BRDY / Jedenáct až sto deset průchodů. Takový je rozptyl průměrné denní návštěvnosti na sledovaných cestách v Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Brdy v prvním půlroce po zpřístupnění většiny bývalého vojenského újezdu. Počet lidí, kteří do nově otevřeného chráněného území zavítají, byl monitorován na čtrnácti stezkách od ledna do konce června letošního roku.
„Nejvyužívanější jsou cesta spojující Neřežín a Obecnici a cesta ze Strašic na Tři Trubky," uvedla mluvčí Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK) Karolína Šůlová s tím, že šlo patrně především o průjezdy vozidel, protože cestu stále hodně využívá armáda.
Provedená měření totiž nevypovídají zcela přesně o skladbě návštěvníků rezervace. „Monitoring nerozlišuje mezi průchody pěších a průjezdy cyklistů či automobilů," vysvětluje mluvčí.
Výsledky měření ukázaly, že frekvence průchodů se od začátku roku postupně zvyšuje. Je to pravděpodobně způsobeno stoupajícím zájmem o poznání donedávna zapovězeného území. „Na některých cestách byl ale červen návštěvnicky slabší než předchozí měsíce, což bývá typické pro turistické oblasti," podotýká Karolína Šůlová. Maxima dosahuje návštěvnost Brd po poledni, mezi 12:00 a 14:00. Nicméně třeba severně od vodní nádrže Octárna nad Obecnicí zaznamenala měření průchody často i během nočních hodin.
Větší počet lidí se v Brdech samozřejmě pohybuje o víkendech. „Návštěvnost ale není tak vysoká, jak by se dalo očekávat. Většinou tvoří jen 1,5 až dvojnásobek té všednodenní a na některých cestách je dokonce ve volných dnech v průměru nižší než ve dnech všedních. Jiné však mají typicky několikanásobně zvýšenou víkendovou návštěvnost," doplňuje mluvčí. Podle měření se to týká třeba trasy z Míšova k Padrťským rybníkům či lokality Na Dědku u Třemšína, kde je o víkendu až 4,5x více turistů než ve všední dny.
Ochranáři se ovšem shodují, že ani na nejvytíženějších stezkách nedosahuje návštěvnost čísel, jaká jsou běžná v jiných turistických destinacích. Brdy by prý snesly i několikanásobně vyšší turistické zatížení. Menší počet návštěvníků má však také své výhody, v lese totiž není tolik odpadků.
„Čekali jsme mnohem větší zájem. Když jsem v létě Brdy projížděl, potkal jsem jen minimum cyklistů, zhruba tak dvacet," přiznává vedoucí Správy CHKO Brdy Bohumil Fišer. Počet turistů totiž nijak výrazně nevzrostl ani o letních prázdninách či v nezvykle teplém září.
„O svátcích a víkendech je to o něco větší množství. Navštěvované jsou ale hlavně dvě nebo tři lokality, kde turistů potkáme víc, někteří jsou v armádou zakázaných územích, kde ještě neskončila očista od munice. Nejnavštěvovanější jsou Padrťské rybníky a Jordán. Tam se návštěvnost pohybuje v řádu stovek lidí za den," konstatuje Bohumil Fišer.
Zvýšený zájem neregistrovali ani v obcích, které těsně přiléhají k CHKO. „O víkendu dorazí deset dvacet lidí, ale o nějakém návalu nemůže být zatím řeč," tvrdí Josef Karas, starosta Obecnice, která je jedním z výchozích míst pro výpravy do Brd.
Měření počtu návštěvníků bude pokračovat i nadále. „Brzy bychom měli také zjistit, jaké jsou rozdíly mezi pěšími návštěvníky a cyklisty. Rovněž bude zajímavé sledovat, jak se na návštěvnosti projeví zpřístupňování centrální části po pyrotechnické asanaci," dodává Karolína Šůlová.
Čištění brdských hvozdů a vřesovišť od zbytků munice má pokračovat ještě zhruba rok. „Jde o kombinaci hloubkového pyrotechnického průzkumu a očisty na dopadových plochách střelnic s povrchovým průzkumem a sběrem v ostatních lokalitách. Dokončeno by mělo být do konce roku 2017," vysvětluje Jan Pejšek z tiskového odboru ministerstva obrany.
Právě nedokončený „úklid" Brd zatím neumožnil vyznačení nových turistických tras, což se dotýká hlavně cyklistů. „Většina plánovaných cyklotras vede oblastmi, které ještě nejsou zbaveny zbytků po armádní činnosti. Proto budou vznikat postupně podle toho, jak rychle se pyrotechnikům bude dařit čistit les," říká Karel Markvart z Klubu českých turistů. Cyklisté si tak musí vystačit s možností navštívit třeba oblast Padrťských rybníků. Pěší jsou na tom lépe, od zřízení CHKO pro ně vzniklo na sedmdesát kilometrů značených tras. Víc už jich ale letos nebude.
„Splnili jsme tím, co jsme avizovali, neboli celý plán na rok 2016," upozorňuje Karel Markvart s tím, že zbývá vyznačit jen zelenou trasu mezi Václavkou a hrází Hořejšího Padrťského rybníku, kde je ještě potřeba provést terénní úpravy pro lepší schůdnost.