logo Silvarium tisk

Cyklisté se zatím po značené trase v Chráněné krajinné oblasti Brdy mohou vydat pouze k Padrťským rybníkům. Už letos by se měla síť cyklotras rozšířit až o sto kilometrů a nabídnout jezdcům také další části donedávna nepřístupného území.

K loňským sedmdesáti kilometrům přibudou letos v Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Brdy další desítky kilometrů značených tras pro pěší. Začít by se mělo s trasováním cyklostezek, jejichž rozšíření doposud bránila pyrotechnická očista území. A mohou jich vzniknout stovky kilometrů.

„Až na výjimky jsou silničky, kudy zřejmě povedou cyklotrasy, čisté," upozornil předseda Rady značení Klubu českých turistů (KČT) Karel Markvart. Zatím ojedinělou lokalitou, kam mohli lidé dojet v sedle kola, jsou Padrťské rybníky.

Liší se však názory na hustotu sítě cyklotras, představy se pohybují od 200 až do více než 400 kilometrů tratí pro milovníky jízdních kol. „Brdy jsou docela velké, ale není nutné, aby tam byla každá silnička speciálně vyznačena. Kloním se spíše ke zhruba dvěma stovkám kilometrů cyklistických tras. To by mělo stačit," podotkl Markvart.

Armáda postupně umožňuje přístup trasařům KČT do dalších zón, jakmile už tam nehrozí nebezpečí. „Na základě postupu pyrotechnické asanace je možné se značením pokračovat v dalších zpřístupněných částech středních Brd," potvrdila mluvčí ministerstva obrany Jana Zechmeisterová. Se zástupci CHKO, vojenských lesů i KČT je resort obrany v pravidelném kontaktu. Poslední schůzka se podle mluvčí uskutečnila začátkem února. Rozvoj Brd pod autoritou kraje

Turisté už také mají připravený návrh dalších stezek pro pěší. „Kromě okolí Jordánu, Toku a několika dalších lokalit už je středočeská část CHKO v podstatě zbavená munice. Předpokládáme, že letos vyznačíme dalších možná až sto kilometrů nových tras," řekl Markvart.

Podle jeho slov je však nyní podstatné, aby se našel zřizovatel tras pro cyklisty. Úkolu by se měla ujmout brdská destinační agentura. „Rádi s tím pomůžeme, ale není v našich silách je vytvořit, jde o velký projekt," vysvětlil zástupce KČT.

Nejen cyklostezky, ale i další akce ve znovuotevřené centrální části Brd by navíc nově měla zaštítit agentura pod hlavičkou Středočeského kraje. Projekt už schválila krajská rada.

„Cílem agentury bude samozřejmě rozvoj Brd podle potřeb turistů. Je to velmi zajímavé území s vysokým potenciálem. Vzhledem k charakteru přírody je potřeba oblast měnit citlivě, to znamená bez žádných divokých stavebních záměrů a megalomanských projektů," nastínil plány hejtmanství náměstek pro oblast bezpečnosti a cestovního ruchu Vít Rakušan (STAN). Agentura by měla začít pracovat v řádu měsíců. „Samozřejmě chci, aby to bylo co nejdříve, ale kromě nových stezek, s nimiž se může začít poměrně záhy, je třeba pro území připravit dlouhodobou analýzu," dodává Rakušan.

S kladným ohlasem se záměr vedení krajského úřadu setkal v Příbrami. „Tímto končí období sporů a nastává doba aktivní spolupráce," komentoval rozhodnutí příbramský starosta Jindřich Vařeka ( ANO ), který se jednání radních zúčastnil jako host.

„Mimo jiné jsem měl možnost tlumočit přání generálního ředitele Vojenských lesů a statků Josefa Vojáčka, aby kraj sehrál aktivní roli při založení destinační společnosti," uvedl Jindřich Vařeka.

Zapojit by se měly i další obce regionu, příbramská radnice nicméně nabízí kraji množství projektů zaměřených právě na cykloturistiku. Příkladem může být plán sítě stezek, o němž se jednalo už před dvěma lety. „Jde odhadem o 130 kilometrů nových brdských cyklistických tratí a dalších 100 kilometrů v jižní části CHKO na Třemšínsku. Příbram pomohla Středočeskému kraji tento návrh aktualizovat a upravit," konstatovala vedoucí kanceláře města Zuzana Kučerová.

Vít Rakušan upozorňuje, že kraj má především sehrát koordinační roli. „Rozhodně chceme využít know-how Příbrami, ale i destinační agentury v Orlově. Naším cílem není něco řídit, projekty by měly vznikat v regionu. Rádi poskytneme destinační agentuře jakousi autoritu, to by měla být naše úloha," řekl náměstek hejtmanky.

Příbramští se nechtějí omezit pouze na území CHKO, upozorňují totiž, že chráněná oblast zabírá jen šedesát procent celého území brdského masivu.

„Naší hlavní společnou snahou je propojení cyklotras CHKO Brdy a Hřebenů, tedy území téměř od Prahy až do Plzeňského kraje," přiblížil myšlenku Vařeka.

Za velmi atraktivní považuje příbramský starosta části Brd od údolí Litavky směrem na severovýchod až po Studený vrch na Hřebenech.

„Ve spolupráci se Středočeským krajem jsme i zde navrhli dalších přibližně 60 kilometrů bezpečných a zajímavých cyklotras. Jejich vyznačení bychom rádi provedli prostřednictvím destinační společnosti, kterou se rozhodl zřídit Středočeský kraj," doplnila starostu Zuzana Kučerová s poukazem na krajskou agenturu pro Brdy.

Zároveň nastínila i další plány. „Připravujeme také zřízení cyklostezky z Příbrami do Brd, kde se napojí na chystanou síť cyklotras. Město se tak propojí s celým brdským pohořím. Ale nejen to, bezpečně je spojí s cyklisty oblíbeným územím podél Vltavy v oblasti vodních nádrží Orlík, Kamýk a Slapy," uzavřela Kučerová.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě