pro vás znamená?

Pro nás to je mimořádně nepříjemná situace. Našli jsme developera, který měl s tím místem plány. Chtěli jsme peníze z prodeje použít na technologický rozvoj Solodooru. Jenže pak převážily hlasy proti výstavbě a my jsme museli hledat peníze jinde. Navíc to škodí i našemu jménu. Našli jsme silného partnera a slíbili mu, že tady může uskutečnit svůj projekt, protože město proti tomu zpočátku nic nemělo. Pak se ale situace obrátila. Věřím, že to jednou uskutečnit půjde.

Fakta

Martin Dozrál

- 37 let, absolvent VOŠ obchodní, obor ekonomicko-právní činnost - celý profesní život pracuje ve skupině Solo, původně jako finanční analytik, posléze jako člen managementu různých společností patřících do této skupiny. Rok strávil v Rumunsku v dceřiné firmě Solodooru - s rodinou žije v Brně, v Sušici tráví většinu pracovního týdne

Solo a Solodoor Společnost Solodoor vznikla v roce 1997 jako nástupnická organizace Dřevařské výroby Sušice z původního podniku Solo Sušice. Současní vlastníci přišli do firmy na přelomu let 2001 a 2002. Jedná se o brněnskou investiční skupinu, která vlastní mimo jiné společnost Solo Matches and Flames, právního nástupce Solo Sirkárna.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě