logo Silvarium tisk

(ge)        

„Pro stavaře, tesaře, architekty i truhláře je ideálem dřevo rovně rostlé. Tedy strom, který v životě neměl problémy. Nejlíp vysokohorský, s malými přírůstky. Takový strom porazíte v klidu mízy, za ubývajícího měsíce, korunou po svahu a necháte po rozřezání na katru vysušit venku na rovnovážnou vlhkost. Mě ale zajímají jiné stromy a jiná místa v jejich tělech. To, co najdete například v dřevařské příručce jako vady dřeva. Vlastně odpad. Ale ne! Odpad? Takové slovo se u dřeva nedá použít. Jsou místa, kde nešlo všechno rovně a hladce. Kde se strom za svého života s něčím potýkal, opouzdřoval poranění nebo jen vytvářel tzv. falešné jádro. Mohli bychom to tedy nazvat i zvláštnosti růstu.”

Úvodní slova Martina Patřičného, výstižně charakterizují to, co čtenáře čeká na dalších stránkách jeho knihy „Všecky krásy dřeva”. Vyšla v nakladatelství Grada a je pohlazením po duši pro všechny, kteří mají dřevo nějakým způsobem rádi. Nelze totiž hovořit o ryze technické či vzdělávací publikaci, byť o poučení v ní nouze není. Již prvních deset kapitol se věnuje jak anomáliím ve dřevě (např. boule ve kmeni, kořenice, očkovitost, vlnkování apod.), tak i obecně známým poškozením typu hniloby, plísní a působení tzv. škůdců. Vše je ale čtenáři představeno především formou obrázků s poetickým slovním doprovodem, případně i úryvky básní, bez akcentu na suché konstatování faktů. A tak máte možnost se například dočíst, že „... štípal jsem velké špalky vrby a odkryl jsem přitom komůrku s přeměněnou již larvou. A ten hmyz se rozhodl vylézt na svět a taky to začal provádět. A já jsem letěl domů pro foťák a modlil se, aby byl dobře nastavený a baterky nabité. Protože všechno dobře dopadlo, můžu se s vámi o ten zážitek podělit ...”.

Na dalších téměř dvaceti stranách je zachycena kapitola Zpracování, která se věnuje Řezání dřeva, Povrchové úpravě, Barvě dřeva a končí tajemně znějící Dřevěnou úvahou.

V ní se autor zamýšlí nad naším vztahem ke dřevu v minulosti i dnes a uzavírá ji slovy „... použití dekorativního dřeva ještě nijak nezaručuje výsledek. Někdy méně znamená více. Krása by měla vyniknout ...”.

Vstupní surovina byla představena a další dvě kapitoly, Jak se to dělá a Dobré věci ze dřeva, už se věnují jejímu zpracování. Opět především množstvím autorových fotografií, které dokumentují krásu dřeva, i reprodukcemi historických obrázků, které evokují propojení se dřevem. Jednou z takových výzev k zamyšlení je například charakteristika dřevěného razítka: „... štempl se taky říkalo. Dřevěné razítko gumové, se soustruženou kulatou rukovítkou. Ale když se řekne razítko, vzpomenu ze všeho nejdřív na Bohumila Hrabala a jeho výpravčího Hubičku ...”.

Máte-li rádi Hrabalovskou poetiku a současně dřevo, pak pro vás bude 160 stran knihy Martina Patřičného opravdovou potěchou i zdrojem inspirace. Jak stojí v závěru publikace: Proč vlastně dřevo?

Protože si u něj kromě rukou a těl můžeme ohřát i srdce...

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Do jaké míry by se Vás dotklo případné zrušení adaptační platby?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě