logo Silvarium tisk

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka

Rychlostní silnice R35 u Liberce do Hradce Králové má vést tzv. severní trasou, to znamená, že by měla vést opravdu Českým rájem. Je to názor zastupitelstva Libereckého kraje, ale definitivní rozhodnutí je na Vládě České republiky.

František LUTONSKÝ, moderátor

Prostřednictvím telefonních linek teď zdravíme Martinu Pokornou ze Strany zelených, členku zastupitelstva Turnova, sdružení S.O.S. Český ráj. Dobrý den.

Martina POKORNÁ, členka zastupitelstva Turnova /SZ/, sdružení S.O.S. Český ráj

Dobrý den.

František LUTONSKÝ, moderátor

Paní Pokorná, co se bude dít, pokud nakonec tedy vláda na to, co vlastně schválilo zastupitelstvo Libereckého kraje, tak pokud na to vláda kývne?

Martina POKORNÁ, členka zastupitelstva Turnova /SZ/, sdružení S.O.S. Český ráj

Tak vláda v prvé řadě musí ještě dopracovat studii, což je v této chvíli záležitost ministerstva pro místní rozvoj. Ta studie zatím zpracována není a až teprve ta studie by měla tu variantu nejvhodnější vybrat. V další řadě bude nepochybně důležité na to sehnat peníze, protože ty peníze dneska v rozpočtu České republiky samozřejmě nejsou.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka

Nám šlo o to, abyste popsala, dejme tomu, chvíli, kdyby opravdu nakonec zvítězila tahle varianta, co by to pro Český ráj znamenalo.

Martina POKORNÁ, členka zastupitelstva Turnova /SZ/, sdružení S.O.S. Český ráj

Tak pro Český ráj primárně by to znamenalo rozdělení tělesem o šířce 25 metrů s mimoúrovňovými křižovatkami, které neobchází vesnice, který Liberecký kraj a někteří další, někteří další odborníci, nýbrž v mnoha případech vede přímo středy obcí a měst. Čili v prvé řadě by to nenapravitelně zasáhlo do života obyvatel, zasáhlo by to nenapravitelně do života města Turnova, jehož širším centrem ta komunikace vede. A samozřejmě by to zasáhlo i turistický ruch v Českém ráji, protože Český ráj je živ z turistického ruchu a turisté sem samozřejmě nebudou jezdit dívat se na mimoúrovňové křižovatky a na mosty a na 25 metrů širokou dálnici

František LUTONSKÝ, moderátor

Takže poměrně dost výhrad. My se teď spojíme taky s Martinem Seppem, náměstkem hejtmana Libereckého kraje pro dopravu z ČSSD. Dobrý den.

Martin SEPP, náměstek hejtmana pro dopravu, Liberecký kraj /ČSSD/

Dobré ráno. Dobrý den.

František LUTONSKÝ, moderátor

Pane náměstku, vy jste tu kritiku teď slyšel od Martiny Pokorné. Proč jste zvolili teda tuhle severní variantu mezi dvěma částmi Chráněné krajinné oblasti Český ráj?

Martin SEPP, náměstek hejtmana pro dopravu, Liberecký kraj /ČSSD/

Tak my jsme se rozhodovali na základě studie a rozhodovali jsme se ze tří možných variant - superseverní, severní a jižní. Ta severní ze všech těch variant, které jsme měli k dispozici, byla nejvýhodnější pro celý Liberecký kraj, v oblasti dopravy samozřejmě.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka

No, v oblasti dopravy. Můžete to specifikovat, v čem byla nejvýhodnější? Zase když se na to podíváme z jiných úhlů pohledu a hlavně, když se podíváme na to, jakým bohatstvím pro celou republiku Český ráj je, tak možná by se o tom dalo diskutovat, co i do budoucna je tedy nejvýhodnější.

