Autor: Jiří Novotný
Rubrika: Trhy & ekonomika
Váš podnik obhospodařuje 1,356 miliónu hektarů lesů, 52 procent všech, které v Česku jsou. Co říkáte názoru ministra zemědělství Petra Gandaloviče, že část státních lesů by se v budoucnu mohla zprivatizovat?
Pan ministr je pravicový politik. Uvažuje-li o určité formě privatizace, někdy po roce 2010, je to jeho vize. Předcházet tomu ale musí seriózní odborná diskuse, která vyústí v přijetí dlouhodobé koncepce a nového zákona o státních lesích. Bylo by jistě chybou připustit, aby lesy byly pouze zdrojem zisku a opomíjela se jejich nezastupitelná ekologická funkce a široká škála veřejnosti prospěšných funkcí.
VLADIMÍR DOLEJSKÝ, POVĚŘENÝ ŘÍZENÍM STÁTNÍHO PODNIKU LESY ČR, ŘEKL PRÁVU:
* V čele Lesů ČR (LČR) se za posledních pět let vystřídalo pět generálních ředitelů a nyní ministerstvo zemědělství (MZe) po rezignaci Jiřího Holického hledá ve výběrovém řízení opět nového šéfa. Lze vůbec za této situace mluvit o koncepčním řízení?
To rozhodně nelze. Náš management se teď zabývá pouze operativním řízením s cílem zajistit odpovídající hospodářský výsledek. Doufáme, že po Novém roce se funkce ujme nový generální ředitel, vybavený potřebnými pravomocemi a jasnou koncepcí, kterou bude schopen naplňovat.
* Předchozí šéfové LČR si vylámali zuby na nekonečných sporech o tendry, které podnik vypisuje na těžbu dřeva. Ani ty nynější smlouvy na lesnické práce na roky 2008 až 2010 nebudete moci uzavřít dříve, než antimonopolní úřad rozhodne o námitkách neúspěšných uchazečů. Nezastaví to těžbu?
Těžba se nezastaví. Dřevařské závody mohu ujistit, že zdroje dřevní suroviny, jimiž disponují LČR, budou k dispozici. K podpisu máme už připraveno 41 smluv na dodávání lesnických činností a 33 smluv na lesnické činnosti. U dalších smluvních územních jednotek musíme vyčkat na řešení podaných námitek. V těžbě dříví jsme připraveni i na krizovou variantu. Pro první čtvrtletí 2008 se nabízí možnost prodloužení smluv s našimi dosavadními partnery uplatněním opce. Máme i další pojistky, jak dostat dříví rychle na trh. Třeba i prostřednictvím tzv. francouzské dražby, kdy se prodává dříví nastojato, což jsme připraveni v nutné míře zrealizovat.
* Čtyřletý spor mezi LČR a soukromými dřevařskými firmami mělo ukončit memorandum o principech hospodaření se státním lesním majetkem do roku 2010, podepsané letos 27. června. Cítíte nějaké zlepšení?
Částečně ano. Je ale politováníhodné, že Konfederace lesnických a dřevařských svazů, jež memorandum zastřešila, nedokáže celý proces lépe koordinovat a zajistit stabilitu, jejíž absence je bolestně cítit na obou stranách. Každý účastník tendru má jistě právo podat na jeho průběh či výsledek námitku k ÚOHS. Nicméně často jde o jasnou obstrukci. Námitky se totiž opakují a firmám musí být dopředu jasné, že nemohou úspět.
* Umí ale vůbec stát s lesy dobře hospodařit?
Lesy ČR jsou strategickým podnikem. Je jim svěřen majetek, jenž patří k unikátním z hlediska hospodářského, společenského a v širším smyslu i bezpečnostního. Majetek LČR je odhadován na 70 miliard korun, ale vezmeme-li v úvahu význam lesa pro přírodu a společnost, pak to může být až 700 miliard korun. Problémem ovšem je zastaralá právní forma našeho státního podniku, řídící struktura a nemotivovaní zaměstnanci. Řada neúspěšných interních reforem uvrhla Lesy ČR do stavu blízkého chaosu a strnulosti. Odsouvá je to do nedůstojné role pouhého zdroje suroviny, který si navíc neví sám se sebou rady.
* Co máte konkrétně na mysli?
Lesy ČR dosud nedokáží přinášet adekvátní hospodářský výsledek přes jedinečný potenciál, jímž disponují. Vše funguje na bázi statické správy majetku. Náš podnik zatím nedokázal zřetelně reagovat na vznik krajů. Schází i systém inovačních center a lepší koordinace s vědeckovýzkumnými pracovišti. Organizace státních lesů tak nesehrává tolik žádoucí roli metodického lídra v hospodaření s lesy. Ke zlepšení stavu jsme připravili podnikatelskou koncepci LČR do roku 2010, která počítá se zásadní reorganizací státního podniku. S touto vizí jsme letos v květnu na půdě Sněmovny seznámili poslance - členy zemědělského výboru, i širokou skupinu odborníků. Mám také k dispozici návrh speciálního zákona o státních lesích. Teď jde o to, aby náš zakladatel rozhodl, zda a jak potřebnou reformu provést.
* Jaká je podle vás budoucí optimální podoba LČR?
Vzorem nám může být buď rakouský model státem stoprocentně vlastněné akciové společnosti, který upřednostňuji, nebo bavorský model přeměny státních lesů ve veřejně prospěšnou společnost. Bylo by přitom nemoudré nesvěřit některá dnešní zadání Lesů ČR, která je zbytečně zatěžují, do rukou soukromého sektoru.
* Lze vůbec realizovat dlouhodobou strategii, když na ni mají vládní a opoziční politici zcela opačné názory?
Velice těžko. Vládní i opoziční strany přitom disponují řadou odborníků, kteří by si měli u kulatého stolu záměry důkladně prodiskutovat a dospět k potřebnému konsenzu. Dnes už všichni vědí, o co tady jde. Vlak nám ujíždí a je nejvyšší čas začít jednat, aby se LČR zařadily tam, kam svými možnostmi dávno patří - mezi nejlepší organizace státních lesů v Evropě.