Dvojnásobná výroba, přitom méně zápachu a hlučnosti. To je cíl papírny Mondi ve Štětí na Litoměřicku. Firma plánuje velké rozšíření svého závodu. Uskutečnění těchto velkých záměrů závisí na posouzení jejich vlivu na životní prostředí. Pokud papírna získá potřebná povolení, tak se do deseti let výrazně změní.
„Nárůst je postupný. Ze současných zhruba půl milionu koncových výrobků až na úroveň jednoho milionu tun," popisuje mluvčí společnosti Mondi Jan Koubský plánovaný nárůst roční výroby papíru.Součástí změny by byla i obměna vybraných technologií. „Například výměna regeneračního kotle a vápenné pece. V řadě případů emisní koncentrace, emisní limity, které budeme muset splnit, budou na úrovni padesáti procent současných hodnot. To znamená, že půjde o 100% zpřísnění v některých hodnotách."Zmizí s novou technologií zápach, na který si Štětští stěžují?Výměna 40 let starého regeneračního kotle a dalších systémů podle Jana Koubského zmírní zápach, na který si obyvatelé dlouhodobě stěžují a také sníží hlučnost závodu.„Určitě s novým zařízením přichází větší spolehlivost, lepší provozní parametry, nižší emisní parametry, větší efektivita."Změny, kterých by se obyvatelé Štětí velmi rádi dočkali, zatím ale nejsou jisté. „V tuhle chvíli není projekt schválen. Začali jsme velmi brzy s povolovacími procesy. Právě proto, že povolování tak velkého komplexu dílčích věcí trvá dlouho," vysvětluje Jan Koubský.Do dalších osmi až deseti let by se pak měly postupně za plného provozu dokončit všechny stavební úpravy, které, jak papírna uvádí, nepřesáhnou hranice současného areálu.Modernizace papírenského závodu by znamenala i nové pracovní příležitosti. To velmi vítá starosta města Štětí Tomáš Ryšánek z ČSSD.„Máme tady do budoucna příslib, že ten podnik bude fungovat, a že bude fungovat lépe. To je samozřejmě pro tenhle region zásadní záležitost, protože, kdyby tady nebylo Mondi, tak je tady obrovská armáda nezaměstnaných, který by neměli kam jít. My víme, že v současnosti má Mondi asi 800 zaměstnanců s těmi svými "dceřinkami", které tam jsou, ale jsou stovky zaměstnanců firem, které pro ně dělají."I přes modernizaci provozu bude možná problémem navýšení dopravyJediné, na co Tomáš Ryšánek upozorňuje, jsou negativní dopady navýšení dopravy. Ta je podle něj už v současnosti velkým problémem, který ničí silnice a hlavně zvyšuje prašnost a tím pádem i zhoršuje životní prostředí lidem.„Já doufám a věřím v to, že v tomhle by měla pomoci rekonstrukce mostu, kterou plánuje Ústecký kraj. Čili než se Mondi podaří zrealizovat všechny záležitosti, které plánují, tak do té doby už by mohl být ten most zrekonstruovaný a většina těžké dopravy by se mohla přesunout tímto směrem."Ústecký kraj už má vysoutěženou firmu, která hlavní spojnici přes Labe ve Štětí opraví, ale zatím stále připravuje projektovou dokumentaci. Kdy by mohly opravy začít, to zatím kraj neví.