Soudobá těžká užitková vozidla koncipovaná pro specifické přepravy vytěženého dřeva tvoří samostatnou kategorii transportu. Zvládají bezpečný převoz z místa dobývání v hloubi lesa až k průmyslovému zpracování v dřevařských závodech vzdálených od lesa desítky i stovky kilometrů. Tedy ve velmi proměnlivých podmínkách.
Zatímco v lese se technika musí vyrovnat s nároky terénního provozu (a někdy hodně těžkého), po zbytek cesty, již mimo terén, pak zase s diametrálně odlišnými požadavky jízdy po komunikacích včetně dálnic.
Kraloval pan Präsident
Hvězdou veletrhu Elmia Wood 2017 ve Švédsku byla Tatra Phoenix v limitované edici Präsident s nástavbou pro svoz těženého dřeva. Nejvýznamnější evropské výstavy v oboru se automobilka účastnila jako výrobce vozidel ve spolupráci s výrobcem přípojných vozidel Umikov, ale i regionálním dealerem Cordestam Maskin a nakonec i Serviscentrem Vysočina, zaměřeným na lesnictví. Edice ke 120 rokům výroby automobilů v Kopřivnici je v tomto případě vybavena nástavbou Umikov NKD 15 s klanicemi nastavitelnými podle typu nákladu, na zádi ustaveným ramenem Loglift 140 Z 95 od společnosti Contsystem a třínápravovým přívěsem Umikov PN 3.24 s nastavitelnými klanicemi. Tatru zdobí temně rudá metalíza a lesklé černé prvky, logotyp Präsident ve zlatém laku a historizujícím písmu na masce i dveřích, rámeček kruhového loga na masce. Nárazník, postranní kryty, schůdky, kryty zpětných zrcátek, aerodynamické prvky jsou v rudé metalíze. Sedadla jsou čalouněna kůží, multifunkční volant má kožený potah. Vozidla s nedostižnou průchodností terénem jsou k dispozici se znakem náprav 4×4, 6×6 a 8×8. Volit lze krátkou denní i prodlouženou lůžkovou budku řidiče, motory MX-11 o největším výkonu 291 a 320 kW nebo MX-13 o výkonech 300, 340 či 375 kW. Převodovky ZF lze volit buď EcoSplit s přímým řazením, nebo samočinné AS-Tronic.
Arocs je lesa pán
Jakkoli trojcípou hvězdu nosí desítky typů užitkových vozidel, pro lesnictví je vhodná jen část sortimentu. Z ní pak zejména řada Arocs koncipovaná pro stavební provoz. Řada je stavěna v celkových hmotnostech 18 000 až 42 000 kg, se všemi verzemi budek řidiče, jednotně instalovanou samočinnou převodovkou PowerShift 3 (8/12/16 stupňů), elektronicky řízeným rozjezdem do stoupání, volit lze pro lesnictví naprosto ideální soustavu TRK (turbospojka s retardérem), nesmírně usnadňující pohyb vozidla v těžkém terénu. Nedostižně poslouží zejména na povrchu se zhoršenou adhezí při rozjezdu do svahu a k bezpečnému sjíždění klesání bez použití provozních brzd. Nechybí možnost kapalinového pohonu kol přední nápravy s motory v nábojích kol, aktivovaného stiskem tlačítka i za jízdy. Výrobce poskytuje možnost volit nejen bubnové brzdy, ale i soustavy kombinované či kotoučové. Pérování lze vybírat od klasiky s listovými pružinami přes kombinace až po soustavu se vzduchotlakými měchy.
