logo Silvarium tisk

Minulé vedení parku i exministr Chalupa schválili firmě Trigema výjimku, že může postavit lanovku u Železné Rudy, která zasáhne i do druhé zóny Národního parku Šumava. Nový ředitel parku to však odmítl. Plánovaná modernizace Lyžařského areálu Samoty se komplikuje.

ŽELEZNÁ RUDA Až do druhé zóny Národního parku Šumava má vést lanovka, kterou chce v Lyžařském areálu Samoty v Železné Rudě vybudovat pražská společnost Trigema. Jenže u nového vedení parku narazila. „Druhá zóna není určená k tomu, aby se tam mohly plošně kácet stromy a mohla se tam udělat sjezdovka. Podle současného znění zákona to nelze," vysvětlil mluvčí Správy Národního parku Šumava Jan Dvořák. Tato informace rozladila starostu Železné Rudy Michala Šnebergra. Podle něj by totiž další sedačková lanovka šumavskou obec, ve které cestovní ruch skomírá, zatraktivnila. Turisty, cyklisty i lyžaře by vyvážela až na hřeben kopce.

„Výjimka pro nás nic neřeší"

A o její nové podobě už jednal i s předchozím vedením parku v čele s tehdejším ředitelem Jiřím Mánkem. Už tehdy se jednalo o projektu, podle kterého chce Trigema Samoty zmodernizovat. Představa společnosti byla jasná: vybudovat novou sedačkovou lanovku, která by nahradila stávající vlek a byla by delší o 200 metrů.
S tím má však současné vedení parku problém. Lanovka by totiž zasahovala do druhé zóny, ve které by kácení podle současného ředitele parku Pavla Hubeného popíralo samotný smysl existence národního parku.
„Je pravda, že tahle oblast v minulosti dostala výjimku, to pro nás ale nic neřeší. Nemůžeme les pokácet, pronajmout ho ani směnit tak, aby tam směl kácet někdo jiný," vysvětlil Hubený a dodal. „Zajímavé ale je, že právě tohle území mělo podle senátního návrhu zákona patřit do 2b zóny a tam podle toho zákona k umístění sjezdovky stačil jen souhlas správy parku nikoliv výjimka."
Současné dvě sjezdovky i s vleky leží v chráněné krajinné oblasti. Tam modernizaci areálu nic nebrání.
Podle mluvčího pražské společnosti Trigema Radka Poláka nyní firma připravuje všechny varianty projektu, tedy jak zachování stávajícího řešení, tak i případné zkrácení lanové dráhy, aby do národního parku nezasahovala.
Kratší varianta podle Šnebergra ale postrádá zásadní smysl investice, tedy aby lanovka vozila v létě turisty na cyklostezku. „V Železné Rudě je velký problém dostat se z města na kopce v okolí. Kdyby tam turisty lanovka vyvezla, mohli by pokračovat po rovině nebo by mohli zamířit do Německa či Prášil. Nyní jezdí auty. V zimě platíme skibus, který běžkaře vyváží na Gerlovku. Jinak vyjedou vlekem na Samotách a pak musí jít kus lesem do kopce," popsal Šnebergr. Starosta je přesvědčený, že Trigema kratší lanovku stavět nebude, a doufá, že vedení parku ještě změní názor.

Modernizace za 250 milionů

Šnebergr připomněl, že bývalé vedení správy šumavského parku v čele s Jiřím Mánkem a exministr životního prostředí Tomáš Chalupa schválili Trigemě výjimku. „Zastupitelstvo Železné Rudy kvůli tomu změnilo územní plán, pak se zpracovala EIA, udělila se výjimka ministerstva životního prostředí, a když se došlo k územnímu rozhodnutí, stávající vedení národního parku v čele s Pavlem Hubeným z titulu majitele pozemku nesouhlasí. Beru to tak, že investorovi ministerstvo životního prostředí hází klacky pod nohy," řekl Šnebergr. Bývalý ředitel parku Jiří Mánek si na jednání se starostou vzpomíná. „Nehledali jsme důvody, proč bychom měli projektu bránit, pokud by on nebránil zájmům ochrany přírody. A nevzpomínám si, že by tam tak závažné důvody byly. Nechtěli jsme být brzdou projektu," tvrdí dnes Mánek.
Loni předseda představenstva Trigemy Marcel Soural uvedl, že koncem letošního roku chce začít s první etapou. K tomu zřejmě nedojde. Firma podle tehdejšího prohlášení na Samotách hodlala investovat až 250 milionů korun, má ale záležet na finálním technologickém vybavení areálu.
Na co by se tedy mohli budoucí návštěvníci skiareálu Samoty těšit? „Centrum bude cíleno na rodiny s dětmi a mírně pokročilé lyžaře. Takže zde bude lyžování pro začátečníky podpořené lyžařskou školou, kidsparkem, snowparkem, vleky a lanovou dráhou. A v zázemí pak samoobslužná restaurace, půjčoven a servis lyží. V létě bude samozřejmě letní provoz pro lanovou dráhu s přepravou kol nebo bikepark a půjčovna bicyklů," popsal Soural.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě