NÁMĚŠŤ NAD OSLAVOU - Lesní škola je lepší, protože je v lese. Fůůj, to smrdí! To nesmrdí, to je medvědí česnek. Ta sova pálená je heboučká, sice vypadá tlustě, ale kdyby se oškubala, tak by to byla jen troška masa. A ten kůrovec ve smrku? To je jako by na vás skočil upír a vypil vám krev...
Ano, i takové sugestivní věty zazněly v pondělí a v úterý během dopoledne lesní pedagogiky, kterou pro osm tříd dětí z obou základních škol v Náměšti připravil vedoucí odboru Státní správa lesů a myslivosti Ing. Tomáš Sedláček z městského úřadu se svými spolupracovníky. O slavnostní začátek neobvyklého vyučování v přírodě se postarala myslivecká trubačka. K nastoupeným školákům zadula na louce za proslulým prohnutým bytovým domem v ulici Nad Příhořím, kterému v Náměšti nikdo neřekne jinak než „rohlík". A pak už se děti se svými učitelkami rozešly mrazivým dopolednem na vytyčenou trasu do městského lesa, kde na ně čekalo devět stanovišť. Důležité bylo kráčet podle plánku, kdo nepřekročil potok ani řeku Oslavu, ten se neztratil.
Zajíc naříká
Hned na prvním stanovišti na školáky čekala usměvavá sokolnice - se sovou. Byla to sova pálená, na kterou si mohly děti i sáhnout a pohladit ji. To bylo radosti a dojetí. Pohladit si mohly i různé druhy kožešin a třeba i paroží jelena či daňka. Na další zastávce rozpoznávaly podle čichu lesní byliny nebo pryskyřici. „To je lesní hrabanka? Fuj, to smrdí! Mně to voní!" lišily se výroky školáků. Podle zvuků pak někteří poznali kačeny, jeleny, divočáky nebo rochání daňka, které se často v říjnu nese celou Náměští z kralické obory. Jen to naříkání zajíce, kterého právě ulovila liška, nepoznal skoro nikdo.
Na dalším stanovišti se žáci dozvěděli leccos zajímavého o výchově lesa, o péči o mladé porosty, o prořezávkách a probírkách. Jinde poznávali druhy dřeva podle listů, plodů nebo semínek. A třeba si i vyrobili malý dřevěný přívěšek s razítkem v podobě lístku jako drobnou upomínku na neobvyklé vyučování. Na stanovišti obnovy lesa a zalesňování si děti mohly zkusit zasadit stromek. O něco dále se dozvěděly, že les má kromě produkce dřeva i funkci rekreační a je také důležitý i pro zadržování vody v krajině. Na posledním stanovišti se děti věnovaly dendrometrii, tedy měření výšky a tloušťky stromů. Dokonce jim bylo dovoleno přírůstovými nebozezy do kmene navrtat a zkusit si tak, jak lesáci určují věk stromů nebo jejich zdravotní stav.
Od počítačů do přírody
Akce lesní pedagogiky byla vlastně snahou vrátit děti od počítačů zpátky do přírody. Aby si vyzkoušely, co v lese mohou vidět, co tam mohou slyšet, co se v lese děje, jak se s lesem pracuje, jak les vychováváme, jak ho obnovujeme, co z něj získáváme, jaké z něj máme požitky. „Všechno je to zábavnou formou, kdy se prolíná výklad s praktickou ukázkou a hrou, aby si to děti vyzkoušely samy na sobě, což je pro ně snazší pro zapamatování," vysvětlil Ing. Sedláček, který akci pojal jako součást doprovodného programu letošní chovatelské přehlídky trofejí spárkaté zvěře pořádané od 23. do 26. dubna. „Myslivost se opět prolínala s lesařinou. My jsme podobnou akci pro děti v rámci přehlídky trofejí tady v Náměšti dělali už před pěti lety v menší míře v Oboře Kralice. I tentokrát byl zájem obrovský, včera tady bylo devět tříd, asi 190 dětí, dnes osm tříd a kolem 140 dětí. Musel jsem tím pádem oslovit kolegy, protože sám bych to nezvládl," přiznal Ing. Sedláček.
A jaký nejlepší žákovský výrok jsme v úterý dopoledne v náměšťském městském lese zaznamenali? „Ta sova je heboučká a fakt krásně pálená".