Bývalý vojenský újezd Brdy protká poměrně hustá síť turistických a cyklistických tras i naučných stezek. Naopak autům sem bude nadále vjezd zakázán.
„Připravili jsme návrh, který počítá se zhruba čtyři sta padesáti kilometry cyklotras a s několika desítkami kilometrů tras pro pěší," řekl Právu Bohumil Fišer, vedoucí nově vytvořené Správy Chráněné krajinné oblasti Brdy. „Doufáme, že se je podaří vyznačit nejpozději na jaře roku 2018," doplnil. Cyklotrasy povedou především po nynějších asfaltových silničkách. „Počítáme s centrálním okruhem, na který bude možné najet ze všech vesnic na okraji újezdu," vysvětlil Fišer.
Značení bude mít na starosti Klub českých turistů, zdaleka ne všude se však zatím značkaři dostanou. Vojenský újezd sice zanikne ke konci letošního roku, to ale neznamená, že bude od ledna celý volně přístupný. Z 250 kilometrů čtverečních bude padesát dál sloužit jako vojenské cvičiště, půjde o trojúhelník mezi obcemi Jince, Zaječov a Obecnice. A na přibližně stejně velkém území ještě neproběhla pyrotechnická očista. „Nehrozí tam miny ani jiné nášlapné systémy, ale mohou tam být nevybuchlé dělostřelecké granáty nebo munice z ručních zbraní," vysvětlil Karel Urban z Vojenského újezdu Brdy.
Volně přístupné nikdy nebudou bývalé dopadové plochy Tok a Jordán. „Pohyb v těchto místech bude možný výlučně po naučné stezce, která ponese název Po stopách československého dělostřelectva – mohla by být hotová na jaře 2017," podotkl Fišer, podle něhož jsou právě odlesněné dopadové plochy nejunikátnějším územím celých Brd. „Vznikla tam vřesoviště připomínající svým rozsahem severskou tundru," upozornil. „Další cenná území jsou kolem Padrťských rybníků – sídlí tam čáp černý i orel mořský," doplnil Fišer. Rybníky jsou přístupné již nyní, i tady se však počítá s naučnou stezkou, která zmapuje tamní zaniklé obce. Své naučné stezky chystají Strašice, Příbram nebo třeba Vojenské lesy a statky. A do pěti let má vedle zámečku Tři trubky u Strašic vzniknout návštěvnické středisko.
Zákaz vjezdu
Počítá se také se sítí záchytných parkovišť na okrajích CHKO – ta by mohla být například ve Strašicích, Obecnici či Chyníně. Autům totiž zůstane bývalý vojenský újezd zapovězen. „Motorovými vozidly tam vjíždět nelze," potvrdil Jaroslav Obermajer, ředitel středočeské pobočky Agentury ochrany přírody a krajiny. Na kontrolách vozidel uvnitř zóny se podle něj bude spolupodílet policie. Že by některá z tamních asfaltek získala status regulérní silnice, není na pořadu dne, to potvrdil i Miloslav Michalec z plzeňského hejtmanství. „Nechceme, aby tam kdokoliv vjížděl," prohlásil Michalec. „A výjimky by se měla udělovat skutečně jen v nejnutnějších případech. Aby to nebylo jako na Šumavě, po které jezdí offroady pod záminkou různých vědeckých výzkumů," poznamenal Michalec.
Zároveň vyloučil jakékoliv developerské projekty. „Nikdo tam nemůže získat stavební povolení, pokud tam někdo něco postaví, bude to černá stavba," upozornil Michalec.