V Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Brdy si i v této zimní sezoně přijdou na své běžkaři. Na podobě běžeckých tras se dohodly město Příbram a Vojenské lesy a statky ČR. V hřebenové oblasti bude možné opět využít páteřní Brdskou lyžařskou magistrálu ze Zaječova přes Dlouhý vrch, Houpák a Tok na Brdské sedlo a dál na Prahu a do Teslín. Oproti minulé sezoně však nebude možné vyrazit na lesní cestu Obrázeckou, kterou Vojenské lesy potřebují pro zajištění těžby, a také na menší úsek lesních cest Dlouhá, Korunská, Dobrotivská a část protipožárního příkopu. ČTK o tom dnes informovala mluvčí příbramské radnice Eva Švehlová.
Na Brdskou lyžařskou magistrálu naváže systém dalších cest, podobný jako v loňském roce. Brdské trasy budou opět napojeny na řadu nástupních míst na okraji CHKO ve Středočeském i Plzeňském kraji, díky tomu by se měl nápor návštěvníků rozložit. Vhodnými nástupními místy s dopravou či návštěvnickými parkovacími kapacitami budou opět Nepomuk, Láz, Bohutín, Příbram–Kozičín a Příbram–Orlov a dále Obecnice, Zaječov, Teslíny, Strašice, Dobřív, Mirošov, Skořice a Míšov.
Příbram a Vojenské lesy a statky už několik let usilují o to, aby adekvátní prostor v brdské přírodě dostali milovníci bílé stopy a zároveň byla zajištěna nezbytná sjízdnost části komunikací v CHKO. „Naší snahou je poskytnout veřejnosti maximální prostor pro zimní využití Brd, v lokalitě je však nezbytné zachovat páteřní síť udržovaných cest pro integrovaný záchranný systém a armádu. Každoročně se také celý systém trochu liší podle našich potřeb, letos především v návaznosti na dokončení sanačních těžeb po kůrovcové kalamitě,“ uvedl David Novotný, ředitel divize Vojenských lesů a statků Hořovice, která Brdy hospodářsky spravuje.
Pro aktuální sezónu se ke spolupráci připojily obec Strašice a Ski areál Těškov, které připravily několik tras z plzeňské strany Brd, konkrétně ze Strašic, Mirošova, Skořic a nedalekého Těškova. Tyto trasy budou upravovány strojově pro klasický i volný styl.
Příbram spolu s městskými lesy v letošní zimě vyzkouší provozování stopovacího zařízení na úpravu tras. „Úprava zimních běžeckých tras na lesních cestách z příbramské strany CHKO Brdy je s ohledem na hospodářskou činnost VLS či náročnost terénu pro stroj tažený za traktorem velmi obtížná. Město využije stroj k úpravě menších okruhů u Orlova a Kozičína, a pokud budou i ve městě dobré podmínky, tak také v areálu bývalého atletického oválu na Zdaboři. Cílem je vytvořit trasy pro méně zkušené nebo začínající běžkaře,“ uvedl starosta Jan Konvalinka (za ANO).
ČTK