Josef Žídek
Toužíte po nedotčené přírodě, klidu míst, kde lišky dávají dobrou noc amožnosti pořádně se nadechnout? Letos v létě jsme objevovali Moravské Kopanice. A protože se jedná o pěkně hornatý kraj, zvolili jsme za společníka Subaru Forester, lesního dělníka, který by měl být na zdolávání překážek zvyklý.
Vybrali jsme si dieselovou variantu, vždyť nás čekalo na tři sta kilometrů cesty tam a stejně zase zpátky. Cestu po D1 z Prahy do Brna už dnes všichni považují jen za nutné zlo a o nějakém požitku z řízení nemůže být řeč. Přesto nám Forester prokázal dobrou službu -úhel a výška sedadla jsou příjemné stejně jako dostatek odkládacích prostor, a tak jsme tři hodiny strávené na tomto úseku přežili celkem přijatelně. Jakmile se rozloučíte s Brnem a absolvujete další úsek cesty do Uherského Hradiště, začíná ta pravá zábava.
Moravské Kopanice leží na moravskoslovenském pomezí v části chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty. Do tohoto území spadá Starý Hrozenkov, který tvoří pomyslné centrum, počítají se sem ještě obce Vápenice, Žítková a Vyškovec, obvykle se přidává ještě Lopeník, i když je trochu stranou. Jsou to vesnice roztroušené po rozlehlých kopcích a Kopanice se jim říká proto, že políčka v nepřístupných svazích bylo možno obdělávat jedině okopáváním motykou.
Ideální terén pro Forester se světlou výškou 220 mm a symetrickým pohonem všech kol. Ještě ve čtyřicátých letech sem nejezdil autobus...
Příjezdová silnice do obce Žítková je sice vyasfaltovaná, její zákruty a převýšení nás však rázem utvrdí v přesvědčení, že naše volba byla správná. Kultivovaný dieselový Boxer má dostatek sil pro zdolání kopců a vyveze nás na místa, z nichž se otevírají malebné výhledy do krajiny. Lidé se sem na vršky prý přistěhovali až v druhé polovině 18. století, v Hrozenkově ale byli už ve středověku a jiné zdroje mluví o obyvatelích v Žítkové již v 16. století.
Wikipedie říká, že zdejší první osadníci pocházeli především ze sousedního Slovenska. To vypadá věrohodně, vždyť hranice je odsud jen pár kilometrů a místní nářečí se slovenštině hodně podobá. Na mapě se zdá, že mimo hlavní silnici se k sousedům nedostaneme. Máme ale terénní vůz a překážek se nelekáme. Vydáme se na lesní cestu a hravě se zkratkou dostaneme na slovenskou stranu. Že by sem ti osadníci cestovali právě tudy? Za další chvilku jste v Trenčíně, kde se můžete vydat třeba na hrad, ale o tom třeba zase někdy příště.
Oklikou se vracíme zpět a dostaneme se na protilehlou stranu do Vápenice. Tady je tak krásně, že se vám ani nechce věřit, že zdejší kraj se označuje jako drsný. Ale když si představíte, že doktora jste tu nesehnali široko daleko, asi to taková idylka nebyla. Lidé tu žili velmi skromně, se vzděláváním tu byli na štíru a navíc prý i malým dětem dali občas pro dobré spaní pár kapek „páleného”, neboli slivovice pálené ze švestek, kterými jsou porostlé strmé stráně. Říká to alespoň jedna z tabulí na naučné stezce, kterou můžete absolvovat ze Starého Hrozenkova až do Bojkovic. Měří 13,5 km a dozvíte se na ní leccos nejen o obyvatelstvu, ale také rostlinách a živočiších. V květnu a červnu tu můžete spatřit i kvetoucí orchidejovité druhy.
Pokud sem přijedete ve správnou dobu, můžete se podívat na tradiční Kopaničářské slavnosti, kdy lze spatřit původní kroje, poslechnout si místní folklórní hudbu a prohlédnout si výrobky zdejších řemeslníků. Původní způsob života Kopaničářů byl velmi skromný a zajímalo se o něj mnoho autorů. Dozvíme se, že se tu jedly převážně brambory a zeleninové polévky, chléb nahrazovaly z mouky pečené placky „pagáče” a významnou roli ve výživě hrálo také zelí.
Pokud se zajímáte o bylinkářství, lidové léčitelství a pověry, pak se můžete něco dozvědět i o tzv. bohyních, ženách, které se tím vším na Kopanicích zabývaly. Jejich „léčbě” se říkalo bohyňování a jistě souviselo i s dobrou znalostí psychologie a charakterů místních lidí. Na Kopanicích si nejen vyzkoušíte schopnosti svého auta, ale můžete se tu dozvědět mnoho zajímavostí o životě lidí, kteří to nikdy neměli jednoduché. Žili ale v souladu s přírodou, měli příležitost vnímat její krásu, i když jen podvědomě vzhledem k zaneprázdnění každodenní těžkou prací. Vy si tady můžete prožít v klidu a míru prodloužený víkend nebo celý týden a najít tu spoustu inspirace a dušení pohody, tak jako my. Pokud budete chtít jet stejným Foresterem, připravte si na jeho pořízení 854 000 Kč, benzínový vás zato vyjde v základní výbavě na 699 000 korun.
***
SYMETRICKÝ POHON VŠECH KOL
Pohon AWD s aktivním rozdělováním hnací síly optimálně rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy podle stylu jízdy a stavu povrchu. Monitoruje při tom údaje od snímačů stabilizačního systému - úhel natočení volantu, rychlost stáčení, boční zrychlení. Tužší karoserie se méně naklání, zadní tlumiče automaticky vyrovnávají světlou výšku.
ČTVRTÁ GENERACE LESNÍKA
Od své první generace, která přišla na svět v roce 1997, je Forester tím, čím by měl být - automobilem, který překoná terénní překážky, má dobré jízdní vlastnosti na silnici a nabízí vysokou užitnou hodnotu. Současný model je čtvrtou generací. Forester nabízí kromě velmi dobrých jízdních vlastností také prostorný interiér, dobrý výhled ze všech sedadel, snadné nastupování i vystupování, příjemný uživatelský komfort a k tomu symetrický pohon všech kol a legendární plochý motor boxer. Na délku měří 4595 mm, na výšku 1695 mm a na šířku 1795 mm. Rozvor je 2640 mm. Pro využití v terénu má výborné parametry, ať je to světlá výška (minimálně 220 mm), nebo přední a zadní nájezdový úhel (25 a 26 stupňů). Zavazadelník pojme 505 litrů, má elektricky ovládanou výklopnou záď pro snazší přístup do kufru.
SUBARU BOXER DIESEL 2.0D
Vznětový čtyřválec DOHC má výkon 147 koní, nejvyšší točivý moment 350 Nm je k dispozici od 1600 do 2400 ot./min. Poskytuje výbornou odezvu na pedál plynu, hluk a vibrace jsou minimální. Široké odstupňování převodů šestistupňového manuálu pomůže především při pomalé jízdě v kopcích, příznivý je i vliv na spotřebu paliva. Udávaná kombinovaná spotřeba je 5,9 l/100 km, naše po dobu redakčního testu s podílem hornatého terénu byla 6,6 l/100 km. Ve velmi úsporném režimu při jízdě na spotřebu se ale dá krátkodobě dosáhnout i neuvěřitelná spotřeba 4,8 l/100 km. Dynamická jízda a město znamenají naopak spíše 8 litrů.