logo Silvarium tisk

Cílem projektu je vysázení 10 milionů stromů do pěti let. A k tomu následná péče o ně. Co Čech, to jeden strom.

Ministerstvo životního prostředí ve středu dopoledne spustí dotační program, který umožní každému jedinci žádat o peníze na výsadbu stromů. K dispozici je 100 milionů korun, žádosti bude možné posílat od 14. října.

V Česku existuje několik projektů, které se soustředí na výsadbu stromů na veřejných místech. Teď ale přichází ministerstvo životního prostředí s částkou 100 milionů korun, kterou podpoří celonárodní projekt s názvem Sázíme budoucnost, za kterým stojí Nadace Partnerství.

"Cílem je vysázet do pěti let mimo les 10 milionů stromů a následně se o ně postarat. Za každého občana naší země tedy jeden strom. Výsadba stromů významně přispívá k adaptaci na změnu klimatu, čistšímu ovzduší, podporuje zadržování vody v krajině, snižuje erozi půdy," avizuje ministr životního prostředí Richard Brabec.

Celý článek najdete zde.

Komentáře  

+8 # Starý 2019-10-04 09:18
Stačilo by jen udělat revizi náhradních výsadeb za zábor ZPF, za kácení, z pozemkových úprav a dalších titulů. Těch výsadeb je mnoho, ale málokterá se dožije více jak 7-10 let.
V lesích to musí být i 100 let.
Ale nejde jen o to, jde o náklady na jeden strom, které jsou dotovány hromadně od státu, z obecních rozpočtů a jiných titulů a dle mého porovnání se pohybují od 350 do až 12000 Kč na jeden strom.

COŽ TAKTO POMÁHAT PŘI STEJNÝCH ČÁSTKÁCH V LESÍCH ,,,,
+11 # Máchal 2019-10-04 08:26
Dobrá myšlenka, a na spoustě např. obcí už to dávno pochopili, že jen kácet veřejnou zeleň nestačí, a že je pak ten veřejný prostor prázdný, mrtvý a v létě rozpálený. Takže příspěvek na dobrou věc. Toho, že to hromadně třeba v takové obci pro nezájem nepřežije, bych se zas tak nebál, lidi si všímají.
Co mi ale teda nevychází, jsou ty počty. 100 mil / 10 mil = 10 Kč na strom?
Jen mám obavu, aby to zas nevysálo pár vykuků.
+4 # Vladimír Pelíšek 2019-10-04 09:11
Výborná myšlenka. Jde o půdu mimo les, které máme příliš a je z nemalé části nevyužitá. Je to dědictví dávno minulého extenzivního zemědělství. Dnes tuto půdu nepotřebujeme, zato z důvodu stabilizace klimatu a dočasného odlesnění desítek tisíc hektarů z důvodu odumřelých smrkových plantáží zoufale potřebujeme zvýšit lesnatost.
V klimaticky příznivých podmínkách (např. jen z větší části podhorský až horský okres Vsetín má podle údajů z roku 2001 přes 1200 ha takzvaných lesin - sukcesí spontánně zarůstajících nelesních stanovišť) proces návratu lesa stejně už probíhá. Teď půjde hlavně o to, pomoct návratu lesa. A pohlídat si, aby to neskončilo nejen u nějakých spekulantů, ale ani u smrčků v řadách, jako poslední větší zalesňovací kampaň v 90.letech, protože pěstovat palivo do kamen asi účelem této akce není.
+3 # Starý 2019-10-04 09:20
Teď s vámi souhlasím.
+3 # Máchal 2019-10-04 10:36
Směřoval bych to cíleně přímo na veřejné plochy intravilánů obcí, případně podél polních cest atd. Vysloveně stromy do obcí a jednotlivé stromy nebo stromořadí. Vejde se tam toho až až za spoustu peněz a přinese do obcí a krajiny hodně muziky. Už i zakládání extenzivních sadů na soukromých pozemcích by mohlo vzbuzovat určité pochybnosti o účelu. Plošnější výsadby ke zvýšení lesnatosti by sežraly těch peněz hodně a myslím že tahle akce není o suplování funkcí lesa a zvýšení lesnatosti, ale o podpoře rozptýlené zeleně, zlepšení prostředí v obcích a rozčlenění krajiny. Ostatně plošných výsadeb lesnického typu nás čeká i bez toho až kam.
+8 # schutzmeister@iex.cz 2019-10-04 11:42
Když si to dobře přečtete, jde o městslou zeleň. Žádná "nelesní stanoviště".
U té, pokud to nesází parta vykuků na obci za těžký dotace, je největší problém přežití "údržby" plochy. Aspoň jak to vidím u nás.
Nadšenci před domem sází po několik let na stejné místo různou zeleň. Obloží kameny, dají kůl, ale při každém sečení ji maníci s obce přejedou traktorem a kameny odvezou. Místo je vhodné, jen se nehodí pro traktor....
Většinu zeleně nasázeli dobří lidé a zdarma, ale ještě před érou " pravidelné údržby trávníků ".
+8 # schutzmeister@iex.cz 2019-10-04 12:03
Cituji Vladimír Pelíšek:
Dnes tuto půdu nepotřebujeme,

Jasně, že jí nepotřebujeme. 70% ovoce a zeleniny dovezeme / dnešní Ruďas /, polovinu masa, skoro všechny vejce, víno, rejži, ryby....
Zatímco dřív na týhle "nepotřebný" půdě pásl každej husy, měl pár švestek a jabloní, ořech a zajíce s bažanty, dneska si zajde do Teska....
To samý s teple - bude dražší - Greta nám zdraží plyn a elektriku. Dřív zajel každej s žebřiňákem na dříví....
Bych nikdy nevěřil, co na mé zahradě s "jedlým jedlým lesem" naroste palivovýho dřeva pařezením mirabelek a jasanů....Když je dobrý zápoj v sadu, roste to jak čert.
+2 # Vladimír Pelíšek 2019-10-04 14:40
S tím souhlasím, sám pěstuji kdeco. Tady jde ale o jiný problém.
Ani kdybychom se rozhodli být potravinově zcela soběstační (nebo se dokonce stát významným exportérem), nepotřebujeme zdaleka tolik zemědělské půdy různé bonity, kterou dneska máme.
ČR má tuším dosud nejvyšší podíl zornění v Evropě a i pokud jde o pastviny a další nelesní pozemky, větší část jich ani s nejlepšími úmysly nebudeme schopní využít. Je to pozůstatek minulosti, extenzivního pěstování polních plodin a chovu dobytka, kdy byly mezitím vyšlechtěny výrazně odolnější či výkonnější druhy nebo odrůdy.
Opravdu není důvod, aby byl sečen kdejaký úhor a ještě se na to čerpaly dotace, pokud ho nikdo nevyužívá a využívat v plánu nemá jako pastvinu nebo ornou půdu. K čemu?
Požadavky stabilizace klimatu, ochrany před erozí apod. jsou dnes mnohem naléhavější.
Sukcesi lesa stejně nelze zastavit, a naopak je cenná tím, že na daných místech vznikají často přírodně cenné porosty, ne zahrady či parky odpovídající dobovým představám, co je "ekologické".
Můžeme mít klidně podíl lesa 50%, aniž bychom trpěli tím, že nebudeme mít kde pěstovat plodiny k obživě, pokud se tak rozhodneme.
+5 # schutzmeister@iex.cz 2019-10-04 11:51
Jasně, že jde o pár vykuků.
Největší problém se zelení mimo les a divočinu, je, pokud můžu soudit "údržba".
To, co předvádí správa silnic a železnic je spíš jak řádění černé ruky - kam se dostanou a nevykácí zcela, vegetaci natolik poničí, že do pár let odchází.
K zblití. A obecní "údržba", sice možná o level lepší ale stále ničivá.To různé tvarování a přiřezávání....
Omlazení starých stromů.....
Je to asi v tom, že dřív měl každej zahradu a věděl, co se dá a co ne. Dneska každej jen čumí na net a jinak má ruce obě levý.
I to sečení příkopů.... Co tam dřív rostlo bylin... Dřív se dalo kolem příkopu sadit a rostlo. Dnes to přejede mulčovací fréza i tři metry od příkopu. Jen tak s pesíru.
+8 # Sanjasin 2019-10-04 06:47
Takže na pozemky zbytečných skladišť a obchoďáků?
+1 # Hroch 2019-10-03 20:26
,,Mimo les"?
+3 # zelení hájové 2019-10-03 17:22
A lesy hynou dál...
+6 # schutzmeister@iex.cz 2019-10-04 12:14
Cituji zelení hájové:
A lesy hynou dál...

Otázka je ptát se, proč "hynou dál".
Protože krom suchých borovic vidím v letošním roce ještě jiné "dění". Náletové cca dvacetileté smrčky v hloučcích mají letos přírůst, jak kavkazký jedle - dlouhý, hustý jehlice - to samý staletý smrky v soliterním stavu. Javory a třešně letos mimořádný tloušťkový přírůst - vláhy tak akorát a teplo. Dubové zmlazení kam se podívám krásně odrůstá....
Takže bych až tak nezevšeobecňoval.
+4 # Vladimír Pelíšek 2019-10-04 14:42
Záleží, odkud jste. Jsou v ČR místa, kde spadlo 120% průměru, ale také místa, kde nespadlo ani 50%. Ta bohužel převažují.
I pokud bude roční úhrn srážek do budoucna stejný, jako býval sto let předtím, nebude to stačit, pokud dál porostou teploty.
+4 # Vladimír Pelíšek 2019-10-04 14:45
K tomu ještě příklad: třeba pobřeží Jaderského moře od Dubrovníku na jih má přes 2000 mm srážek za rok, což je víc, než kterákoliv lokalita v ČR. A v nedaleké Boce Kotorské je to dokonce něco kolem 4500 mm. A dokonce i polopouštní oblasti Sicílie nebo Kréty mají srovnatelně srážek, jako střední polohy ČR.
Jenže pokud je tam o 5 a více st. C vyšší průměrná teplota než u nás, tak to prostě nestačí.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě