Jiří Hruška
Zatímco nabídka čistě zemědělských traktorů je relativně velká, strojů vhodných pro náročné těžební práce v lese je již méně. Přitom zemědělců, kteří mají kromě polností i nějaký ten hektar lesa, není málo. Všichni pak musí řešit základní otázku, jakou techniku do lesa zvolit. Řešením může být úprava klasického traktoru nebo sázka na Valtru – traktor od renomovaného finského výrobce s dlouhou tradicí.
Obec Bražná leží nedaleko Kamýku nad Vltavou. Je tam rodinný statek, na němž hospodaří od roku 2007 Ing. Karel Kloud se svým bratrem Václavem. Hospodářství rodina vlastní od roku 1996, kdy je i s lesem a zemědělskou půdou koupili rodiče obou bratrů. Nejdříve zemědělskou půdu pronajímali a objekt sloužil spíše k rekreaci. Po absolvování vysoké školy zemědělské v PrazeSuchdole se tam Karel Kloud přestěhoval z Prahy na stálo. Půdu si vzal zpět, další koupil nebo si pronajal a začal hospodařit. Svůj čas dělí mezi les, kterého obhospodařuje přibližně 50 ha, chov masného skotu a péči o 200 ha luk a pastvin.
Vytěžené dřevo zpracovává na pásové pile, z méně kvalitního materiálu a odpadu vyrábí palivové dříví.
V živočišné výrobě chová šedesát krav masného skotu. Na pastvinách se pasou dvě stáda plemen aberdeen angus a limousin.
Ideální traktor do lesa
První Valtru si Ing. Kloud pořídil v roce 2009. Je to model N111e s lesní výbavou a úpravou pro práci v lese. A proč Valtru? „Kdybych si chtěl pořídit traktor striktně do zemědělské výroby, volba by nebyla zdaleka jasná, vhodných adeptů by bylo více. Ale pokud potřebuji speciální stroj do lesa, považuji Valtru za velmi dobré řešení,” vysvětluje majitel. Traktory této značky pocházejí ze země nejen tisíce jezer, ale také nekonečných lesů, a tak výrobce těží z dlouhodobých bohatých zkušeností.
Při objednávání traktorů Valtra se stává budoucí zákazník tak trochu konstruktérem, neboť si sám určuje, jak bude jeho budoucí traktor vypadat a jak bude vybaven (jak říkají u Valtry systém a la Carte). Stejně tomu bylo v případě Ing. Klouda. Ten si zvolil do lesa ideální a osvědčenou řadu Valtra N se čtyřválcovým motorem. Traktor si vyspecifikoval, vybral si barvu a především speciální lesní výbavu. Část této výbavy byla namontována přímo ve výrobním závodě, část potom u tuzemské specializované firmy Forest Meri s. r. o. A důvod? „Z Finska bych mohl dostat traktor kompletně ve výbavě, jakou jsem si vybral, ale bylo by to samozřejmě dražší. Proto jsem si nechal některé úpravy udělat u české firmy, která má s těmito úpravami dlouholeté zkušenosti a její výrobky snesou nejpřísnější kritéria. To vše při nižších pořizovacích nákladech,” zdůvodňuje zmíněný postup majitel stroje a pokračuje: „Z Finska byl traktor vybaven plechovou nádrží, zesílenými ráfky s ochranou ventilků obutými do speciálních lesních pneumatik Nokian a lesní kabinou s ochranným trubkovým rámem a pracovními světlomety. Vlastní kabina je osazena dveřmi v kovovém rámu, speciálním prosklením zadní části střechy a otočným řízením. Otočné řízení byl jeden z hlavních požadavků, bez něj je práce v lese nemožná. Vybavit traktor otočným řízením umí i konkurence, ale za příplatek 10 000 eur, což pro mne bylo nepřijatelné. A prosklení v zadní části střechy je také nezbytné, pomáhá obsluze při práci za strojem. Umožňuje lépe ovládat speciální zařízení připojená k tříbodovému závěsu traktoru, například nakládací ruku. Horní prosklení střechy je stejně jako zadní okno a boční okna z polykarbonátu. Nesmím také zapomenout, že z výroby byl traktor vybaven i čelním nakladačem.” Vyjmenované úpravy tedy zajistil výrobce, které se uskutečnily u nás? „Ve firmě Forest Meri vyrobili ochranu kabiny, ochranu podvozku (především olejové vany a převodovky) a ochranný štít před chladičem,” doplňuje výčet úprav Ing. Kloud.