Rozhodujícím prvkem je ojedinělá šíře sortimentu a parametry motorů. Tvoří ji nejmenší OM 936 o objemu 7700 cm3, poskytující 175 kW/1000 Nm, 200 kW/1100 Nm, 220 kW/1200 Nm, 235 kW/1300 Nm, 260 kW/1400 Nm, větší agregát OM 470 o objemu 10 700 cm3, disponující 240 kW/1700 Nm, 265 kW/1800 Nm, 290 kW/1900 Nm a 315 kW/2100 Nm; nejžádanější OM 471 o objemu 12 800 cm3 a výkonech 310 kW/2100 Nm, 330 kW/2200 Nm, 350 kW/2300 Nm a 375 kW/2500 Nm a na vrcholu figurující OM 473 o objemu 15 600 cm3 ve výkonech 380 kW/2600 Nm, 425 kW/2800 Nm a 460 kW/3000 Nm. Podélně uložené kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce se vstřikováním paliva common-rail velmi vysoextra kotlakou soustavou X-Pulse s rezervou plní normu Euro 6.
King of the road
Ikonická švédská automobilka Scania sídlí více než sto let v dnes již sedmdesátitisícovém Södertälje, satelitním příměstí Stockholmu, v krajině hustě zarostlé rozsáhlými lesy. Nepřekvapí proto, že prakticky od začátku výroby (v roce 1911) v sortimentu Scanie stála v popředí vozidla stavěná na míru specifickým potřebám dopravců těženého dřeva.
Lesy ve Švédsku jsou promrzlé a zasněžené,
v Jižní Americe zase prašné a rozpálené. V Södertälje i v Sao Paulu proto Scania vyrábí špičkovou techniku pro všechna tato prostředí, tedy také s pohonem všech kol. Drtivá většina uživatelů zná a využívá techniku se standardními znaky náprav, protože při nasazení v lese hrají podstatně větší roli například možnosti a množství výstupů točivého momentu (PTO) pro nejrůznější způsoby pohonu nesených nářadí, v lesnictví především různých typů jeřábových manipulačních ramen. Ta jsou zcela nezbytnou součástí výbavy v dřevařském oboru. A Scania proslula komplexností sortimentu výstupů PTO s nejlepší funkčností a variabilitou odebíraných výkonů a forem vazby na motor, spojku, převodovku.
Stejně tak ale zaujala pevné postavení v automobilovém průmyslu díky nesmírné variabilitě podvozků se všemi obvyklými znaky náprav od sedlových tahačů návěsů 4×2 či 6×2 nebo 6×4 až k těžkotonážním speciálům schopným poskytovat až extrémní
průchodnost terénem díky znaku 8×6 nebo 8×8. Právě schopnost pohybu v terénu je vysoce ceněným parametrem značky, kterou provází pojmenování King of the Road, král silnic.
Třešnička v modré metalíze
Nizozemská automobilka DAF (Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek) prodává v celém světě užitková vozidla střední a těžké hmotnostní kategorie, a to stále úspěšněji. Poslední generace získala titul vá. Zadní nápravy lze volit se stálým převodem 2,05:1, který při 85 km/h váže otáčky motoru 1000–1040 1/min.
Bavorská bytelnost
MAN Nutzfahrzeuge vyrábí užitková vozidla a autobusy. První vznětový motor MAN vyrobil roku 1897 Rudolf Diesel v Augsburgu a z malé strojírny se postupně stal významný mnichovský podnik s dalšími závody v Rakousku, Polsku, Turecku, Mexiku a centrálou i hlavním závodem v Mnichově. Sortiment tvoří lehká užitková vozidla TGE (přejmenovaný VW Crafter) o celkové hmotnosti 3000–5000 kg, řada TGL do 12 000 kg celkové hmotnosti, střední řada TGM v rozpětí 12 000 až 18 000 kg, těžká Truck of the Year 2018. Je obdivuhodné, že firma dokázala za několik měsíců důsledně inovovat celý široký výrobní program: všechny motory, hnací řetězce, podvozky, budky řidiče i jejich kabiny, řídicí elektronické soustavy a v neposlední řadě i poskytované služby! Ozdobou této rozsáhlé práce byla třešnička na dortu: sjednocení velmi efektního vnějšího designu do jednotných linií v krásné modré metalíze.
Do služby u dřevařů směřuje především těžká řada XF. Její robustnost a schopnost transportovat těžké náklady a zvládat i terén vytvářejí nejlepší předpoklady k tomuto určení. Užívá motory MX-11 a MX-13 se zdvihovými objemy 10 800 a 12 900 cm3, které poskytují široké spektrum výkonů/točivých momentů. Menší MX-11 typu 300 má 220 kW/1350 Nm, 340 má 250 kW/2500 Nm, 370 má 270 kW/1900 Nm, 410 má 300 kW/ 2100 Nm, 450 má 330 kW/2300 Nm, motor MX-13 typu 430 má 315 kW/2300 Nm, 480 má 355 kW/2500 Nm a 530 má 390 kW/2600 Nm, plní limity Euro 6. Pozornost zaslouží odlehčovací výfuková brzda MX. Na motoru MX-11 dosáhla 340 kW, na motoru MX-13 až 360 kW. Poslední verze samočinných převodovek TraXon je 12stupňová, na přání 16stupňoKlanicové řada TGX od 18 000 kg výše pro dálkovou dopravu a TGS od 18 000 kg pro distribuci, komunální služby, stavebnictví či lesnictví. Dnes je značka částí gigantu Volkswagen spolu s automobilkou Scania, jihoamerickým výrobcem autobusů a užitkových vozidel VW, evropskými autobusy i autokary Neoplan a MAN.
Značka zaslouží ocenění za průkopnictví v řešení pohonu kol přední nápravy. Jakkoli sám princip nepřináší žádné novum a navíc jej po letech váhání dnes již uplatňuje drtivá většina výrobců vozidel, zásluha za jeho prosazení přísluší bavorským konstruktérům. MAN jej totiž uplatnil jako první sériově jako součást volitelné výbavy. Jedná se o pohon kol přední nápravy hydraulickými motory vestavěnými do nábojů kol s čerpadlem tlakového média poháněným od výstupu točivého momentu (PTO). Aktivace je krajně jednoduchá – stiskem tlačítka. Malý velký Unimog
Obratný univerzální nosič nářadí ve verzi U 530 je dvounápravové kompaktní vozidlo se znakem náprav 4×4 o celkové hmotnosti 16 500 kg. Pohání jej vpředu podélně uložený kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový šestiválec OM 936 o objemu 7700 cm3 a největším výkonu 220 kW s točivým momentem 1200 Nm, plnící s rezervou limity normy Euro 6. Převodovka je elektronicky řízená osmistupňová samočinná ZF. Vnější rozměry 6200 × 2300 × 2970 mm, rozvor náprav 3900 mm, objem nádrže paliva 200 l, nádrže AdBlue 25 l, největší formát volitelného obutí 495/70 R 24.
Největší svaly má Volvo
Švédské Volvo vneslo do světa těžkých užitkových vozidel, zejména stavebních a pro lesnictví, některé unikátní a průkopnické prvky. Především vyvinulo a sériově vyrábí FH 16 750 Euro 6 s přeplňovaným vznětovým řadovým šestiválcem D16K o objemu 16 100 cm3, největším výkonu 552 kW/1600–1800 1/min a s největším točivým momentem 3550 Nm/950 až 1400 1/min. Mimořádně zdařilým prvkem je také samočinná dvouspojková 12stupňová převodovka I-Shift DC, která má dokonce samostatný software pro strategii řazení v distribučním, terénním či dálničním provozu. Mezi technické unikáty však patří i degresivní elektrický posilovač řízení Volvo Dynamic Steering, bezkonkurečně efektivní a přesný zejména při obtížném manévrování v terénu. Podobně ojedinělým prvkem je nezávislé zavěšení kol přední nápravy na příčných ramenech. Přináší nesrovnatelně lepší jízdní vlastnosti v terénu, ale i na komunikacích dálničního typu. U vozidel s dvojitou nápravou je k dispozici zvedání poháněné nápravy stiskem tlačítka. Jakmile je vozidlo naloženo/zatíženo, náprava se samočinně spustí a připojí. Dodejme však, že výrobce má v sortimentu pro skutečně obtížný terén (například pro sklápěče provozované v povrchové lomové těžbě surovin) samostatnou řadu FMX.
Do celé Evropy z Lyonu
Když před pěti lety začala všechna užitková vozidla Renault Trucks vyjíždět z montážních závodů v úplně novém designu, vyvolalo to značné překvapení a všeobecný respekt. Totální přestavba se dokonale osvědčila.
Nejtěžší vozidla mají k dispozici skvělý odolný a výkonný motor DTI 13, podélně uložený kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový šestiválec o zdvihovém objemu 12 800 cm3 (vrtání a zdvih 131×158 mm). S rezervou plní limity exhalační normy Euro 6 při využití technologie SCR se vstřikem katalytického činidla AdBlue. Poskytuje největší výkon 324/353/382 kW a točivý moment 2200/2400/2550 Nm vozidlům o celkové hmotnosti 18 000/19 000 až 26 000 kg, v soupravách pak hmotnost dosahuje až 40 000–60 000 kg. V kategorii lesnické techniky však slouží i lehčí motor DTI 11 o objemu 10 800 cm3 a výkonech 279/316/338 kW.
Podstatné však je, že právě pro zvlášť těžkou práci i mimo zpevněné komunikace nabízí specifikaci Xtrem o celkové hmotnosti až 34 000 kg s robustním rámem, zesílenými podélníky, převodovkou Optidriver Xtrem se softwarem pro zvláště těžký terénní provoz, zesíleným pérováním, ocelovými nárazníky, závěry všech diferenciálů a odlehčovací brzdou Optibrake+.
Vlastní cestou i do lesa
Iveco má kořeny rozprostřené z Itálie do Německa, Francie, Česka či Španělska a dalších zemí. Lesnická vozidla jsou stavěna na bázi řady Trakker, která se proslavila i skvělými výsledky v rallye Dakar. Mají nejlepší předpoklady pro efektivní a spolehlivé působení mimo zpevněné komunikace, jelikož robustní rámy tvoří nosníky tloušťky 7,7 mm, v zesíleních až 10 mm. K dispozici jsou tři verze trambusové budky řidiče, samočinné převodovky Eurotronic nebo 16stupňové převodovky ZF Ecosplit 4 s přímým řazením a posilovačem servo-shift.
Hnací agregáty pro Iveco vyrábí strojírna FPT Industrial, motorářská divize kolosálního gigantu CNH Industrial. Motory Cursor o objemu 7790 cm3 poskytují 228 kW/2400 1/min, 243 kW/2400 1/min, 265 kW/2400 1/min, motory o objemu 12 880 cm3 pak 302 kW/1900 1/min, 332 kW/1900 1/min a 368 kW/1900 1/min. Točivé momenty činí 1300, 1400, 1500 Nm, respektive 2100, 2200 a 2300 Nm. V očistě výfukových plynů technologií SCR only na úroveň Euro 6 se Iveco vydalo vlastní cestou a do sériové výroby ji uvedlo jako první. Je samozřejmé, že výrobce nabízí podvozky v kompletním sortimentu znaků náprav, od nejjednodušších tahačů 4×2 po těžké sklápěče 8×8 s tím, že nechybí ani verze ostatní, jako je 6×6 nebo 6×4. Pro práce v lese vozidla samozřejmě vybavuje nakládacími rameny, instalovanými buď za budkou řidiče (pokud rameno stačí k manipulaci v rozsahu návěsu), nebo na konci rámu nákladního vozidla tak, aby délka ramene zahrnovala i prostor přívěsu.