V České republice by mělo být podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) vysazováno víc stromů, a to i podél silnic. Musí ale jít bezpečnou výsadbu, která nebude bránit automobilové dopravě ani zemědělské rostlinné produkci. Legislativa se tím nejspíš bude zabývat ještě letos. Ministr to 28. 4. řekl novinářům při návštěvě Pardubického kraje.
„Naším cílem je dostat do krajiny dostat víc stromů. Naším cílem je silniční zeleň povýšit, dát ji velkou hodnotu. Vrátit stromy na mnoho míst do krajiny, ale takovým způsobem, aby to nezpůsobovalo konflikty v dopravě. Je potřeba řešit, abychom pro stromy měli dost prostoru, aby koruny stromů mohly přesahovat do krajiny, aby kultivary byly výš a nevadily zemědělské technice,“ řekl Hladík.
Na téma stromů v krajině vzniknou pracovní skupiny. Spolupracovat budou i s ministerstvem dopravy. Návrhy, které vzniknou, budou mít dopad na zákon o ochraně přírody a krajiny a zákon o zemědělském půdním fondu. Novela o zemědělském fondu se nebude týkat jen silniční zeleně, nicméně rád by ji ministr dostal do schvalovacího procesu na konci letošního roku.
Podle Hladíka patří pardubičtí silničáři z pohledu péče o zeleň k nejprogresivnějším. Silničáři v Pardubickém kraji měli v posledních deseti letech šest dotačních evropských projektů výsadby silniční zeleně v hodnotě 50 milionů korun, další miliony korun investovali ze svého rozpočtu, uvedl ekolog Správy a údržby silnic Pardubického kraje František Weisbauer.
Tématem se ekolog zabývá od roku 1991, v poslední době vidí pozitivní posun v myšlení a přístupu k zeleni, řekl novinářům. „Do dlouhodobé následné péče o dřeviny bohužel zatím nejde dost prostředků. Také řešíme, aby bylo dostatečné množství odborníků. které budou školit a metodicky vést zaměstnance silničních správ,“ řekl Weisbauer.
Ministr životního prostředí také uvedl, že by se neměla zanedbávat environmentální výchova. Ministerstvo vyhlásilo nový dotační titul, kde je 105 milionů korun, program je určený pro školy i pro profesní vzdělávání. Žadateli o dotace budou envicentra, která připraví vzdělávací a osvětové projekty. Na jeden projekt lze získat až šest milionů korun, výzva bude otevřená do konce května.
„Vzdělávání v oblasti klimatu nám do značné míry chybí. Abychom se nenechali příliš ovlivňovat informacemi, které nejsou pravdivé. Očekáváme zejména dlouhodobé projekty postavené na spolupráci se školami, projekty celoživotního vzdělávání široké veřejnosti, projekty zahrnující nové klimatické studijní programy či kurzy na vysokých školách nebo projekty zaměřené na podporu vzdělávání lidí, kteří pracují s technologiemi v oblasti obnovitelných zdrojů,“ řekl ministr.
ČTK
Komentáře
Strom je překážkou pouze pro havarující auto a nebo blba co neumí jezdit a řídí auto.
Pokud bych to vztáhl podobně na ...příkladem letadla a pevnou překážku v době havárie, a nebo pilota co neumí vzlétnout, tak bych musel odstraňovat i domy a celá města.
To snad ne p. Renso ?
Nehodláme se snad sklánět před technikou, ta nám životní podmínky a prostředí nijak nepodpoří.
A co nezaviněná havárie, také budete tvrdit, že to byl blb, co neumí řídit?
Dříve okolo závodních tratí stavěli pevná svodidla, dnes jsou to široké únikové zóny. Proč asi?
Že je strom pevnou překážkou, která k silnici nepatří, jsem nevymyslel já - to se dostalo do zákona již v roce 1986.
Za svůj motoristický život jsem měl 4 střety se zvěří. Vždy to bylo tak, že jsem zvěř uviděl až na poslední chvíli pro stromořadí nebo hustý porost až k silnici. Přitom podle platných předpisů tam být neměly (stromy, ne zvěř).
Když si nezapnete bezpečnostní pás a chytí vás, je to delikt a budete platit.
Když ale silničáři nevykonali, co jim uložil zákon před desítkami let, nic se neděje. Protože zákon neporušil jednotlivec, ale potažmo stát.
Až vás někdo jenom trošku "ťukne" a vy přistanete na stromě, který tam neměl stát, stále ještě budete horovat za více stromů okolo silnic? Zažil jsem, asitoval jsem u toho a ti nejvíc postižení v tom byli zcela nevinně.
Ad letadla - letiště mají také ochranná pásma a zóny, kde nic nesmí být. Právě pro zmírnění nebezpečí, kdyby se něco nepovedlo.
To budeme bourat domy a oplocení?
Řekl bych i na KM, že toho nebude i o moc méně nežli mimo obce.
Jinak střetů jsem zažil několik a máte pravdu, ale jen v jednom smyslu, ale pak je překážkou jakékoli jiné auto a pak jsme u toho, že bezpečné je jen jezdit sám na prázdné silnici!
Ochranná pásma, tam kde se to předpokládá jsou jasná, ale neřeší vše jen velice "pravděpodobnou bezpečnost", ale pokud jezdím dle předpisů, tak nemohu moc závodit.
Jen bych porovnal střety se zvěří a počty nehod z lidské hlouposti a nebo nezodpovědnosti .....
Ale nejde kvůli tomu vše okolo silnic likvidovat a u dálnic, kde se vysoce předpokládá, tak se plotí.
Nemám rád naše Mze, Mžp, a to co plodí, v cca 90 % je kritizuji, ale dle mého v tomto mají pravdu.
Kde jinde již mít trochu zeleně, když meze byly rozorány.
V době automobilové dopravy jsou to pevné překážky, které u silnic nemají co dělat.
Bože, chraň nás před vizionáři z MŽP!