Ukotvení lesních mateřských škol v české legislativě prosazuje Asociace lesních mateřských škol. Pražskému patriotu to zástupkyně asociace řekly po skončení mezinárodní konference Jurta na jedné lodi (konala se na lodi Niké / Cargo Gallery zakotvené na nábřeží Edvarda Beneše u Čechova mostu), která byla zaměřená na důležitost vzdělávání.
Ministerstvo školství v současné době vede rejstřík mateřských škol, Asociace lesních mateřských škol prosazuje také zavedení rejstříku lesních školek. S tím, aby parametry byly přizpůsobeny charakteru lesních školek, tak, jak dnes fungují. Tedy, aby například podmínkou zřízení a provozu lesní školky nebylo mít budovu. „To je drahé a neefektivní," uvedla pro náš portál Magda Kvítková z asociace.
Zařazením lesních školek do rejstříku, tedy pod křídla státu, by bylo i to, že rodiče by už neplatili „školkovné", které tam nyní činí i kolem šesti tisíc měsíčně, na což ne každý rodič má. Filozofií lesních školek je to, že děti jsou v přírodě a jsou vzdělávány. „Pro ministerstvo školství je důležité, aby děti rozvíjely cíle dané Rámcovým vzdělávacím programem. V lesních školkách se tak děje," řekla v projevu na konferenci předsedkyně Asociace lesních mateřských škol Tereza Valkounová.
Asociace chce změnit několik zákonů
Dodala, že v současné době asociace hledá cesty, jak změnit nejen školský zákon, aby znal pojem lesní mateřská škola, ale i zákon o veřejném zdraví a související předpisy, aby rozšířil způsoby, jak zajistit nebo doložit způsobilost k provozování výdejny jídla, stavební zákon tak, aby takzvaná kvadratura vzduchu zohledňovala délku času stráveného v interiéru a aby skromná zařízení lesních školek nebyla považována z stavby.
Asociace je i pro změnu lesního zákona – aby bylo možné na úseku pozemku s funkcí lesa budovat zázemí pro vzdělávání dětí. „Existuje zde obava, že změnou stávajících pravidel nutně dojde k rozvratu a poklesu stávající kvality mateřských škol. Jsme přesvědčeni, že tomu tak není," uvádí se v Memorandu pro lesní mateřské školy v ČR, které bylo adresováno českým státním institucím, podílejícím se na tvorbě a výkonu školské legislativy.
Vzdělávání v přírodě
„Vše nové a jiné, co lesní mateřské školy přináší, je zcela v zájmu dětí – menší skupina dětí doprovázená vždy dvěma pedagogy, základní vybavení a zázemí neslouží k dlouhodobému pobytu uvnitř, ale funkčně zajišťuje potřebný komfort dětí, program v přírodě naplňující cíle předškolního vzdělávání v čele s dětskou potřebou učit se životu, jaký je. Tyto parametry mateřské školy však současná legislativa nezná," je též – mimo jiné – uvedeno v memorandu.
Stávající vláda uvažuje o tom, že by zavedla poslední rok ve školce povinný – pokud by lesní školky nebyly v rejstříku, děti by tam rok před začátkem školní docházky nemohly být. Lesních školek je v České republice asi 120, v Praze jich je kolem desítky, kupříkladu Bioškolka Všudybýlek, Lesní klub Cestička, Čtyřlístek Praha-Petrovice, Ekoškolka Rozárka, Lesní mateřský klub Mezi stromy, Lesníček při MŠ Semínko, Dětský klub Šárynka, Lesní klub Tři údolí, V mechu a kapradí nebo Živé děti z. s.