Prakticky všechny výrobní obory v České republice dnes mají problém s nedostatkem dělníků. Stejné je to i v lesnictví, a to u všech vlastníků a zaměstnavatelů. Málo je dělníků i absolventů odborných lesnických učilišť.
Státní podnik Lesy ČR (LČR) se proto rozhodl vyvolat diskusi o tomto problému.
Kvalifikované operátory těžebních souprav, dřevorubce, kteří dříví neznehodnotí, i schopné manipulátory s odvozní soupravou, ale také dělníky zaměstnané v pěstební činnosti či školkařství postrádají zadavatelé lesnických prací v zemi i v celé Evropě nejvíc.
„Uvědomujeme si nedobrý stav a chceme ho řešit. Pozornost si žádá zejména učňovské školství. Kvalifikovaní dělníci na trhu chybějí už několik let. Tento trend resortu neprospívá. Proto hledáme spolu s ministerstvem zemědělství i školami možnosti změny a vzbuzení většího zájmu žáků základních škol o práci v tomto odvětví," vysvětlil generální ředitel LČR Daniel Szórád. Nezbytné je sjednotit přístup zaměstnavatelů a požadovat po ministerstvu školství i Asociaci krajů jasnou koncepci podpory technických oborů v regionech.
„Jde nám o jednotný přístup k akreditaci oboru lesní mechanizátor. Některé kraje jej dnes dokonce nepovažují za technický obor. Ten je pak podfinancovaný a zároveň ekonomicky náročný. Podporujeme zvýšení počtu absolventů lesnických učilišť," pokračoval Szórád.
LČR uzavřely se školami rámcové smlouvy na zajištění praxí. Podnik chce také úhradou evropského certifikátu práce s motorovou pilou podpořit nejlepší učně i své dělníky na lesních závodech, kteří stojí o zvýšení kvalifikace. Ministerstvo zemědělství už loni investovalo bezmála pět miliónů korun do pomůcek využívaných ve třech lesnických školách – v Písku, Trutnově a Hranicích. „Stejnou dotaci dostanou školy i v dalších pěti letech," slíbila Pavlína Adam z ministerstva zemědělství.
„Práce v lese je riziková, nebezpečná a nepatří k finančně nejatraktivnějším. Kvalitní operátoři si ale peníze vydělají a řada schopných lidí upřednostní práci v přírodě před továrním pásem," dodal generální ředitel Szórád. Propagaci oboru by podle něho měla pomoci i diskuse se staršími žáky základních škol i s jejich rodiči, podpořená například sociální výpomocí ve formě startovacích balíčků při vstupu do pracovního procesu nebo příspěvků na ubytovací a stravovací výdaje či stipendia pro nejlepší žáky.