Martin SEPP, náměstek hejtmana pro dopravu, Liberecký kraj /ČSSD/

Tak superseverní varianta, kterou navrhovalo původně ministerstvo životního prostředí, byla paradoxně nejméně ekologická. Tam by došlo k největšímu rozsahu kácení dřevin, byla nejdražší a z hlediska dopravy samozřejmě nejhorší, protože se jednalo o vysokohorskou de facto rychlostní silnici. Co se týká jižní varianty, tak ta ani nebyla v kompetenci řešit, abychom ji řešili v rámci Libereckého kraje, protože prochází Středočeským krajem a Středočeský kraj vůbec v této věci neměl zájem něco řešit. Pro nás severní varianta je přirozená cesta, která de facto kopíruje stávající. My jsme schvalovali pouze koridor, upozorňuju, ne konkrétní trasu. Sčítání dopravy a veškerý analýzy, co jsme měli, kdybychom třeba šli jižní cestou a trvali na jižní variantě, tak dokazovaly to, že ten stávající stav intenzity dopravy by zůstal právě na té komunikaci, která tam dneska je a byl by problém samozřejmě do budoucnosti, jak kapacitní, tak ale i lidí, kteří bydlí kolem tý komunikace dneska. Co se týká životního prostředí, tak ta komunikace, ten koridor neprochází CHKO tak, jak je dneska prezentováno, ale prochází mezi CHKO, dotýká se ho a já si myslím, z těch analýz a z tý prezentace a studií, co máme k dispozici, tak je ekologicky šetrná.

František LUTONSKÝ, moderátor

Tak my se zeptejme paní Pokorné, kterou z variant by případně zvolila ona?

Martina POKORNÁ, členka zastupitelstva Turnova /SZ/, sdružení S.O.S. Český ráj

Tak my jsme již 8 let, co se bráníme té severní variantě, tak jsme prosazovali variantu jižní, která podle všech studií, které dosud byly vypracovány, vyšla jako v prvé řadě nejlevnější a ve druhé řadě nejšetrnější k životnímu prostředí. Je to logické, protože neprochází obydlenými centry obcí, nejsou na ní žádné náročné technické věci jako mosty, tunely a je řádově nesrovnatelně levnější v porovnání s ostatními 2 variantami. My jsme superseverní variantu považovali za určitou alternativu v momentě, kdy starostové Semilska se vyslovili pro to, že by si přáli mít svá města napojená blíž na rychlostní komunikaci. Z toho se také při zpracování těch studií vycházelo, nicméně po tom, co superseverní varianta se ukázala neprůchodná z hlediska té ceny i z hlediska dopadu na životní prostředí, tak my jsme ji samozřejmě nikterak nepropagovali.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka

Tak ještě pojďme k panu Seppovi, protože vy jste to zmiňoval, že ta varianta, která by se líbila Martině Pokorné, by spíš spadala tedy pod Středočeský kraj. No, proč se toho tedy nevzdát? Proč jste se zkrátka toho rozhodnutí jako zástupce Libereckého kraje nevzdal a nenechal to na tom Středočeském?

Martin SEPP, náměstek hejtmana pro dopravu, Liberecký kraj /ČSSD/

Tak my máme povinnost a měli jsme povinnost do konce tohoto roku schválit zásady územního rozvoje Libereckého kraje. Co se týká jižní varianty, tak jižní varianta v případě realizace by neřešila v žádném případě dopravu Libereckého kraje. To znamená, znovu opakuji, z těch analýz a průzkumu intenzity dopravy vyplývá to, že stávající řidiči by jezdili po té komunikaci, která je. Nejezdili by po té jižní variantě. Spíš by řešila dopravu Středočeského kraje. Ta problematika, která je dneska na té stávající R35 nebo 35, tak je patrná prostě. Tam když jedete z Liberce do Hradce, kdo jste tam projel, tak prostě ten problém řidiči mají a nejenom řidiči, ale i občané právě v blízkosti této komunikace. Je tam nebezpečí prostě úrazu pro chodce, pro místní, ale i je, ten stávající stav je nejméně ekologický. Vždyť my projíždíme těma obcema třicítkou, padesátkou, právě v těchto ..., neustále se řadí, v těchto rychlostech jsou největší exhalace a největší spady. Takže já si myslím, že ta varianta, kterou my jsme navrhli, je ta nejlepší.

Barbora KROUŽKOVÁ, moderátorka

Tak je to váš názor. Martina Pokorná tady prezentovala jiný. Je potřeba říci, že ve finále bude rozhodovat vláda. Jak už taky zaznělo, musí se sehnat peníze a udělat studie ministerstva práce, ministerstva pro místní rozvoj tedy, promiňte. A děkujeme vám za rozhovor. Budeme dál samozřejmě tu přípravu R35 sledovat. Na shledanou.

Martin SEPP, náměstek hejtmana pro dopravu, Liberecký kraj /ČSSD/

Hezký den. Díky. Na shledanou.

Martina POKORNÁ, členka zastupitelstva Turnova /SZ/, sdružení S.O.S. Český ráj

Na shledanou.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě