Praha 30. dubna (ČTK) - Dát přednost chráněné přírodě a doplnit dvě lokality na seznam evropsky chráněných území, nebo vzdorovat Evropské komisi - o tom bude opět v pondělí jednat vláda. Česko mělo podle požadavku Bruselu zařadit na seznam kaňonovité labské údolí a takzvané Louky u Přelouče, ale neučinilo tak kvůli dopravním zájmům. Vláda rozhodnutí několikrát odložila. Podle ředitele ekologické organizace Beleco Jana Duška se nyní v odborných kruzích mluví o tom, že by se lokality formálně na seznam doplnily, ale reálně jen zčásti, řekl ČTK.
Pokud se lokality na seznam nedostanou vůbec, vnitrozemská vodní doprava může přijít až o sedm miliard korun z evropských dotací. Původně mělo Česko poslat své vyjádření do úterka. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) ale Brusel požádalo o prodloužení termínu o měsíc.
Podle dnešní Mladé fronty Dnes (MfD) ale v Bruselu dubnovou žádost o měsíční odklad nevyslyšeli. "Komise naší žádosti nevyhověla, a to zejména z důvodu, že na naplnění směrnice čeká již více než pět let," sdělil listu ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Komise podle deníku ignorovala český argument, že o této problematice v současné době ministři intenzivně diskutují. "Česká republika proto po rozhodnutí vlády, které se předpokládá toto pondělí 2. května, poskytne komisi komplexní odpověď nejpozději do konce května," dodal Brabec.
Dušek vzhledem k tomu, že se na finální podobu seznamu čeká už mnoho let, problém ve zpoždění nevidí. "Nicméně to, co nyní reálně hrozí, je, že vláda schválí lokality, které byly navrženy, ale vyškrtne z nich jako předměty ochrany právě ta nejcennější stanoviště a druhy, které komise požaduje a pro které se mají lokality doplnit. Máme takové indicie z ministerstva dopravy," obává se Dušek.
Jde například o náplavy na dolním Labi, pro něž je největším rizikem výstavba jezů. "Vláda tím získá vyjednávací čas. Je to věc, o které se jedná," tvrdí. Domnívá se však, že Brusel bude i přesto požadovat doplnění seznamu v plné verzi, protože situaci kolem labských lokalit sleduje.
MŽP už upozornilo na to, že pokud bude ministerstvo dopravy žádat EK o změnu Operačního programu Doprava po 30. červnu, je velké riziko, že sedm miliard korun na vnitrozemskou vodní dopravu nedostane. Komise bude dotace přidělovat pouze za splnění několika podmínek, mezi něž spadá soulad se životním prostředím. Pod Děčínem se plánuje stavba jezu už více než 20 let. Pro udržení splavnosti Labe jako důležité alternativy dopravy se ale v únoru vyjádřil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).
Brusel také už rozhodl o zahájení řízení s ČR pro porušení evropského práva kvůli vynechání chráněných lokalit na Labi. Jde o první fázi několikastupňového řízení. Stát by mohl v krajním případě dostat jednorázovou pokutu dva miliony eur (54 milionů Kč) a platit by musel penále 10.000 eur denně (zhruba 8,37 milionu měsíčně) do té doby, než by lokality do seznamu zařadil.