Traktor je nejčastěji agregován s vyvážečkou R. M. International opatřenou nakládací rukou, pro přibližování dřeva je často do tříbodového závěsu připojen dvoububnový naviják Tajfun. Při práci v živočišné výrobě může být rampovač na čelním nakladači nahrazen vidlemi či lopatou. V létě je traktor občas využíván při sklizni píce, kdy je agregován se shrnovačem, obracečem nebo žací lištou. V hospodářství Ing. Klouda zkrátka pracuje Valtra celý rok.
Valtra N111e je skutečně především „pracantem” do lesa. Na pohodlí si moc nehraje. Nemá odpruženou kabinu, na speciálních lesních pneumatikách to při přepravě po komunikacích trochu drncá, ale do lesa je to pravé ořechové. A převážně v lese odpracovala již 2500 motohodin, dlužno dodat že k naprosté spokojenosti majitele. Ten je spokojen nejen se schopnostmi traktoru, ale též s provozní spolehlivostí, minimálními nároky na údržbu, robustní konstrukcí a příznivou spotřebou paliva. „Věřím, že tento traktor bude vypadat stejně i po deseti letech provozu,” říká s uznáním Ing. Kloud.
Po prvním následoval druhý
„Věříme severské kvalitě, kterou jsme si mohli v praxi potvrdit. Je jasné, že když vydrží traktor Valtra tvrdé zacházení v lese, vydrží i na poli,” říká Ing. Kloud a pokračuje: „Je proto logické, že když jsme se rozhodli pořídit si další traktor, chtěli jsme jednak opět kvalitu, a také jsme si chtěli zachovat možnost využívat osvědčený a kvalitní servis, který nám poskytuje společnost Wincorp Agri, s. r. o., se sídlem na Červeném Hrádku u Sedlčan.” V roce 2011 se tak v Bražné objevila druhá, mladší Valtra T162e Versu vybavená šestiválcovým motorem, která je opakem menší sestřičky. Je určena více do zemědělské výroby, i když se uplatní i při některých méně náročných pracích v lese. Klasické pneumatiky neumožňují jízdu přes pařezy, díky delšímu rozvoru není tak obratná a kabina bez ochranné klece traktor v lese také limituje. Kromě stěžejní dopravy a práce v zemědělské výrobě ji ale Karel Kloud stejně občas využívá také při lesních pracích, převážně v agregaci s lesní frézou Meri Crusher o záběru 1,8 m nebo s výše zmíněnou vyvážečkou, to když je třeba přepravovat dřevo na delší vzdálenosti. Tento model je vybaven funkcí EcoPower, kdy si řidič může zvolit mezi klasickou otáčkovou charakteristikou s maximem výkonu v 2000 ot/min, nebo přepnout na Eco režim s maximem výkonu v 1800 ot/min a nejvyšším točivým momentem dosahovaným už při 1100 ot/min. Nižší otáčky motoru mají pozitivní vliv nejen na nižší spotřebu paliva, a to až o 10 %, ale i z pohledu nižšího zahřívání motorového a převodového oleje, nižší hlučnosti a vibrací. Snižováním střední rychlosti pohybu pístu se také zvyšuje životnost motoru.
Stručně řečeno, Valtra T162e je klasický traktor s odpruženou kabinou a přední nápravou, vhodný do zemědělské výroby, s odolnou robustní konstrukcí a bonusem otočného řízení.
Jaké jsou tedy dosavadní zkušenosti Ing. Klouda? „Kdo jezdí do lesa více než příležitostně, má ke svému hospodářství nějakých 30 až 40 ha lesa a chce jeden nebo dva traktory, pokud možno univerzální, tak pro toho je Valtra jistě velmi dobré řešení.”
***
Klíčové informace
První Valtru si Ing. Kloud pořídil v roce 2009. Je to model N111e s lesní výbavou a úpravou pro práci v lese. ? Nový traktor se natolik osvědčil, že si Ing. Kloud pořídil v roce 2011 ještě jeden, tentokrát vybavený více do zemědělské výroby. ? Při objednávání traktorů Valtra se stává budoucí zákazník tak trochu konstruktérem, neboť si sám určuje, jak bude jeho budoucí traktor vypadat a jak bude vybaven (jak říkají u Valtry systém a la Carte).